webForumDet fria alternativet

Ehem Startpaket...

Program & appar

5 svar · 419 visningar · startad av caze

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Frågan#1

Läste i nya tidningen av Gear om Ehem Startpaket som gör att man ska kunna fjärrstyra allt möjligt som t ex lampor, datorn, TV'n. Det står dock inte var man kan köpa det här, eller hur mycket det kostar. Därför tänkte jag ställa den frågan här, samtidigt som jag ber om övriga kommenterar till själva prylen, vad är bra dåligt med den etc. :)

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

http://www.ehem.com/

Jag tycker det verkar extremt dyrt. 2000 spänn för möjligheten att stänga av ett par eluttag med fjärrkontroll. Teknikmagasinet och Claes Ohlsson har säkert liknande för ett par hundringar. Och en månadsavgift för styrning via internet är ju skrattretande.

Riktigt skrattretande! Det är ju inte ens rimligt. :x

Får kolla upp saken på Clas Ohlsson ja, de lär ha något liknande.... hehe.

Clas Ohlsson verkade dock inte ha det, någon som kan bekräfta? Är det kanske någon som vet någon annan lösning, en aning billigare än Ehems startpaket? :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

X10 finns i flera varianter. Sök på Echelon så finner du mycket.
Jag har dock tagit vanliga fjärrstyrda brytare(vägguttag) så har jag brytit upp fjärrkontrollen och kopplat den till USB out från Kjell&Co. Då kan jag styra ett antal olika grejor. Säg till så kan du få kontakt med en kille i sth trakten som kör lite sånt där.

Var ska jag söka på Echelon, hittar inte det på varken Clas Ohlsons eller Ehems hemsida.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)