webForumDet fria alternativet

K750i-tråden

Mobiltelefoner

65 svar · 3 122 visningar · startad av Bire · sida 3 av 4

Frågan, av Bire

Misstänker skarpt att K750i blir en storsäljare så nu har vi en tråd för den! :) Köpte min nyss, verkar lovande som fan, ska testa den riktigt under kvällen! :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Magge:
mjukvaran ;) Annan mediaspelare, andra spel.. Nån funktion för direktuppspelning via nätet.
Mjukvaran för w800 fungerar på k750 (har kört den själv). Har nu en w800 som dock känns lite mer plastlig än vad k750an gjorde.

jag är klyven till headsetet som har en stor tjock mjuk grej i "nacken".. den ligger mycket bättre än vad en kabel gör.. men ser inte så snygg ut alltid.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Nu har jag testat mobilen i ett par dagar. Några spontana kommentarer:

Storlek
Telefonen är lagom stor och får lätt plats i fickan. Den ligger i samma storleksklass som T630. Jag har i stort sett enbart haft vikbara telefoner eller telefoner med lucka, så det är en liten omställning att vänja sig vid knapplåset.

Ljud
Samtalskvaliteten är bra. Jag är mycket nöjd med radiofunktionen. Telefonen ger ett bra ljud och MP3-spelaren fungerar utmärkt. Det är bra att man kan minimera musikspelaren så att den är igång medan man pillar med telefonen.

Kamera
Den inbyggda skärmen är visserligen i toppklass, men den kan inte visa bilderna som kameran tar på ett rättvist sätt. Först när bilden är överförd till datorn syns hur bra bilder telefonen klarar av att ta.
Jag bifogar en exempelbild. Observera att den har fått skalas ned för att få plats på webForum.

Menyer
Navigationen är enkel att förstå och fungerar som förväntat. Jag gillar SEs sätt att hantera menyer, och de har blivit uppfräshade en aning sedan min Z600. Jag använde ju en Razr från Motorola under några veckor och blev aldrig riktigt klok på deras menyer, så det är skönt att komma tillbaka till ett vettigt upplägg.

Batteri
Nu har jag inte haft telefonen så länge att jag har hunnit testa batteriets fulla kapacitet, men under de senaste 24 timmarna har jag lyssnat på musik i ungefär 5 timmar, pratat i 115 minuter samt tagit ett tjugotal fotografier. Batteristatusen ligger ändå på nästan 100%, och det får anses vara bra.

k750i testbild.jpg
Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Under rubriken Hjälpredor har jag ett val som heter "Synkronisering". Vad innebär detta och hur använder jag det? Telefonen ber mig att ange kontouppgifter.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Dåså, då har man blivit tvungen att ha mobiltelefon i jobbet då, och en K750i är numera beställd. Hoppas den kommer före semestern bara... :)

Jag återkommer! :D

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

MAGGE skrev:

Någon som hittar några skillnader på K750 och W800 förutom att W800 har större minneskort?
K750 fakta
W800 fakta
Har man fått två telefoner i en? ;)

enligt "rykten" så är det inte omöjligt att flasha k750 telefonen med W800 mjukvaran, det är mer eller mindra bara olika skal på hårdvaro platformen.

:h :stud

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

stoffe-2k skrev:

MAGGE skrev:

Någon som hittar några skillnader på K750 och W800 förutom att W800 har större minneskort?
K750 fakta
W800 fakta
Har man fått två telefoner i en? ;)

enligt "rykten" så är det inte omöjligt att flasha k750 telefonen med W800 mjukvaran, det är mer eller mindra bara olika skal på hårdvaro platformen.

Största problemet är väl att få tag på den mjukvaran då telefonen inte är släppt än, eller sitter du & trycker på den? ;)

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

stoffe-2k skrev:

Såg på någon svensk sida att dom tog 199,- för att byta programvara i en k750i till w800.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Nu funkar det inte att uppdatera med SE´s uppdateringstjänst heller.. Ej heller att ladda ner drivare på deras sida.. Sug.

