webForumDet fria alternativet

Extra högtalare till stereon

Ljud & bild

3 svar · 631 visningar · startad av Axel

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg
Frågan#1

Idag när jag diskade och hade stereon på hög volym i vardagsrummet kom jag på att det skulle vara trevligt med en liten högtalare i köket också, kopplad till samma ljudkälla. Nu har jag inte direkt nån bra koll på begrepp som impedans och resistans när det gäller sånt här, så jag kan behöva lite hjälp. Min stereo säger "minst 6 ohm" vid högtalaringångarna, och högtalarna är just 6 ohm. Min idé var att koppla på 15 meter kabel eller nåt sånt ut till köket och ha en mindre högtalare där. Funkar det öht att koppla på nåt mer, eller hur går det med förstärkare och sånt? Om man köper till en extra, billig förstärkare till kökshögtalaren?

Tanken var ju att inte ha nån stor budget för det här också, eftersom jag är student, så det kanske går i graven av de själen, men det skulle vara kul att se om det skulle funka.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du löper en risk att förstöra förstärkaren, eftersom den totala impedansen kommer bli lägre än högtalarnas enskilda impedanser, allt enligt formeln:

1/Rtotal = 1/Ra + 1/Rb

Om budgeten är liten, kan jag rekommendera dig att köpa förstärkare och högtalare på någon loppmarknad. Sedan kan du koppla vanliga RCA-kablar från din nuvarande förstärkare till loppisfyndet i köket. Men du får antagligen skarva RCA-kablarna för att få dem att räcka 15 meter.

Hittar du en billig cd-spelare när du ändå loppisfyndar, kan du ju köpa den också. Då behöver du inga långa kablar. Annars kanske du har en mp3-spelare eller liknande. Den bör du också kunna koppla in.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Eller varför inte en "högtalarväxel" en ingång och två utgångar. Så kan du välja i vilket rum det ska låta.. :)

Medlem sedan apr. 2000642 inlägg

Du kan annars seriekoppla högtalarna, så riskerar du inte att bränna förstärkaren pga för låg impedans.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)