webForumDet fria alternativet

Ett stilla farväl...

Ljud & bild

2 svar · 291 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Min TV lämnade in sin avskedsansökan igår. Tryckte på On på fjärrkontrollen, då började den låta som ett halvt fyrverkeri, sprang fram och tryckte av strömmen på tv:n. Därefter luktade det som nån skjutit med knallpulverpistol i rummet.

Tills jag skaffar en ny (som jag hade planerat göra om ett halvår när jag jobbat lite och tjänat cash) får jag låna en 28 " av mamsen.

I en tidigare tråd frågade jag om en viss plasma-tv från SONY var HD ready, vilket den tyvärr inte var. Nu har jag siktat in mig på denna istället: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=097879 - LG RZ-42PX4RV.

Nån som vet nåt om den, har nån sett den live? Är den klar för HDTV (verkar så va?)

- Eller har nån nåt annat tips på en plasma/lcd-skärm?
- Är det bättre att satsa på en billig nu och om några år när Sverige kanske kommit in i HD-köret skaffa ytterligare en då?
- Är plasma bättre än LCD?

Ge mig så mycket kommentarer och fakta ni har!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

upplösning på 852x480 pixlar

Nej, den är inte HD Ready.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Ett stilla farväl...

magnusfeldth skrev:

- Är det bättre att satsa på en billig nu och om några år när Sverige kanske kommit in i HD-köret skaffa ytterligare en då?

Jag tycker det är det. Det känns lite för skakigt med standarder än så länge, så det är svårt att veta om man kommer stå där med skägget i brevlådan om något år. Vanliga crt-apparater är numera väldigt billiga. Det känns faktiskt som man kan köpa en billig sådan just nu, och uppleva att man inte gör någon hemskt stor förlust om man slänger den efter bara ett år.

magnusfeldth skrev:

- Är plasma bättre än LCD?

Teknikerna har olika förutsättningar. Rent generellt kan man säga att allt upp till 30", brukar vara LCD, och allt större än 40" brukar vara plasma. Jag tror det har med tillverkningsprocedurer att göra. Båda varianterna har sina för- och nackdelar. Det är lättare att göra en högupplöst LCD-skärm än en högupplöst plasma-skärm. LCD-skärmar kan dock lida av eftersläpningsfenomen. Men jag tror inte de är så uppenbara idag. Plasma-skärmar kan drabbas av inbrända bilder. Egentligen inget stort problem. Det är ett fenomen som drabbar även crt-apparater. Så länge som man använder skärmen som en tv-apparat, är det i princip bara loggan som skulle kunna brännas in. LCD-skärmarna har rent allmänt en längre livslängd än plasma. Men det betyder inte att plasma skulle ha någon särskilt kort livslängd. Mellan tummen och pekfingret brukar man tala om ca 20.000 timmar för plasma, och ca 60.000 timmar för LCD. Redan 20.000 timmar är så pass lång tid att de flesta kan titta på tv:n under ett flertal år innan den tiden har gått (då utgår jag givetvis från att man inte tittar dygnet runt). Du kan räkna själv på hur många timmar du själv tittar på tv varje dag, så får du en uppfattning om hur länge tv:n kan hålla.

I praktiken styrs valet mellan LCD och plasma av vilken storlek på tv:n man vill ha.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)