webForumDet fria alternativet

Spela upp musikvideo på TV:n

Ljud & bild

28 svar · 865 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Har en musikvideo som jag vill spela upp på min TV. Vad finns det för roliga produkter som löser det problemet?

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

Filerna ligger alltså på min PC.

Jag är även intresserad av att spela upp MP3 på min stereo.
Det optimala vore om jag kunde spela samma låt på stereon och datorn samtidgt.

Förslag motages tacksamt. :P

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

1. Tv-out
2. Vanlig sladd för att koppla från datorn till stereon.

Jag har TV-out på mitt grafikkort men det blir till att ha en lång kabel :)

Hur fungerar TV-out? Jag har 1600 x 1200 punkters upplösning på mina monitorer. Jag antar att TV-out signalen enbart har en upplösning på "något" x 480 ???
Skalas hela bildytan ner till TV-Out upplösningen eller är det bara en viss del av det jag ser på min skär som visas?

Intressant alternativ: http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=318

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

mattiasnordin skrev:

Hur fungerar TV-out? Jag har 1600 x 1200 punkters upplösning på mina monitorer. Jag antar att TV-out signalen enbart har en upplösning på "något" x 480 ???
Skalas hela bildytan ner till TV-Out upplösningen eller är det bara en viss del av det jag ser på min skär som visas?

Upplösningen på TV-out hänger på vad grafikkortet klarar av. Om det klarar av att visa 800x600 så kommer visningen på TV:n bli precis som om du hade kört 800x600 på din skärm.

Vad gäller D-Linken så hänvisar jag hit:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=106&threadid=120596

Hmm... Så man måste alltså byta upplösning på grafikkortet för att TV-outsignalen ska passa min tv?

Det finns nog inte många TV-apparater som klarar av 800 x 600 idag.

Men jag har en XGA projektor. Kan dra signalen dit istället. Men det stör mig om det inte går att köra 1600x1200 på VGA porten på grafikkortet och en annan betydligt lägre upplösning på TV-out samtidigt.
Vill ju kunna använda båda samtidigt :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Du kunde skaffa en såndär allmän TV-signalsöverförare eller vad man nu ska kalla dom, som skickar signalen vidare trådlöst. Har man t ex en dekoder i ena rummet, och vill titta på TV i t ex köket, så behöver man inte dra sladd utan kan köra trådlöst. Typ som trådlöst nätverk fast för tv-signal. Har du trådlöst nätverk kanske? Isåfall kunde man ju utnyttja det på nåt vis. Kanske med en såndär multimediapryl man kopplar till tv'n/stereon som tar emot trådlöst på nätverk (den där d-linken kanske är en sådan, har inte kollat länken).

vad gäller det där med upplösningen. Det finns så mycket inställningar så man kan väl säga att hur du än vill ha det på din dator, så går det att få bra på TV'n också. Antingen samtidigt, eller antingen eller. Man kan t ex köra helskärmsvideo på den andra enheten (tv'n). Då har du ett litet fönster på datorn där filmen rullar, men på TV'n ser du den i helskärm, skitbra!

mattiasnordin skrev:

Det går att köra samtidigt ja. Du ställer upplösningen separat på varje enheter.

Danny skrev:

mattiasnordin skrev:

Det går att köra samtidigt ja. Du ställer upplösningen separat på varje enheter.

Låter jättebra! Ska testa när jag kommer hem.

Trådlös bildöverföring är nog det jag är ute efter. Är det någon som har erfarenhet av någon speciell produkt ?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Ett tips är att inte använda Tvouten överhuvudtaget, har du en DVI eller VGA så blir det betydlig mycket bättre bild att dra det direkt ifrån dem. (inte kollat allt ni skrivit iofs..)

Sjodahl skrev:

Ett tips är att inte använda Tvouten överhuvudtaget, har du en DVI eller VGA så blir det betydlig mycket bättre bild att dra det direkt ifrån dem. (inte kollat allt ni skrivit iofs..)

Jag vill att monitor output ska vara 1600 x 1200 samtidigt som jag får ut en signal som fungerar att visa på en TV.

Undrar om det är möjligt?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Ja, det är möjligt.

