webForumDet fria alternativet

dvd ntsc svartvitt

Ljud & bild

11 svar · 572 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

Har en ny dvd, sony, som stödjer ntsc. Enligt instruktionsboken till tv ska den också ha stöd för ntsc version 4.43. Kopplar in via scart men får bara svartvit bild. Vad kan vara fel?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Flyttad ifrån Hårdvara - Övrigt.

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Ändra till PAL i spelarens setup (på min sitter det en omkopplare på baksidan av spelaren) så får du färg. Din tv har säkert stöd men fungerar sannolikt bättre med det europeiska färgsystemet.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Annars är ju det troliga felet relaterat till s-video vs komposit. Det brukar vara så. Skickar man en s-video-signal till en tv som är inställd på att ta emot komposit, blir det svartvitt. Lösningen är att antingen ställa om tv:n till att ta emot s-video, eller låta dvd-spelaren skicka komposit.

Eller också så är "felet" att man försöker spela en region 1 skiva på en dvd som är av region 2.

P skrev:

Eller också så är "felet" att man försöker spela en region 1 skiva på en dvd som är av region 2.

Då borde du ju bara få ett meddelande om att det är fel region. Någon bild från filmen borde överhuvudtaget inte visa sig.

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Instämmer med Ulf. Regionen har inget att göra med färgformatet. Jag har stött på något liknande vid använding av en snik-scart (som förljde med en video) mellan dvd och tv. Scartkabeln var inte fullkopplad då ett antal pinnar saknades i sladdkontakterna.

Rogger skrev:

Instämmer med Ulf. Regionen har inget att göra med färgformatet. Jag har stött på något liknande vid använding av en snik-scart (som förljde med en video) mellan dvd och tv. Scartkabeln var inte fullkopplad då ett antal pinnar saknades i sladdkontakterna.

Mja scarten är precis ny och kostade runt 300, så ingen jättedålig kvalitet.

UlfT skrev:

Då borde du ju bara få ett meddelande om att det är fel region. Någon bild från filmen borde överhuvudtaget inte visa sig.

Vad jag har hört så kan det bli svartvitt då. Finns det något program eller dyligt så man kan kolla vilken region det är, på Pc:n?

P skrev:

Rogger skrev:

Men du måste fortfarande ha tv:n inställd på att ta emot s-video.

P skrev:

UlfT skrev:

Vad jag har hört så kan det bli svartvitt då. Finns det något program eller dyligt så man kan kolla vilken region det är, på Pc:n?

Regionskodningen i sig själv ger enbart upphov till ett meddelande om att du har fel region. Har du däremot en regionsfri spelare, kommer den försöka spela upp din region-1-dvd. Är den i NTSC-format, kommer många dvd-spelare spela upp den i något som kallas PAL60, dvs signalerna följer PAL-standarden, men det är 60 delbilder per sekund, precis som i NTSC. Då gäller det att din tv klarar den bildfrekvensen. Men det gör de flesta moderna tv-apparater idag.

Jag tycker fortfarande du ska kolla upp hur du har det med s-video vs komposit. Det är faktiskt där ditt problem oftast brukar uppstå.

UlfT skrev:

P skrev:

Rogger skrev:

Men du måste fortfarande ha tv:n inställd på att ta emot s-video.

P skrev:

UlfT skrev:

Regionskodningen i sig själv ger enbart upphov till ett meddelande om att du har fel region. Har du däremot en regionsfri spelare, kommer den försöka spela upp din region-1-dvd. Är den i NTSC-format, kommer många dvd-spelare spela upp den i något som kallas PAL60, dvs signalerna följer PAL-standarden, men det är 60 delbilder per sekund, precis som i NTSC. Då gäller det att din tv klarar den bildfrekvensen. Men det gör de flesta moderna tv-apparater idag.

Jag tycker fortfarande du ska kolla upp hur du har det med s-video vs komposit. Det är faktiskt där ditt problem oftast brukar uppstå.

Oki ska kolla på det en gång till. Kör ju via scart och har testat både att köra s-video/video/kompsit på dvdn och ändrat på på tv:n också. S-video ger betydligt bättre bild men vad gör det när det är utan färg.

Lösning:
Tv:n har två scartingångar.
E1. VHS/RGB
E2. VHS/SVHS

Dvd:n kan sända i video/s-video/rgb

Lösningen blev att koppla in dvd till ingång E1 och köra RGB. Då funkar färgen prima. Får väl se om det blir sämre bild med vanliga filmer då man inte kan köra s-video på denna...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

RGB är det som ger bäst bild.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)