webForumDet fria alternativet

Strömadapter i USA

Webbhotell & domäner

19 svar · 909 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har en bärbar dator, NX 9005. Nu är det så att jag ska över till USA i ett par månader antagligen och vill såklart använda den där.

När jag tittar på strömadaptern till denna så står det

Input: 100-240V@~ 1.5A(1.5A) 50/60 HZ

Som den amatör jag är inom detta tycker jag att det verkar som att man enbart behöver köpa en omvandlare för kontakten så ska det fungera perfekt sen? Eller?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Du måste köpa en adapt och sen så fungerar det utan problem.

Väggutagen ser ju inte likadana ut som i sverige, så du måste ha en omvandlare...

Sverige = o o
USA = | |

Tror du ska kunna köpa detta i en vanlig el affär.

Japp, det jag menade med att jag behövde en omvandlare för kontakten. Men jag behöver inte någon annan transformator eller så? Volt och ampär stämmer så jag inte bränner adaptern?

Jymdis skrev:

Japp, det jag menade med att jag behövde en omvandlare för kontakten. Men jag behöver inte någon annan transformator eller så? Volt och ampär stämmer så jag inte bränner adaptern?

Alltså det du behöver e en liten grej som omvandlar A & Volten till den rätta och sen gör om själva kontakten från två o o till två | | som det ser ut i USA...

Alltså det e både en omvandlare och transformator i ett...

Har en sådan framför mig och vill du se en bild så skickar jag annars e det bara att gå in på en elaffär...

Omvandlaren e inte större än golfboll (Fast lite fyrkantigare :) )

Lite Off Topic:

Var någonstans i USA ska du åka och när ska du åka?

Esen: skicka gärna en bild, vad kostar den?
Så det är annorlunda ström i USA än 100-240V och 1,5A?

Jag ska till Santa Barbara, Californien och åker i December förhoppningsvis.

Jymdis skrev:

Esen: skicka gärna en bild, vad kostar den?
Så det är annorlunda ström i USA än 100-240V och 1,5A?

Jag ska till Santa Barbara, Californien och åker i December förhoppningsvis.

Skickar snart en bild, Sen vet jag ite exakt vad det e för A & Volt i USA, Men tror dom kör på en lägre Volt typ 125 eller något...

På adapten står det så här:
15A 125V
10A 250V - OP30

Sen vad det betyder vet jag inte riktigt...

Kostar? Skulle tipa på att du får lägga ut runt 100 spänn.

Här kommer en bild på en adapt, Men skulle väl tipa på att det finns olika utformningar på dom, Men så här ska den ungefär se ut :)

Satte den bredvid baseballen får att du skulle få en liten uppfattning om hur stor den e

dsc01710.jpg
Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Denna sida kan annars vara till hjälp!

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Du har ju redan en adapter, så det är bara att leta efter en uttagsomvandlare. Finns lite varstans här och där. Det finns sådana med lampor, lika stora som den på bilden Esen skickade, så man ser att hela grejen funkar.

LeonL:
mmm, jag tycker det också. Inte behöver jag spänningsomvandlare väl?

Esen:
tack för bilden, det är väl ungefär en sådan jag sett innan lite överallt :)

Jymdis skrev:

LeonL:
mmm, jag tycker det också. Inte behöver jag spänningsomvandlare väl?

Din adapter klarar det? :OO

LeonL:
det är ju det jag undrar. om det står:
Input: 100-240V@~ 1.5A(1.5A) 50/60 HZ
borde det inte betyda att den kan ta från 100-240V ?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Du behöver som sagt bara en konverter för själva kontakten. Din laddare klarar av 110 volt som det är i vägguttagen i USA.

Jepp. Bra tack.
:)

Så du hade redan en adapt för själva spänningen, men inte någon som gör om själva kontakten?

Men den jag visade gjorde båda sakerna och man slipper ha två olika adapter till dom två sakerna...

Computers are electronic devices and therefore they must be used with a transformer, unless they are dual voltage. Fortunately, most laptop battery chargers and AC adapters are dual voltage, so they can be used with only a plug adapter for the country you will be visiting.

Esen:

Converters and transformers both step up or down the voltage, but there is a difference in use between them. Converters should be used only with "electric" products. Electric products are simple heating devices or have mechanical motors. Examples are hair dryers, steam irons, shavers, toothbrushes or small fans. Converters are not designed for "continuous duty" and should only be used for short periods of time (1 to 2 hours). Additionally, most converters can only be used for ungrounded appliances (2 pins on the plug). Converters must be unplugged from the wall when not in use.

Det du har är en konverter å ska således inte användas till datorer.

Jymdis skrev:

Computers are electronic devices and therefore they must be used with a transformer, unless they are dual voltage. Fortunately, most laptop battery chargers and AC adapters are dual voltage, so they can be used with only a plug adapter for the country you will be visiting.

Esen:

Converters and transformers both step up or down the voltage, but there is a difference in use between them. Converters should be used only with "electric" products. Electric products are simple heating devices or have mechanical motors. Examples are hair dryers, steam irons, shavers, toothbrushes or small fans. Converters are not designed for "continuous duty" and should only be used for short periods of time (1 to 2 hours). Additionally, most converters can only be used for ungrounded appliances (2 pins on the plug). Converters must be unplugged from the wall when not in use.

Det du har är en konverter å ska således inte användas till datorer.

Okey

Man ska alltid kontrollera detta, annars kan det få "katastrofala följder". ;)

Min kompis köpte en automatisk brödbakare från USA, men när hon väl försökte använda den i Kina så gick den inte att stänga av. Det luktade dessutom lite bränt. Det var den sista gången hon använde den, eftersom den inte gick att använda mer. :e

Jo, jag dubbelkollar, trippelkollar hellre än bränner en bärbar för en cirkus 10 papp.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)