webForumDet fria alternativet

Installation av extra hårddisk problem

Datorhårdvara

3 svar · 416 visningar · startad av Steam

Medlem sedan juli 2003169 inlägg
Frågan#1

Jag har ett problem med installationen av min extra hårddisk. Såhär har jag monterat det hela. Som master har jag den nya hårddisken och som slave den gamla. Båda två är av samma fabrikat nämligen Seagate Barracuda 120Gb. De är monterade på en och samma IDE kabel. Längst ut (master dvs) har jag den nya och på mitten av kabeln har jag den gamla. Inga konstigheter där inte.

Saken är den att jag fick igång alltihopa och installerade Linux på den nya och och på den gamla har jag Winodws. När installationen är klar och när det är dags för datorn att starta om så hör jag bara två piiip piiiip och och skärmen är helt svart, det går alltså inte att komma åt BIOS-en. Samma sak händer om jag vänder på slave och master, viktigt att påpeka är att jag lyckas starta datorn en gång men inte starta om den.

Innan jag installerade Linux på den nya så körde jag den gamla som master och den nya som slave. Windows hittade den nya hårddisken och jag testade att formatera om den och kopiera över lite filer för att se att allt funkar. Där var det heller inga problem MEN när jag startade om datorn så hände det precis samma sak. Jag hör två pip innan BIOS-en visas och så ser jag bara svart skärm.

Men ändrar man jumpers till master och slave istället för att automatiskt välja genom kabeln så går datorn igång igen men likförbannat efter omstarten så hör man det förbannade pipet och det är bara att stänga av datorn.
Nu kör jag bara med en hårddisk som förut. Helt värdelöst!

Jag har aldrig varit med om sånt här problem förut. Att installera en extra hårddisk ska ju inte vara några problem.

Någon som har haft liknande problem eller som kanske tror sig veta var problemet ligger?

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Kolla manualen för ditt mammakort och se vad de två pipen betyder så kanske det går att lista ut vad som felar.

Jag har kollat igenom manualen men det konstiga är att det inte står något om pipande ljud. :(

Nu verkar det som att jag har löst problmet.

Jag har flyttat på jumpers till master på den ena hårddisken och tagit bort jumper från den andra (slaven). Förut hade jag cabel-select på den andra och det verkade orsaka problemet. Jag har även aktiverat LBA (Logical Block Adressing) i BIOS-en på båda diskarna och det verkar ha löst problemet. Men vad jag vet så borde LBA vara aktiverat även om det står på Auto.

Nu har jag testat att starta om datorn ett par gånger att stänga av och sätta på den igen. Allt fungerar nu som det ska.
Men jag vågar inte lita på detta ännu. Smile Jag får vänta i några dagar tills jag tror mina ögon och öron att problemet är löst och att pipen är borta.

Med tanke på att jag har Windows på min slave så har jag också insett att det inte gick att boota. Jag fick felmeddelande NTRDL saknas. Men genom att välja i BIOS-en att jag vill ha disk2 (som är slave) istället som Master så löstes det problmet. Jag tror att jag kommer att formatera om slaven och sedan ändra ordningen i BIOS till det "normala" för att undvika eventuella problem som kan uppstå. Bäst att vara på den säkra sidan tycker jag. Sedan kan jag tillägga att jag vill använda den nya hårddisken som Master så inte nån kommer med kommentar "Varför ändrar du inte ordningen på diskarna inne i datorn istället". :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)