webForumDet fria alternativet

Rekommenderad hårddiskbaserad MP3 spelare

Program & appar

22 svar · 830 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Hej hopp. Vilken hårddiskbaserad mp3 spelare rekommenderar ni.

Jag råkade köpa Sony NW-HD1 (20Gbyte) på rean. Har inte någon aning om vad det är jag har köpt. Är denna något att ha?

:OO

Pris 2900 kr

Medlem sedan aug. 2003113 inlägg

iPod mini, den är grym! 4GB räcker gott och väl för mig iaf.

Antar att jag är besviken nu. Klockren produkt. Gillar den verkligen... till jag inser att det inte är en mp3 spelare. Snacka om falsk marknadsföring. Grrr....

Jag vill kunna använda den som ett media för att flytta musik från dator A till B och det går inte med denna utan att konvertera allt till ATTRACT formatet.

S K I T !

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

/r Såg nu att det stöder Mp3.. :r :)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag själv har iriver H120 som rockar. Fullspäckad med funktioner man bara drömmer om att ha på andra mp3-spelare plus att ljudet är riktigt fett. Kostar enbart 3319 kr på billigaste stället enligt Pricerunner. Länk

Rekommenderas!

Man kan tro att stödjer mp3 = att det går att lagra mp3 på hårddisken. Det är INTE sant.

Eller, visst. det går att lagra mp3 men det går inte att spela upp dem.

Besviken. Batteritiden på 30 timmar var annars tilltalande och den är riktigt smidig och snygg.

Medlem sedan juni 2001845 inlägg

jag köpte mig en iPod 20 gb i julklapp, den rockar så här långt iaf..

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

mattiasnordin skrev:

Eller, visst. det går att lagra mp3 men det går inte att spela upp dem.

Menar du att den inte kan spela dom MP3 filer som du laddar den med eller att den kan spela up dom men du kan inte plocka ut MP3 filerna igen från den=

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Självklart måst du kunna byta den, eftersom uppgifterna är vilseledande.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

GunnarD skrev:

Menar du att den inte kan spela dom MP3 filer som du laddar den med eller att den kan spela up dom men du kan inte plocka ut MP3 filerna igen från den

Sony NW-HD1 är ingen MP3-spelare och kan därför inte spela upp MP3-filer. Det är en ATRAC-spelare. ATRAC är Sonys egen komprimeringsstandard som har använts sedan länge på MD-spelare.

Köper man den där spelaren får man med ett program till datorn som kan konvertera mp3-filer till ATRAC-format så de går att lyssna på. Dock innebär det en kvalitetsförsämring. Och ska man sedan föra över dem tillbaka till en dator igen så blir det ytterligare en kvalitetsförsämring, om det ens är möjligt. Dessutom tar det lång tid att överföra musik till spelaren.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Ska man ha en hdd MP3spelare så skall man ha en iPod. Tro mig, du kan inte bli besviken om du köper den här pärlan :D

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Funderar faktiskt på att skaffa en iPod. De 20 GB jag har i min nuvarande Creative Jukebox håller på att ta slut.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Apple, IRiver och Creative verkar vara kungarna på mp3-spelare (hårddiskbaserade) just nu.

Hur är det med batteri-tiderna för de produkter som nämns ovan. Jag läste någonstans att I-pod batteriet inte var alltför imponerande?!

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

mattiasnordin skrev:

Jag läste någonstans att I-pod batteriet inte var alltför imponerande?!

Ipodens battertid är, som du nämnde, inte i närheten av t.ex. JOS-spelarnas. G4 poden har en batteritid på 12h (på papperet). Det enda sättet att uppnå detta är att du sätter på en låt, stänger av allt vad equalizers heter, stoppar ned den i fickan och inte skakar den alltför mycket. EQ drar kräm, belysningen drar (fett med) kräm och skakminnet drar också en viss mängd energi. Om du ska hålla på och byta låtar så läser den av hårddisken flera gånger om; äter batteri som en tok. Låt den läsa in låtföljden i cachen av sig självt och tig. Minsta sned(?)steg och du kan glömma livslängden (Det du kan göra är att skaffa ett backupbatteri som man sätter på baksidan, men om inte det är fult vet jag inte vad som är. Att skapa playlists på datorn är ett bra sätt att slippa behöva byta låtar manuellt; det sparar man mycket dyrbar batteritid på.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Den gamla iPod 3G ska tydligen ha problem med batteriet, det jag särskilt har hört är att det tröttnade bara efter nåt år och inte längre gick att ladda, med kostsamma batteribyten som föjd.
iPod 4G ska ha runt 12 timmars batteritid i uppspelning. Det känns som att det stämmer, jag lyssnar aldrig så länge i sträck så jag har inte testat den. Men hittills har jag inte irriterats av låg batteritid i alla fall. Då fipplar jag en massa med kontrollerna också så bakgrundbelysningen tänds stup i kvarten. ;)

Medlem sedan mars 200334 inlägg

Jag vill med detta inlägg skänka trådskaparen några lugnande ord, först av allt vill jag gratulera dig till att du fick denna eminenta spelare till ett såpass bra pris!

Först lite historia; Sony, som förutom att tillverka trevliga produkter även är ett skivbolag, tycker inte alls om att man piratkopierar musik. Därför började de iom införandet av sin Net-MD-serie (kanske tom tidigare, när mdlp-spelarna kom) med sin egna ljudkompirmeringsteknik och egna DRM-skyddade filformat, atrac3 (nu uppgraderat till atrac3+).

