webForumDet fria alternativet

Surfa på handdator via telefon

Mobiltelefoner

12 svar · 502 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Det enda jag vill göra är att kunna koppla upp mig. :(

Har en SonyEricsson k700i som jag vill använda för att koppla upp min HP iPaq hx4700 på internet med. Jag har gjort allt enligt konstens regler, jag har tillochmed gjort en "Hard reset" på 4700'an, för att få originalconfig, samt ringt Vodafone's support ett antal gånger.

Eftersom jag använda GPRS så anger jag inte inloggningsuppgifter, varken på datakontot (APN: internet.vodafone.net) på telefonen eller i 4700'an. Jag ringer upp nummer *99# från 4700'an för att kommunicera med telefonen och jag har även testat *99***1#, *99***2#, osv, för att den ska välja rätt datakonto via SID. Bluetooth är aktiverat på telefonen och filöverföringar fungerar alldeles utmärkt, åt båda hållen. Båda enheterna är "Pairade", alltså tillagda hos varandra och validerade.

Vad i hela fridens namn har jag glömt eller missat? :q

*bump*

Ingen som har några uppslag?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Har du provat att använda mobiltelefonen som vanligt modem? prova ring ditt fasta nummer tex.

stoffe-2k skrev:

Har du provat att använda mobiltelefonen som vanligt modem? prova ring ditt fasta nummer tex.

Hur menar du? Ska jag ange ett fast telefonnummer att ringa upp?

ja, du gör väl en "fjäranslutning" typ på din handdator. istället för att använda *99# skriv ett annat telefonnummer och se om det ringer...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Den här tråden tar upp ämnet men är ju tyvärr både utländsk och ofullständig. Den tyder ju dock på att det borde gå att lösa. ;)

Hade liknande problem när jag skulle koppla upp min Tungsten T5 med min SE T630 som modem. Kontaktade Telia flera gånger utan att vi lyckades lösa det. Till sist kom det en uppdatering från PalmOne själva (PhoneLink heter programmet man använder) och där fanns det förinställt med land, operatörer och GPRS-inställningar. Har du kollat med HP/Microsoft om de tillhanda håller något sådant?

stoffe-2k » Ja, problemet är att min telefon inte svarar på något anrop överhuvudtaget, inte på nummer *99#, inte på *99***1# och inte om jag anger ett vanligt nummer heller. Handdatorn får liksom inte ens kontakt.

Jag är säker på att det är telefonen som ställer till det, eftersom när jag lånade chefens T630 igår och testade, så fungerade det. (Eller ja, jag kunde surfa men inte använda tjänster som t.ex. Terminal Services, av någon anledning.)

Dryden » Jag har sett den där tråden, men den lösningen verkar inte vara applicerbar; alla jag pratat med på support säger att det är *99# som gäller för GPRS-anslutningar.

Jag ska prata med Vodafone och SonyEricsson idag, så får vi se.

hur ansluter du din palm och telefonen är det genom IR/, kabel eller blåtand?

I palmen ansluter du till en ”virtuell” comport? isf. har du något terminalprogram(typ hyperterminalen i windows) installerat på din palm?

isf. kan du ju prova lite vanliga basic kommando till telefonen.

För det första, det är ingen Palm, det är en iPaq hx4700, det kan vara värt att notera. ;) Eller kanske bara du benämner handdatorer som Palms? Strunt samma.

Jag ansluter via Bluetooth, och använder inte något virtuell comport, vad jag vet. Jag använder under inställningarna typ "Bluetooth modem". Det funkade ju med den andra telefonen (T630).

Vidare; jag ringde till HP och de sa att det uppenbarligen finns ett issue med min telefonmodell och hx4700'an som inte är löst ännu. Han skulle återkomma sa han. Jag tyckte det lät lite konstigt att det inte finns något patch dock, eftersom både telefon (i synnerhet) och handdatorn funnits ute ett tag, samt att det ju uppenbarligen fungerar för andra (jänkarna i forumet nämnt ovan).

Jag har även senaste ROM-flashen installerad i handdatorn.

same shit different name §e

Men om enheterna är "paired" får du inte upp en lista på de olika "tjänster" som telefonen klarar av då?

i den listan borde det vara en eller två seriella portar.

Jo, jag kan ansluta till den seriella porten på telefonen, det fungerar. Men nu då?

aah.. va bra, för nu börjar det roliga :e

steg 1 har du något terminalprogram?
(sökte och hittade det här: http://www.pda-reviewed.com/hyperterminal-program-pocket-pc.html)

steg 2 om inte fixa ;)

steg 3 - kan vi ringa :D

ATD 04012345678**;**

skriv in ett nummer som du hör när det ringer glöm inte ;

Jag får testa det här imorgon när jag har min laptop i närheten, sitter på jobbet just nu. :)

Återkommer!

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)