Hej!
Har en fundering. Finns det någon möjlighet att styra ett elluttag via datorn (Sätta på & Stänga av)? Har för mig att jag har läst om det någonstans. Givetvis krävs det förmodligen lite utrustning och ett nytt eluttag, men finns det, funkar det och kostar det så att man har råd?
Tackar//
För ett tag sen i skolan pysslade vi lite med nåt som hette "ilon" lr nåt liknande, där vi kunde programmera ett gränssnitt för att sedan tända och släcka lampor ett ett avlägset rum.
Kostade visserligen lite pengar, men det var 2 år sen så det har nog ändrats lite
Jag har jobat lite med sånt där. X10 är en form av standard. Själv har jag en sats med Arigi som gör att jag via datorn och överledning(kommunikation) via eluttagen kan känna av och styra ett antal enheter.
Echelon var grundtypen som sedan spårade ur. Nu har du sökbegrepp.
Maila eller kom tillbaka här om du vill ha mer info.
Vad jag vill göra och göra. Är mera nyfiken på om det går :P
I vilket fall så undrar jag om det är någon som vet om man kan koppla in så att man från datorn kan styra ett eluttag, med det menar jag att ge apparaterna som är inkopplade på det ström eller att stänga av strömmen till dessa apparater. När jag ändå håller på vore det kul och veta om det även finns så att man kan koplla in en vanlig lampknapp så att man kan tända och släcka en lampa via ett kommando på datorn.
Nicrosoft, jag ska dra en liten titt i deras papperskatalog då :P
Alla som vet elr tror de vet något är välkomna. Jag är nyfiken ;)
Med i.lon som jag har använt , var det en inbyggd webbserver i produkten som man sedan kunde komma åt på internet och därigenom tända / släcka en lampa.
Hur man kopplade har jag faktiskt inte en aning om, då vi var mest inriktade på att programmera de sk lådorna vi hade.
Man kunde även sätta igång en termometer och få resultatet presenterat till sig direkt på skärmen.
Mycket intressant ämne faktiskt..... synd att vi fick tillgång te grejerna så sent in på utbildningen så vi hann aldrig fördjupa oss i ämnet.
...alltså... om man kan programmera (eller orkar leta efter rätt program), så kan man skaffa sig ett relä och koppla in på serieporten eller nåt, nån port där det går att styra en signal, fem volt eller vad det nu är. Jag har ett 12-volts relä på datorn, som styr en ljudhuv som jag har stoppat datorn i, reläet kopplade jag in på nån 12-volts grej på moderkortet. Så när datorn startas, så drar reläet, där det finns en slutande och en brytande kontakt, där jag kan koppla in precis vad som helst. Jag har t ex provat koppla in en lampa där, sedan ställa datorn så att den startas på modemsignal. Stog utanför kåken och ringde hem, då startade datorn och lampan tändes, tyckte jag var lite ballt... man skulle kunna köpa sig ett telefonrelä med lite mer avancerad styrning då, för inte så dyr penning... jaja... det var lite off-topic, hehe... drömde lite bara...
öhh... alltså... hur är det med EIB nuförtiden, det var ju hett ett tag, till det kan man väl koppla in datorn, då skulle man ju kunna göra precis vad som helst, bara man lyckas få det programmerat... :)
Om man bara vill styra enskilda grejor är ett kort till paralellporten OK
Villl man styra huset kan detta vara läsvärt: http://www.byggahus.se/bygga/intelligentahus.htm
Annars tar man de nya radiokontakterna och gör ingrepp på en sändare.
https://www.smarthome.com
Här verkar det finna mycket roligt att pyssla med. Dock kostar det ju pengar :( ;)
Sen var kontakterna fula som stryk och skall det funka krävs nästan att man sätter deras kontakt i en kontakt och sedan en kontakt kopplad efteråt... :( Ha d//
Nu så har jag hittat NEXA som erbjuder sjyssta produkter till reko priser. Dock undrar jag om det finns möjlighet att få tag på ett kort som kan styra deras produkter från datorn. OBS! Jag är NEWBIE när det gäller kort till datorn och massa sånt grejjs. Någon som vet hur möjligheterna ser ut? De använder 433,92mHz om det är till någon hjälp...
Jag har inte funnit något färdigt kort att koppla till datorn utan man får ta en fjärrkontroll och via ett kort till en port på datorn får man styra signalerna. Kolla vad du finner i Google på 433,92mHz Se särskilt på "de tre"
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25