webForumDet fria alternativet

En webradio och mp3 spelande fristående spelare med WIFI

Program & appar

12 svar · 567 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Hehe rubriken säger väl en del :)

Vad jag behöver är följande, helst i ett allt i ett paket med snygg design:

*En enhet med WLAN/Ethernet anslutning med bra LCD/liknande skärm som man kan styra alla funktioner ifrån
*Ska kunna spela Mp3 och webradio via nätverksanslutning
*Fjärrkontroll
*Inbyggd _bra_ förstärkare
*DVD läsare med möjlighet för TV-ut och DivX/Xvid och är ett önskemål

Oj vad jag har letat :)

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Squeezebox finns ju, men den kanske du redan har tittat på. Fast någon DVD-läsare samt högtalare har den ju inte förstås.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En lite större sak för stationärt hemmabruk alltså?
Jag använder en Lifebook för webradio men den har ingen dvd. Kan man ju ha i nätverket förstås!

Saknar inbyggd förstärkare verkar det som?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Jymdis skrev:

Saknar inbyggd förstärkare verkar det som?

Missade det.

Vill inte ha en bärbar dator till det.
Vill ha en enhet som är snygg och har en vettig display.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tror det blir svårt att få alla dessa krav uppfyllda. Kan du inte lätta på kraven och koppla enheten till en fristående förstärkare?

Njaee, vill helst inte det faktiskt. Eller, om jag kan övertala chefen om att det verkligen inte finns några sådana enheter med en inbyggd sjysst förstärkare så :)

Nåt som jag helt kan släppa är trådlösa högtalare - vill inte ha det alls när jag tänkt på det en extra gång.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jymdis skrev:

Nåt som jag helt kan släppa är trådlösa högtalare - vill inte ha det alls när jag tänkt på det en extra gång.

Ja, annars hade det ju inte varit någon poäng med en inbyggd förstärkare.

Nopes, precis :)
Jag har nu gett upp att hitta nåt nästan.. Men funderar lite på att bygga det själv.. fast det blir en del programmering då känner jag ;) Kanske kommer starta nåt litet projekt kring det, om nån är intresserad.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Om du ska bygga själv, finns det ju en del fläktlösa processorer man kan utgå från. Här har du ett gäng olika moderkort för sådana processorer: http://www.mycom.se/kategori/_data_datorkomponenter_moderkort_epia_mini_itx_1_15246.html
En processor såg jag också på den sidan. Jag tror det finns fler processorer som passar i dessa kort. Om dessa är tillräckligt kraftfulla för att kunna spela upp DivX (vilket jag tror en del av dem faktiskt är), då har du där grunden för en mediaspelare som klarar allt det du vill. Det som ska till, är dvd-läsare, grafikkort med tv-out (behöver inte vara något kraftfullt kort, du har ju inte tänkt spela några spel på den datorn), ljudkort med bra ljudkvalitét (kanske bäst att söka ett sådant i musikinstrumentaffärerna snarare än datoraffärerna). Det är säkert ingen omöjlighet att bygga in en förstärkare om man väljer rätt låda och absolut vill ha det så. Annars kan man ju lika gärna koppla in den till en extern förstärkare (varför inte den surroundreceiver som numera står i varje hem?).

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

För mer inspiration kring det UlfT tar upp: https://www.mini-itx.com

UlfT:
jo jag har redan kommit så långt faktiskt :)
Det här med inbyggd förstärkare är lite av grejen, har nämligen inte hittat nån annan som har det.
Annars kan man t.ex ta en Kiss.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)