Jag hittade en gammal pressrelease från Siemens som visar en liten tuff mobil.
Siemens skrev:
Siemens Wristphone är en liten mobiltelefon som bärs direkt på armen. Den har funktioner som röststyrning, hands-free och trippelband men är trots det kompakt som en vanlig klocka. I konceptet ingår även mobiltelefonmottagare i exempelvis smycken och kläder.
Är det någon som vet om det har kommit en fungerande version hos Siemens eller hos någon annan tillverkare? Jag har skickat ett mail till Siemens, men inte fått något svar.
Jag antar att röststyrningen är till för att man ska kunna ringa, då knapparna lär vara för små. Det skapar möjlighet till intressanta meddelanden på din telefonsvarare, då du berättar för en söt tjej vilket telefonnummer du har. :)
Wristphone var en framtidsstudie som visades på Cebit mässan för tre år sedan, tror jag det var. Nej, det har inte blivit någon produkt av den. Tror inte_någon producent har gjort något liknande.
Det förvånar mig inte. Det verkar vara vanligt att alla föreställer sig röststyrningar hit och dit i alla framtidsstudier. Men tänker man efter lite, verkar det inte särskilt praktiskt med röststyrning. Hur ska röststyrda enheter kunna skilja mellan befallningar och vanligt prat? Hur klarar de olika dialekter?
Röststyrning skall ju bara träda ikraft efter att man har kallat (aktiverat) funktionen. Den har ju dessutom testats innan man lägger in ett skarpt kommando. Men visst har det en bit kvar, om det någonsin blir aktuellt att helt ta över. Känns för segt idag.
Det förvånar mig inte. Det verkar vara vanligt att alla föreställer sig röststyrningar hit och dit i alla framtidsstudier. Men tänker man efter lite, verkar det inte särskilt praktiskt med röststyrning. Hur ska röststyrda enheter kunna skilja mellan befallningar och vanligt prat? Hur klarar de olika dialekter?
Att styra något enbart med rösten kanske kan vara lite väl komplicerat, men klockor med en uppsättning knappar finns redan. Det krävs väl inte särskilt många knappar för att kunna ringa och ta emot samtal?
Att styra något enbart med rösten kanske kan vara lite väl komplicerat, men klockor med en uppsättning knappar finns redan. Det krävs väl inte särskilt många knappar för att kunna ringa och ta emot samtal?
Förmodligen räcker det bra med det antal knappar man har på klockor med inbyggda miniräknare. Fast jag undrar hur många det verkligen är som använder dessa miniräknare. Man måste ju ha barnfingrar för att kunna använda dem.
Säg gärna till om du köper den, skulle vara kul och veta.
Skulle vara ganska kul att köpa en sådan, bra och när man håller på med olika aktiviteter och inte orkar släpa runt på den vanliga mobilen.
Sedan så var det ju ingen nackdel att de spelade U2 på deras hemsida, sånt ger alltid pluspoäng:)
Ja, det är just under sommarmånaderna som jag inte vill ha med mig en klumpig mobil överallt. En armbandsklocka vore riktigt smidig.
Deras webbplats känns dock inte helt övertygande. Jag hade gärna sett minst en recension av produkten innan jag slog till.
Fick också samma intryck av hemsidan, så det är helt ok om du köper den först och sedan återkommer till denna tråd, så att man inte åker på något i stil med blew.se eller nåt.