webForumDet fria alternativet

Testverktyg för att t.ex. se vart trafik "fastnar"?

Nätverk

3 svar · 395 visningar · startad av lzon

Medlem sedan okt. 200468 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag skulle vilja testa hur trafiken går i WAN och LAN. Jag kan till att börja med förklara min situation:

Jag har en IIS i mitt LAN. Jag har anslutning från Bredbandsbolaget och där linan kommer in hos mig har jag en router (D-Link DI-774). Routern har "Virtual Server" där jag skickar port 80 vidare till ett IP-nummer (statisk DHCP) på LAN:et (192.168.0.102). Mig vetligt ska detta funka prima!?, men det gör det tyvärr inte :( :( :(

Eftersom det inte funkar att nå min IIS utifrån skulle jag vilja se hur trafiken går och i synnerhet hitta vart den "fastnar"! För att på så sätt få veta vart felet ligger samt utesluta det som fungerar (Brandvägg, Router, OS, IIS etc). Nån som vet nån programvara för detta? Jag har testat med tracert, men det funkar inte som jag vill.

// Andreas

Medlem sedan okt. 200468 inlägg

Eller är det nån som vet nån tjänst som man kan utgå ifrån för att "göra sig osynlig"? Eller rättare sagt lossas att inte sitta innanför sitt egna LAN, utan lossas vara ute på Internet.

Fanns några sådana tjänster för 6-7 år sedan, men jag minns tyvärr ingen.
// A.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Du kan ju först testa att lägga IIS utanför brandväggen genom att ange IIS:en i DMZ. Funkar det då är det nån regel i brandväggen som ska ändras.

Medlem sedan aug. 2000380 inlägg

Om du har tillgång till en unix-burk kan du testa tcptraceroute.
Eller så kan du posta ditt IP här så kan jag kolla åt dig.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)