Morsan har fått ett erbjudande om ett datorpaket och jag ska
få det. Man kan även ha tillval och det gäller då en Dell Truemobile 2350 trådlös router.
Min fundering är: Kommer jag kunna använda routern utan problem även när jag har servrar?
Jag har 4 st uppkopplade nu och kör via en hub.
Har bredbandsbolaget 10mbit och 5 dynamiska ipadresser.
Varje dator har en dynipklient som uppdaterar ipadresserna
till domänen om det förändras. Hur blir det nu om jag kopplar
ihop dom datorerna med en router?
Har inte hållit på så mycket med nätverk tidigare så jag är osäker.
Kommer jag kunna ha min mailserver, ftp och webbserver uppe
och fungerande utan att det krånglar? Tänkte då hur det blir
när man får interna ip adresser? Vart ska domänen då pekas om?
Om du ersätter huben med routern så kommer dina servrar att hamna på ditt privata nät och därmed inte längre ha något publikt IP (dvs ingen utifrån kommer komma åt dina servrar om du inte kör med någon portforwarding i routern). Dock skulle du kunna använda huben som du gör nu och koppla in routern i huben. Routern kommer då ta ett av dina IPn och sen dela ut privata IPn till de burkar du sätter bakom routern.
Fast, om du ändå har ett dynamisk IP över så ser jag ingen anledning till att du ska ha en router öht. Varför inte bara koppla in datorn direkt i huben?
Hoppas att det går att köra portforwarding på denna. Det borde det väl? Jag har nämligen tänkt å köra med routern då jag får det trådlöst, så jag slipper alla sladdar mellan rummen. Tack för svaret.
Värt att tänka på är att du ska köra samma typ av tjänst (typ webbserver på samma port (80)) på flera av servrarna så kommer det med största sannolikhet inte att fungera. Routern måste isf kolla på vilket domännamn som klienten har anropat och sen skicka vidare anslutningen till rätt server beroende på det valet. Den funktionaliteten tror jag inte du hittar i den maskinen.