Om du kan klara det själv, beror på vad det är för fel. Det kan ju vara något så enkelt som en glappkontakt. Det borde du kunna fixa själv med lite lödning. Du får öppna din förstärkare och undersöka om du kan hitta något som är uppenbart fel, som en glappande kontakt.
Det var när jag försökte hjälpa min flickvän (över telefon) att få ut datorljud genom förstärkaren (skulle bara vara att koppla in en kabel och en mindre inställning i datorn) som jag började misstänka att den är trasig. Vi fick aldrig till det, nästa dag åkte jag hem för att kontrollera det själv och inte heller jag får något ljud ut ur förstärkaren. Allt annat vi använder förstärkaren till fungerar (ljud från TV:n, optiska ingångar och radio) men inte koaxialingången där datorn är inkopplad. Har testat datorn tillsammans med kabeln med en annan förstärkare och där fungerade ljudet. Kan alltså konstatera att koaxialingången på förstärkaren av någon outgrundlig anledning slutat fungera efter semestern.
Det är en Yamaha RX-V630RDS. Jag har ringt till Centralservice i Uppsala och de höftade till med en kostnad på ungefär 1 000kr för att laga. Givetvis är det omöjligt att säga en definitiv kostnad eftersom vi inte vet vad felet är men jag tror inte att de drar till med en för hög kostnad utan snarare att priset kanske till och med skenar ytterliggare. Då förstärkaren har några år på nacken och kanske inte är värd mer än 2-3000kr idag så är jag inte så värst sugen på att betala 1 000kr för att reparera en enda ingång. Tyvärr så finns det bara en koaxialingång och mitt ljudkort (integrerat i moderkortet) har ingen optisk utgång. Visst kan jag köra stereo men då tappar jag en del av poängen med min hemmabio-receiver.
Så, min fråga är. Är det någon på wF som är bekant med att reparera elektroniska prylar? Kan jag klara av detta själv? Finns det någon komponent vid ingången som med hög sannolikhet är den som felar och som också är utbytbar? Isåfall är jag beredd att öppna förstärkaren och försöka fixa det själv. Ingången kan inte bli mer trasig än vad den redan är.