webForumDet fria alternativet

Dags för ny mobil... (nån som vill ha en bättre begagnad Nokia 6610?)

Mobiltelefoner

32 svar · 1 141 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Jaha, idag dog min mobil på det mest plötsliga sätt - skulle kolla ett sms och när jag trycker på meny för att få bort knapplåset bara slocknade den och vägrade gå igång igen... :l
Diverse testande hemmavid gav inget och på Teliabutiken tror de att kretskortet gått då den inte reagerar överhuvudtaget. :(
Naturligtvis gick garantin ut för tre veckor sen. :x

Så nu blir det en ny mobil! Men vilken?

Vis av erfarenheten vill jag ha en som kan anslutas till datorn och man kan köra backup på telefonboken - det svider mest av allt att ha sumpat alla nummer, kostnaden för en ny telefon står jag ut med, men att leta rätt på alla nummer igen... :x
Övrigt: blåtand vore kul, kamera vore kul, vikbar vore kul att testa. Synk mot Outlook behöver jag inte, inte heller 3G.
Jag behöver inte något abonnemang då jag trivs alldeles utmärkt med Telias täckning och det dessutom är bundet i ett år till... ;)

Förslag? :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Varför inte testa en SE910?
Jag är jättenöjd med min SE900 när jag har luckan kvar.

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Jag är väldigt nöjd med min Sony Ericsson K700i.

Lasp: Uff, 6500 utan abonnemang var en bra bit över min smärtgräns även om den är späckad med godis... :l

BlueSaint: Se där var lite mer intressant! 3300 hos Telia, finns det billigare nån annanstans utan operatörslåsning?

Fler åsikter om annat än SE, någon? ;)

:stefan: skrev:

Lasp: Uff, 6500 utan abonnemang var en bra bit över min smärtgräns även om den är späckad med godis... :l

BlueSaint: Se där var lite mer intressant! 3300 hos Telia, finns det billigare nån annanstans utan operatörslåsning?

Fler åsikter om annat än SE, någon? ;)

Du kan får den för under 3000:- hos El-Giganten.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Jag är väldigt nöjd med min Sonyericsson t630! ;)

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Jag är också väldigt nöjd med min SE T630. :bire

Uuuh, T630 var ju inte snygg... ;)

BlueSaint skrev:

Hum hum.
Det där med usbkabeln, det funkar att backuppa telefonboken och så? Jag utgår från att du är nördig nog att hålla på med sånt. ;)

BlueSaint skrev:

Hum hum.
Det där med usbkabeln, det funkar att backuppa telefonboken och så? Jag utgår från att du är nördig nog att hålla på med sånt. ;)

Jag måste tyvärr göra dig besviken då jag inte är någon nörd inom det här området. Jag föredrar istället att bli kallad för sportnörd. ;)

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

BlueSaint skrev:

Hum hum.

Eller så skaffar du en USB-blåtandsadapter för några hundralappar och kör trådlöst. Tillsammans med FMA blir det en riktigt smidig lösning som jag kan rekommendera.

dho skrev:

BlueSaint skrev:

Hum hum.

Eller så skaffar du en USB-blåtandsadapter för några hundralappar och kör trådlöst. Tillsammans med FMA blir det en riktigt smidig lösning som jag kan rekommendera.

Där har du din nörd! :)

Var och klämde lite på lurarna idag, men måtte fan ta dummies - de känns ju inte alls som de egentliga telefonerna...

K700 var klart mindre än vad jag trodde, men den där styrploppen var lite annorlunda. Tyckte det var lite knepigt att så fort man petade åt sidan klickade det i den som när man tryckte den rakt ner - eller är det bara testexen som har den egenheten?
Likaså satt knapparna duktigt trångt, å jag som tyckte det var tajt på min 6610... :e
Otroligt liten skitsak men ändå: när knapplåset är på, är det lätt att se vad klockan är? Om inte, kan man tända belysningen utan att slå av knapplåset för att se tiden? Inte helt oviktigt då jag inte har klocka på armen... ;)

T630 hade ju en mer normal styrplutt iaf, men samma fråga om klockan där - hur funkar det?

/me saknar fortfarande mycket tips från främst Nokia- och Samsungsidan... ;)

Otroligt liten skitsak men ändå: när knapplåset är på, är det lätt att se vad klockan är? Om inte, kan man tända belysningen utan att slå av knapplåset för att se tiden? Inte helt oviktigt då jag inte har klocka på armen... ;)

T630 hade ju en mer normal styrplutt iaf, men samma fråga om klockan där - hur funkar det?

Hur lätt det är att se klockan när skärmsläckaren är igång är beroende på hur ljust det är i rummet/ute när du tittar. Skärmsläckaren visar för övrigt klockan med rätt stora siffor i svart. Annars är det bara att röra styrspaken eller trycka på någon knapp så tänds belysningen till hälften ungefär och då är det inga problem att se klockan. Notera att jag bara vet hur det fungerar på min T630, men det torde inte vara någon skillnad på en K700.

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

På min T610 så trycker man på plus eller minus på sidan för att se klockan tydligt. Borde vara nått liknande på T630 eller k700.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag instämmer med dho. T630 (eller också en K700i, den har jag dock inte testat) och en blåtandsadapter och FMA så har du en komplett lösning. Fungerar prima för mig. :)

Just nu lutar det åt en T630, speciellt efter tipset jag fick på TeleProffs att den kostar runt 1500 med Refill istället för 2400 utan abonnemang. :)

Blåtandsadapter, är det nåt i stil med det här ni menar?

..å ska man ta "Frostad silver" eller "Flytande svart"..? :e

Just nu lutar det åt en T630, speciellt efter tipset jag fick på TeleProffs att den kostar runt 1500 med Refill istället för 2400 utan abonnemang. :)

Blåtandsadapter, är det nåt i stil med det här ni menar?

..å ska man ta "Frostad silver" eller "Flytande svart"..? :e

Precis. Själv har jag en sådan här. Vad gäller färgen så tycker jag den svarta är snyggare, men det är ju min högst personliga åsikt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

..å ska man ta "Frostad silver" eller "Flytande svart"..?

Svart, utan tvekan. Jag köpte också min lur i paket för 1495:- och operatörslåst till Telia. Nu spelar låset ingen roll efter Telia är det enda som fungerar någorlunda utanför stan. ;)
Sedan kör jag alltså precis som dho en D-Link DBT-120. Som sagt, fungerar prima.

Medlem sedan juli 2001628 inlägg

Jag kan också rekommendera SE T630 om man vill ha en liten, enkel och stilren mobiltelefon. Det enda jag har att klaga på är att den inte hänger med riktigt när jag ger snabba instruktioner, dvs det känns som att mjukvaran laggar. Men överlag är jag riktigt nöjd med min. :)

Suuuck, klämde lite på polarnas telefoner igår, både T630 och K700i och man vart ju naturligtvis än mer sugen på den sistnämnde när det visade sig att styrplutten inte var så svårbemästrad som jag trodde...

Tillbaka på ruta ett... :e

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)