webForumDet fria alternativet

Plasma TV

Ljud & bild

27 svar · 1 466 visningar · startad av Rodan · sida 2 av 2

Frågan, av Rodan

Hejsan Min pappa hade tänk att köpa en ny tv, plasma blir det nog. Vad ska man tänka på? Blir bilden så bra som alla säger? Vad är bättre? Hänga upp den på väggen, eller köpa ett stativ eller något så att man kan ställa den på tv-bänken ? och sen om någon vet om man kan köpa en plasma under 20 000 , det skulle vara uppskattat. :) /Rodan

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 2001628 inlägg

legis:

Låter som en lite klen plasmaskärm isåfall? När jag jobbade i audio/video butik så hade de flesta skärmarna 50-60000 timmar innan de skulle vara "utbrända".
Har iofs dåliga erfarenheter av NECs 3g-telefoner.

Jag tror du misstolkade mitt inlägg, menade inget illa utan uttryckte snarare min förvirring. Naturligtvis yrade du inte.

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

caze skrev:

Det blev väl en schysst TV tillslut. Lova mig en sak bara, att den ska hänga på väggen, det enda rätta stället! ;)

Japp! :e

Klart man gjorde det, ser 100 gånger snyggare ut :)

Vad blev det för någon?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Oakman:

Det kan vara fel, men det var vad vi blev tillsagda då. 3 års livslängd med 8 timmars tittande om dagen. Själva modellen är NEC MP3.

Bra info att livslängden är bra mycket mer än så eftersom jag i Januari kommer att byta ut den jag har :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Angående livslängd för plasma, har jag själv stött på siffror som 20.000 till 30.000 timmar. Skulle man titta så mycket som 8 timmar om dagen, skulle plasmaskärmen räcka 7-10 år. Källa: http://www.flattvpeople.com/tutorials/lcd-vs-plasma.asp

Typical plasma TVs have a life span of 20,000 to 30,000 hours, which equates to at least two years, three months of 24/7 usage before the TV fades to half the original brightness.

Detta gäller alltså hur lång tid det tar innan de kommer ner till halva ljusstyrkan. Eftersom vi uppfattar ljusstyrkan logaritmiskt, kommer vi knappast uppfatta en verklig halvering som om det verkligen var så mycket som en halvering. Därför är det möjligt att vi kanske tycker skärmen duger bra ännu ett tag till efter detta. Det kan vara därför Oakman nämner siffror på 50.000-60.000 timmar, vilket jag bara har hört talas om som livslängd för LCD-skärmar.

Skarre skrev:

dvdforum.nu skrev:

Skärmintegritet
En LCD-skärm kan aldrig få inbränningar, något som åstadkoms när en bild med höga kontrastskillnader visas för länge. På en plasma påverkas fosforytan i skärmen i värsta fall redan efter 15 minuters stillbild.

Jaaa, vad sugen man blir på att köpa plasma när den förstörs efter 15 minuter.

Jag har tidigare hört att inbränningar inte nödvändigtvis behöver vara permanenta på plasmaskärmar. De kan bli permanenta. Men frågan är om det verkligen sker så fort som på 15 minuter. Dessutom har flera av plasmatillverkarna olika metoder för att undvika inbränning. Och tittar man på film, ska det inte behöva vara någon risk alls. Hur många gånger har du sett inbränning på en vanlig crt-apparat? Själv har jag bara sett det på crt-apparater som har stått i någon banks skyltfönster för att visa text-tv:s börskurser. Så länge som man undviker statiska bilder, brukar problemet inte vara så stort.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Oakman skrev:

Vad blev det för någon?

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=926698#post926698 :)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Inbränningar sker på kanaler som har en logga som ligger framme hela tiden som canal+ och tv1000. Likaså om man kollar på många textade program, vilket tyvärr är oundvikligt i svensk tv, så kommer det även att ge märken. Man störs inte direkt av det och det syns i stort sett bara på riktigt ljusa bilder.

case: Oops.. lite ouppmärksam där ja :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)