När "mp3-spelarrevolutionen satte igång för några år sedan körde Sony vidare på sitt MiniDisc-koncept men släppte samtidigt ett antal attrac3-spelare, dessa sålde väl sådär.

Snart skulle dock Sony, som plockat gigantiska marknadsandelar på den bärbara ljudmarknaden under 80- och 90-talet, lida stora bekymmer iom iPodens framträdande och segertåg (har nått sin absoluta pik under 2004). Jag tror det var 2001 som den första "poden" lanserades och det har tagit Sony 3 år att förstå det geniala med den, eller iaf en bit av det, möjligheten att bära med sig hela sin musiksamling var som helst.

Sony släppte därför en serie hårddisk-baserade spelare i somras (därbland NW-HD1), men till alla Sony-fans stora besvikelse levererades dessa dock med näst intill oanvändbar programvara och utan stöd för mp3-uppspelning.

Protesterna var stora och en stor del av försälningen uteblev, dock så en dag i början av hösten 2004 vände de stora japanerna helt om och berättade att - Nu jävlar ska vi också börja stödja mp3-uppspelning i våra framtida spelare. Det pratades även om att existerande flashbaserade spelare skulle kunna uppgraderas. Dock så var de VÄLDIGT kryptiska om huruvida de hårddiskbaserade spelarna skulle elller inte skulle kunna uppgraderas.

Någon månad gick och helt utan förvarning ploppade den "nya" Sony-hd-spelaren NW-HD2 ut på marknaden. Alla jublade först och tänkte att nu, nu är iPoden snart ett minne från det förgågna. Men så fel vi hade, HD2 var nämligen inget annat än HD1an utan docka och istället försedd med en löstagbar tumörliknande svart plastklump sam ett antal nya färger och blå bakgrundsbelysning på displayen istället för den gröna som förekommit på HD1. Klumpen skulle användas för att föra över musiken till datorn och ladda spelaren (dock nu även möjligt att ladda via usb2).

Några månader till gick och man började nog undra vad de tänkte på där borta i japa, då den 30 november de, hör och häpna, lanserar ytterligare en spelare i serien. Nu dock försedd med nytt chassi. NW-HD3 hade sett sitt ljus och det bästa med denna spelare var att den hade inbyggt stöd för uppspelning av mp3-filer!

Sony lovade även att ägare av de tidigare modellerna skulle, för en mindre summa, få chansen att uppgradera sina dem till samma möjligheter som HD3!

Förvirringen var dock stor och ingen visste riktigt hur detta skulle gå till utanför japan, men så en dag dök denna länk upp på ett forum,
http://www.sonydigital-link.com/DNA/Hotnews/NWHD1_Upgrd.asp?l=en

Det kommer alltså kosta 180 svenska kronor att få sin NW-HD1 uppgraderad, då följer det även med en kopia av den senaste versionen av SonicStage, nämligen 2.3.

Jag kan även nämna att alla dessa tre spelare har en förnämlig batteritid, de är specade till 30 timmars speltid och sanningen ligger tydligen inte långt ifrån detta. Jag tror att alla recensenter har hyllat batteritiden och någon kom fram till att den iaf pallade minst 27 timmar.

Om man med detta i åtanke jämför den med iPodens storlek och batteriprestanda så ger den verkligen konceptet "iPod-dödare" ett ansikte.

Dock så finns det självklart ett antal problem att fixa innan perfektion uppnås, ett av dessa är programvaran som följer med; SonicStage är ett program som kräver väldigt mycket tålamod och pillande för att kunna betraktas som användardugligt.

Men när väl allt "förspel" är klart och du börjar lira med spelaren så känns det nästan värt det, för om du tidigare släpat på en sunkig iPod (iPoden skall dock hyllas, 2003 års modell var fantastisk men det har lixom inte hänt så mkt sen dess, "iPod photo" är i mitt tycke mest ett skämt) så är skillnaden väldigt uppenbar.

Så, grattis!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har inte testat den själv men iRivers H320 fick 8/10 i M3 i höstas och hamnade på plats #24 över "Årets coolaste prylar". Alltid något, och som jag fattat det så ligger iRiver i topp när det gäller kvalitet och mp3-spelare. Om det är sant låter jag dock vara osagt. ;)

Tack för ditt inlägg orma.

Hade NW-HD1 bara klarat av att spela MP3 och även flytta mp3 filer från A -> B -> C (där B = spelaren) så skulle jag inte titta åt något annat håll.

Den är liten och väldigt snygg. Allt känns klockrent!... Förutom att den inte klarar av mp3 filer utan att konvertera dem ( I min nuvarande version )
Vad jag förstår enligt de recensioner jag har läst så är batteritiden grym.

Jag måste idag ta ställning till om jag ska lämna tillbaka min sony och köpa något annat. Jag sa till säljaren att jag behövde en MP3 spelare så det bör inte vara något problem.

Jag är sugen på iRivers pryl. Det varumärket har ett bra rykte märker jag.

Alternativt köper jag en billigare MP3 spelar pinne istället. Beslutsångest !!!!!

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag säger det igen: iriver H120 är mp3-spelaren man ska ha. (eller 40-giggaren av samma modell)

Läs här igen: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=972822#post972822

Batteritiden ska vara på 16 timmar, jag har inga problem med att batterierna tar slut snabbt eller nåt i den stilen. KÖP! (Kostar liksom 3389 kr inkl frakt hos Fyndbörsen, eller 3416 kr inkl frakt hos inwarehouse.. Ett kap! Ett fynd! Man får mkt valuta för pengarna.)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)