Men det beror ju förstås på vad du använder för grafikkort. Jag har ett Nvidia Geforce och har det så. Jag använder visserligen TV-out, men det borde väl funka med någon av de andra utgångarna också (om man nu har några andra utgångar).

Detta låter ju possitivt :)

Jag ska labba med det när jag kommer hem.

Det verkar sitta ett "Radeon 9800 Pro" kort i datorn. Det har VGA + DVI + Tv-out kontakt på sig.

Jag använder VGA + DVI för att driva mina skärmar.

Hmmm... jag testar och testar... Har alla tänkbara kablar, men jag får inte ut någon signal på TV-out porten.

Har installerat den senaste drivern.

Några ideer?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

mattiasnordin skrev:

Det verkar sitta ett "Radeon 9800 Pro" kort i datorn. Det har VGA + DVI + Tv-out kontakt på sig.

Om det kortet inte skiljer sig alltför mycket från Radeon 9600 XT, ska det inte vara några problem med att ha vilken upplösning du vill på datorskärmen. Då ska du dessutom kunna välja att kunna skicka enbart bilden från valfri media-spelare till tv:n, medan skrivbordet syns enbart på datorskärmen.

mattiasnordin skrev:

Hmmm... jag testar och testar... Har alla tänkbara kablar, men jag får inte ut någon signal på TV-out porten.

Har installerat den senaste drivern.

Experimentera med inställningarna på datorn. Tyvärr sitter jag av olika omständigheter med enbart Linux (med windows stänger datorn av sig plötsligt och oförutsägbart). Därför kan jag inte kolla exakt hur man ställer in detta rätt. Men jag vet att det går (med 9600 XT, sannolikt även med 9800 Pro). Det är dock inga självklart intuitiva inställningar, så det kan vara en del arbete innan du förstår hur allt hänger ihop.

har du ställt den rätt i avancerade inställningar... alltså... tv-outputen måste ju aktiveras... på ATI är det nåt som liknar en strömbrytare där tror jag... skitmysko... tycker det var rysligt ologiskt... men du kan ju kolla det där...

Jag har nu fått till det så att jag har fått bild. men allt är i svartvitt !!!!

Dessutom så är det så att jag inte (med nuvarande inställningar) kan köra båda mina skärmar samtidigt som tv-out. Ett subset av den vänstra skärmen är det som skickas vidare till min projektor.

Går det att få till så att enbart innehållet i mediaspelaren skickas till TV-out istället för att man kör filmen i fullscreen på ena skärmen ??

Och varför svartvitt... Det kan ha att göra med 2 saker.

1. En Svideo till scart omvandlare
  2. Philips sbc vl1200 trådlös bildöverförare.

Har dock dåligt med prylar så att jag kan testa mer... grr..

Hej Ulf & övriga. Glömde vara artig ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Egenskaper för bildskärm > Inställningar > Avancerat > Bildskärmar > Välj din TV och se till att den är aktiverad (funkar bara om sladden är ansluten), kolla också att du skickar ut PAL-signaler (om det är det som stöds) > Överlagring (annan flik) > Alternativ för bioläge > Bioläge, sen kan du ändra om du har en 16:9-TV eller 4:3.
Överlagringen gör så att så fort en film spelas på datorn så blåser grafikkortet upp den i fullskärm på TV:n, du kan t o m ha videospelarprogrammet minimerat på datorn och arbeta med annat, TV:n kommer att visa film.

Jag har en flik som heter "ATI Overlay" och i den är allt utgråat.
Det finns en knapp som heter "Theater mode options..."
Om jag klickar på den så står det:

These overlay settings are only available in dual-controller clone mode, and not single-display or extended desktop configurations.

Jag kör extended desktop i och med att jag har 2 st TFT skärmar till min dator.

Ny fråga:

I manualen till "Philips wireless TV Link" står det:

F: S-vhs video ger svart-vita bilder på TV1 eller TV2

S: Välj CVBS video-utgångsformat för din S-VHS videobandspelare (se videobandspelarens bruksanvisning)...

Är det någon som vet om man kan få datorns S-VHS port att köra CVBS (vad det nu än är för något).

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)