Vad ska man ha för kabel för att skicka ljudet digitalt från GameCube till en 5.1 förstärkare? Enligt specen så ska det vara Dolby ProLogic II på spelen och det ska tydligen innebära att man skickar ljudet digitalt i en vänster- och en högerkanal till förstärkaren där ljudet sedan kodas om och skickas vidare till de olika högtalarna.
Men jag har ännu inte hittat någon kabel för detta bortsett från en kabel hos lik-sang, men jag vet inte om det är den jag söker.
There are no official or 3rd-party cables or adapters to enable RGB or digital audio output from the digital A/V port. Some inventive people have figured out how to modify Nintendo's component video cable for RGB output, and interface a DAI to S/PDIF conversion IC to the digital A/V connector, providing stereo 48KHz sound.
Men den händige kanske kan fixa något på egen hand. Man måste nog vara ordentligt händig, gissar jag. Men så länge som det bara är Dolby ProLogic II, ska det räcka med att skicka över ljudet analogt. Poängen med den standarden är ju att få surround via enbart två kanaler.
Jag har redan beställt den för att jag hoppades på att den skulle vara digital. Jag har en RGB-kabel kopplad i det analoga uttaget så det är redan upptaget. Om jag ersätter den med den från madcatz, kan jag då koppla bilden till TV'n och ljudet till förstärkaren? Om det kanske finns någon adapter som gör att jag kan koppla bilden till TV'n för jag har inga ingångar på TV'n där jag kan koppla in kontakten för bilden direkt, bara scartingång.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2