webForumDet fria alternativet

Windows XP (Internet delning)

Windows

10 svar · 499 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det är så att jag har lagt upp ett nätverk som ser ut enligt följande: (har delat ut internet till det andra kortet med).

============ WINDOWS ===============
eth0: (Internet, Shared)
IP: DHCP (får ip, gateway, dns mm från min levrantör. Fungerar som det skall)

eth1: (Linux, kort 2 i windows burken som går till linux burken)
IP: 192.168.0.1
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: EJ I SKRIVET
DNS: 192.168.0.1

============ LINUX ===============
eth0: (Finns bara ett kort i Linux burken)
IP: 192.168.0.2
GW: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1
================================

Kör Outpost som firewall, min fråga är väl igentligen hur man skall göra för att det skall gå att komma åt ftp servern som ligger på Linux burken utifrån???

Medlem sedan dec. 200483 inlägg

Du måste forwarda port 21 (eller vilken port du nu har till ftp) till 192.168.0.2 på ditt interna nätverk. Detta gör du enklast genom följande steg om jag har rätt:

1. Egenskaper för eth0.
2. Klicka på avancerat.
3. Inställningar under internet-anslutningsdelning.
4. Lägg till en tjänst med tjänstbeskrivning FTP-server om det inte redan finns.
5. Ange värdnamnet 192.168.0.2 för tjänsten.
6. Externt och internt portnr 21. (TCP)
7. Klicka OK hela vägen ut.

Det ska vara typ vad du behöver för att man skall kunna komma åt FTP-servern på Linux från datorer som befinner sig utanför ditt nätverk. Kolla även så att inte port 21 är avstängd för inkommande trafik i din brandvägg i linux.

Japp har ställt in det, men verkar som det är brandväggen som spärrar det. Stängde av den då gick det bra att connecta. Lyckas bara inte skapa en regel så det stämmer, får pilla vidare.

Sjodahl skrev:

Japp har ställt in det, men verkar som det är brandväggen som spärrar det. Stängde av den då gick det bra att connecta. Lyckas bara inte skapa en regel så det stämmer, får pilla vidare.

Ah, XP: s brandvägg har förmåga att strula. Har du en separat regel för att tillåta trafik mot port 21 i brandväggen? Du kan lägga till en speciell port i undantagslistan som finns i inställningarna för brandväggen, säkerhetscentret.

Har nog inte säkerhetscentret installerat, hur kommer man åt denna inställing då ?

Nere i statusfältet ser du ikonen för den de aktiva anslutningarna mot internet och ditt lokala nätverk. Högerklicka på den ikon som finns för ditt internet (från din isp och via ditt adslmodem) och välj "Ändra inställningar för Windows-brandväggen". Där kan du lägga till undantagsregler för din brandvägg under fliken Undantag längst upp i den ruta du får upp. När du väljer att lägga till för en specifik port så tar du "Lägg till port", anger FTP som namn och 21 (förutsatt att du vill använda 21 till din FTP) som port.

Det kan hända att du behöver göra detta på båda anslutningar, det vill säga även för ditt lokala nätverkskort som går ut på det interna nätverket. Osäker på det. Testa detta och hör av dig om det inte fungerar så funderar vi lite mer på ditt problem. :)

Japp testar det, kan inte se om det fungerar ännu. Kan inte testa på någon annan dator. Men tror det är korrekt där, verkar som det är brandväggen som sätter stopp för det för tillfället. Då menar jag inte XP's utan Outpost, testat att lägga till lite regler, me ninte blivit riktigt korrekt ;)

GOD JUL

Då är det ju bara att öppna för inkommande trafik i outpost mot port 21? Jag vet inte riktigt hur outpost fungerar, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Måste man öppna även port 20 ?

Om din ftp-server inte begär användning av port 20 så kan den vara stängd som jag ser det.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Normalt sett används passiv ftp, och då är det klienten som öppnar upp en dataanslutning till en hög port på servern. Alltså, om nu inte Outpost innehåller en funktion för att hålla koll på ftp-anslutningar, så måste du förutom port 21 även öppna upp trafik till dessa höga portar.

Edit: Med funktionen för att hålla koll på ftp-anslutningar menar jag att Outpost dynamiskt kan öppna upp trafik till vald hög port.

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)