webForumDet fria alternativet

vilken smartphone?

Mobiltelefoner

8 svar · 537 visningar · startad av Mc Fetto

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg
Frågan#1

Ska skaffa en ny mobiltelefon och funderar på att införskaffa en smartphone från Qtek (8010 el. 8080). Verkar vara hyffsad med ett bra pris (genom telia), men så hittar man Qtek 9090 som är mer åt handdatorhållet och då kommer frågan vad finns det för vettiga allternativ? Det jag fastnade för hos 9090 var w-lan :).
Så en 8010/8080 med wlan hade varit det bästa! Någon som har några bra allternativ att dela med sig med? Kan säga att någon 3g lur inte är på tal och att jag har suktat efter SE p910i ett tag men den är lite för dyr ännu!

God fortsättning!

r: slänger in den bortglömda länken: http://www.qtek.nu/

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Mc Fetto skrev:

...och att jag har suktat efter SE p910i ett tag men den är lite för dyr ännu!

Jag testade att skriva med en P910i för ett tag sedan och känslan i originalpennan var inte särskilt skön då den var alldeles för tanig och lätt. Det kan vara något att tänka på.

Dryden skrev:

Mc Fetto skrev:

...och att jag har suktat efter SE p910i ett tag men den är lite för dyr ännu!

Jag testade att skriva med en P910i för ett tag sedan och känslan i originalpennan var inte särskilt skön då den var alldeles för tanig och lätt. Det kan vara något att tänka på.

Den möjligheten finns inte alls i 8080/8010 vilket gör att man kan fråga sig om man kommer använda mail/kalender mm på ett bra sätt. Att sitta och knåpa mail/dagordningar etc kanske faller bort med tiden när ballhetsfaktorn lagt sig. Den inputen finns dock i 9090 :)

Mc Fetto skrev:

Att sitta och knåpa mail/dagordningar etc kanske faller bort med tiden när ballhetsfaktorn lagt sig. Den inputen finns dock i 9090 :)

...eller så blir funktionen bara mer och mer användbar för varje gång man noterar något. Jag lägger in det mesta i kalendern/To do och det är kung att kunna skriva ner det för hand (framför knappandet på en tanig liten mobilknappsats). Pennan på Tungsten T3 (och T5) är det lite tygnd i vilket gör dem helsköna att skriva med, även lite längre texter, och fixar man dessutom ett vettigt displayskydd så blir känslan bara ännu bättre.

Så, ge dig iväg till en butik och testa modellerna du är spekulant på, skrivkänslan måste kännas. ;)

Det är ju det jag menade att det är enklare med en penna än med t ex t9 och de traditionella knapparna på mobilen. Men som sagt, jag ska ut och prova dem i veckan förhoppningsvis!

Är det viktigt att ha en enhet? Om inte så kan jag meddela att kombinationen SE T630 och Tungsten T3 fungerar ypperligt. Jag kan dessutom tänka mig att ett blåtandsheadset lär lösa resten av eventuella problem. Visst blir det lite knöligt emellanåt med två prylar men när det inte finns någon komplett lösning som passar bättre så får man ta till genvägar. ;)

Du har så rätt Dryden, jag var och tittade på 9090 och 8010. 9090 kändes en aning klumpig att ha som mobil, att ha handsfree eller liknande hade löst det lite grann. Fortfarande hade den varit lite klumpig tycker jag. Så jag valde 8010, och får väl om någon månad titta på en tungsten eller liknande som komplement till mobilen! Tack för komentarerna! :)

Det som 8010 saknar är ju pennan (om du frågar mig), men att komplettera med en "riktigt" handdator verkar aningen överkurs. Testa en månad och återkom gärna med ett omdöme. :)

Här kommer ett kort omdöme: Telefonen har bara fört gott med sig, jag är helt klart nöjd. Att göra input i den är hyffsat enkelt då inmatningen är t9!? och att telefonen kommer ihåg ordföljder mm. Det som är lite dåligt är kanske kameran men den används inte allt för ofta av mig.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)