I skolan använder vi programmet Netscreen som tunnlar nätverket på något sätt. Med andra ord måste Netscreen vara aktiverat när man är i skolans nätverk för att kunna surfa och liknande.
Saken är att skolan har blockat i stort sett alla portar förutom http-portarna och FTP-portarna. Så jag kan inte koppla upp mig till mIRC eller Radmin, för att fjärrstyra min dator där hemma.
Så tekniskt sätt borde jag kunna gå via en proxy med helt öppna portar för att kunna ansluta till exempelvis mIRC (som kör portarna 6666 bl.a). Men när jag testade funkade det inte alls, alltså måste det vara något med Netscreen som hindrar detta.
Så vare sig om jag kopplar upp mig emot en annan proxy kan jag inte komma in på mIRC. Är det någon som vet hur jag ska bära mig åt för att kunna förbigå skolans prox och surfa på en annan utan att portarna ändå blockeras. Netscreen måste alltså vara aktiverat.
Måste man skapa en egen proxy i hemmet som kör en Netscreen server där för att komma förbi? Någon som har goda kunskaper om Netscreen och kan hjälpa mig?