webForumDet fria alternativet

Klocka en PIII som sitter i en compaq..?

Programmering

3 svar · 193 visningar · startad av Lill_pilsner

Medlem sedan jan. 200513 inlägg
Frågan#1

Hade tänkt skrämma/clocka min PIII:a lite grann... e trott på att den e så allmänt seg... Hur gör jag? Typ lite grunder bara... Utan att behöva köpa en massa delar;)

Tyvärr har jag ingen aning om vad e för grejer i den förbannade dumburken... Men grunderna borde väl va d samma?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Kolla i bios-inställningarna var du kan ställa om frekvens och multiplar. Sedan är det bara att pröva dig fram hur mycket du kan överklocka utan att det blir instabilt. Gå i små steg och pröva en stund med något tungt spel på varje steg. Var beredd på att du inte vinner några markant stora förbättringar av hastigheten. Skaffar du ny fläkt, kan du naturligtvis överklocka ännu mer. Men frågan är om du inte tjänar på att köpa en snabbare processor.

Medlem sedan jan. 200513 inlägg

Hade jag säkert tjänat på men orkar inte skruva o sånt... *Tråkit*
Behöver jag inte ett nytt moderkort då?:q
Men jag kollade i biosen o d enda jag kunde ändra va FullBoot/QuickBoot/Reverse eller nått sånt...
Kan man inte uppdatera till en nyare BIOS-version?

Tänkte höja FSB:n lite men vafan, d går ju inte när man inte har nån funktioner som tillåter såna ändringar i bios..?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tror inte att Compaq någonsin tillverkat ett överklockningsvänligt moderkort, så överklockning genom BIOS är nog bara att glömma.

På äldre moderkort är det dock inte ovanligt att överklockningen sker genom flyttning av byglar på moderkortet, så det kanske kan vara en möjlighet.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)