R) Uppdateringsstjänsten funkar visst, det var följande fil som fattades för att det skulle funka för mig: http://home.online.no/~rb-ander/artimages/D750_K750_W800_Update_Service_USB_driver/EPIUSB.SYS

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg

Om man kör update servicen på nätet försvinner allt man har i telefonen då?
Där jag köpte min sa de att det inte skulle göra det men det gjorde det när de uppdaterade min?
Sen sa de att de kommande uppdateringarna inte skulle ta bort det man har i telefonen?

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

acka skrev:

stoffe-2k skrev:

Såg på någon svensk sida att dom tog 199,- för att byta programvara i en k750i till w800.

http://www.chipper.se/forums/index.php?showtopic=3270 :)

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg

Jag får mina kontakter sorterade på förnamnen och inte efternamnen. Har letat förtvivlat med inte hittat var man byter.
Ngn som vet? :)

bluxbluxo skrev:

acka skrev:

stoffe-2k skrev:

undrar hur mycket dom som läcker mjukvaran får, chipper.se kan ju knappast vara en certifierad service verkstad.

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

stoffe-2k skrev:

bluxbluxo skrev:

acka skrev:

stoffe-2k skrev:

undrar hur mycket dom som läcker mjukvaran får, chipper.se kan ju knappast vara en certifierad service verkstad.

chipper är inte auktoriserad nej, däremot kör troligen dom multiserver-lösning för upplåsning.
Kabeln kostar runt 30 pund från england och sedan kostar varje "kredit" för upplåsning runt 10-12 spänn om man köper runt 100 åt gången (dessa kan även användas för att låsa upp/flasha/debranda andra modeller av SE).

Decibel skrev:

chipper är inte auktoriserad nej, däremot kör troligen dom multiserver-lösning för upplåsning.
Kabeln kostar runt 30 pund från england och sedan kostar varje "kredit" för upplåsning runt 10-12 spänn om man köper runt 100 åt gången (dessa kan även användas för att låsa upp/flasha/debranda andra modeller av SE).

Jo jo, jag vet hur det funkar :OO min fråga i det hela var seriositeten... det ju inte direkt SE som säljer "creditsen" ;)

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Hur bra är blixten på telefonen då? Hur ser bilder ut tagna på natten eller med sämre ljus? Skulle gärna så några såna också och inte vackra ängar och träd tagna mitt på dan. :)

Mörklade lägenheten inatt och provade.
Måste väl säga att den är inte lika imponerande på natten som på dagen.

Har använt den inbyggda lampan som ljuskälla.
Kameran ställd i mörkerläge.
Har inte provat blixten som man kan köpa till och hänga fast i bottenkontakten.

Det kanske blir bättre kort om man använder den.

Men, men..... det är ju trots allt en telefon. ;)

(enda redigeringen är att jag har förminskat bilden)

nattbild.jpg

Såg en lustig sak.
Jag tog en bild i morse kl 08.52
När jag ansluter telefonen till datorn så säger infon till bilden att den är tagen då.
Men windows säger att den är created/modified kl 06.52, alltså 2 timmar tidigare. :q
Och det stämmer inte. (hade inte ens vaknat då ;) )
Klockan i datorn går rätt och det gör den även i telefonen.
Dom är tidssyncade mot varandra.

Har ni som har samma problem ?
Någon som har en aning om varför den gör på detta viset ?

bild1.jpg
Medlem sedan juni 2000125 inlägg

Låter som ett tidszon problem. Kolla så att telefonen är inställd på rätt tidszon och att sommartid är ibockat. Annars får du 2h fel...

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

kan det kanske var så att det är inställningarna för tidszon och sommartid som kanske spökar när man sparkar över bilden till windows?

Snabba svar.... :e

Men tyvärr. :(
Både telefonen och datorn är inställd på samma tidszon och sommartid.
Den "stämplar" datum och tid nere i hörnet på själva kortet och det blir ju också rätt.
Utan det är bara create/modified tiden som strular.

Har inte provat att koppla mot någon annan maskin för att se om det är samma sak där.
Får testa under dagen.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)