webForumDet fria alternativet

ISA server och dynamiska ip-nummer

Webbservrar

7 svar · 355 visningar · startad av andreaswebb

Medlem sedan apr. 2003101 inlägg
Frågan#1

Hej!
Igår så installerade jag ISA server på en datorn och allting gick fint. Den blockade allt och efter lite pyssel så fick jag igång så att webb och ftp-servern hoppade igång. Nu undrar jag vilken port eller vilket protokoll skall jag tillåta för att kunna Koppla upp mig mot nätverksdiskar?

I slutet av denna månad så får vi BBB 24Mbit hem. Med det så kommer det 5st dynamiska ip-nummer. Modemet har då 3 eller 5 portar, var och en tildelade ett ip-nummer. Tanken är att servern skall stå direkt bakom en av portarna med ISA server som brandvägg.
I och med att servern sitter på en port som är tilldelat ett dynamiskt IP måste jag tilldela servern samma ip-nummer som porten? Eftersom det är dynamiskt så kanske det blir lite krångel?
Jag har även ett par NO-IP domäner riktade mot servern. Behöver man ställa in någonting speciellt för att dom skall funka med den dynamiska pekningen eller är det bara att lägga till en domän och sedan ange vilket ip den skall riktas emot så sköter det sig själv?
Funkar NO-IP och DYNDNS bra eller blir det mycket driftstörninger?

Tacksam för svar!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Först det är inte portarna i modemet som är tilldelade ip-nummer utan det är datorena som man kopplar in i portarna som blir tilldelade ip-nummer, modemet har en inbyggd switch.

NO-IP domänerna behöver du inte göra någoting, kör bara klientprogrammet som håller domänerna uppdaterade med rätt ip-nummer.

En sak att tänka på med B2's nät och om man kör så som du tänker göra är att med stor sanolikhet så kommer all trafik mellan dina datorer kommer att "studsa" på B2's router, vilket gör att trafiken kommer att gå fram och tillbaka över din ADSL lina vilket i sin tur innebär att hastigheten mellan datorerna blir 1Mbs om du har deras 24/1 tjänst!

Se på "Bredbandsbolagets Inofficiella F.A.Q" hur man kan gå för bi problemet och kanske få andra tips. Länk till F.A.Q'en finns i min signatur.

BBB

Okej. Men eftersom datorerna bakom portarna blir tildlelade ip-nummer så behöver jag inte göra något eller? Måste jag varje gång som den byter ip-nummer gå in aktivt och ändra i datorns ip inställningar? Kanske fungerar det som en DHCP?

Problemet med att det kommer att gå 1mbit mellan datorerna kanske kan lösas med att man stoppar i ett nätverkskort till i servern som får ta hand om kommunikationen med det övriga nätverket?

Hur är det med BBB annars, har de bra hastigheter och accesstider?

Någon som vet hur man ställer in i ISA server så att man kan använda sig av Windows fil och skrivardelning? Får det inte att funka...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: BBB

andreaswebb skrev:

Okej. Men eftersom datorerna bakom portarna blir tildlelade ip-nummer så behöver jag inte göra något eller? Måste jag varje gång som den byter ip-nummer gå in aktivt och ändra i datorns ip inställningar? Kanske fungerar det som en DHCP?

Du ställer in datorerna att dom får allt dynamiskt (DHCP)

andreaswebb skrev:

Hur är det med BBB annars, har de bra hastigheter och accesstider?

Kan inte uttala mig om deras ADSL tjänst, har deras Fiber/LAN tjänst, men det som klagas mest på i deras forum är dåligt ping, men det drabbar nog mest dom som kör nätverkspel.

Jag tycker dom fungerar bra, inte ofta det "Internet" ligger nere.

När det gäller fildelning så finns det inget i ISA där man tillåter windows fildelning? Annars är det bara att öppna portarna 135-139, 445 både udp och tcp så skall det fungera.

Har precis upptäckt en lustig sak. När jag ansluter till min dator via servern med ISA så funkar det kanon. När jag sedan försöker ansluta till domänservern så funkar det däremot inte. Alla sitter i samma nätverk.

Svarar på mitt eget inlägg....

Det beror antagligen på att jag fjärrstyr servern från min dator så det är därför som jag bara kan ansluta till min dator därifrån..:)

och igen....

Och igen....

Det berodde på att ISA servern blockerade NETBios namnen så om man skrev t ex \\ip-nummer\resurs så funkade det...Men av någon anledning så gällde det inte min dator...:)

Någon som vet hur man öppnar en port i ISA, inte bara tillåter ett protokoll alltså...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)