webForumDet fria alternativet

Tips om projektorer för hemmabruk.

Ljud & bild

11 svar · 578 visningar · startad av Machowoman

Medlem sedan aug. 200492 inlägg
Frågan#1

Skall i mitt nya hus inreda övervåningen till hemma bio och har
funderat på att köpa en projektor men pga. irriterande ljud ifrån fläkten avskräckts.
Modellen som har acceptabel ljudnivå är Infocus LP600 är det någon som har erfarenhet av Infocus projektorer?
Funderar på om det är ett B-märke eller om det är bra kvalité på grejerna.
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/projectors/223417/details

Ni får ursäkta svenskan idag...märker att mitt finska ursprung tittar fram genom tangentbordet.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vi har en projektor av märket Infocus här på jobbet, dock inte just den modellen som du länkar till, och jag kan bara säga att iaf den som vi har håller måttet både när det gäller bildkvalitet och driftstid. Den är igång i snitt 4-6 timmar varje dag och vi har inte behövt byta lampa någon gång än under ca 1,5 år som vi har haft den.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

1500 ANSI lumens i "eco-mode", är väldigt mycket om den ska användas till hemma bio.. det kan tom. vara "bländande" om den sitter i ett litet rum.. se iaf till att ha en duk åt det gråare hållet om du köper den.

SirPeter skrev:

Vi har en projektor av märket Infocus här på jobbet, dock inte just den modellen som du länkar till, och jag kan bara säga att iaf den som vi har håller måttet både när det gäller bildkvalitet och driftstid. Den är igång i snitt 4-6 timmar varje dag och vi har inte behövt byta lampa någon gång än under ca 1,5 år som vi har haft den.

Vilken modell är det ni har på jobbet är det 4600 eller 4500?
Jag såg en på Hifi klubben som var en 4600 som var skapligt pris på och hyfsat tyst fläkt.
Och om du skulle köpa en projektor skulle du då köpa en Infocus?
*kram & tusentack*

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Den stödjer inte äkta widescreen och jag tycker du istället ska sattsa på en Panasonic PT-AE700E eller en Panasonic PT-AE500E, jag hade köpt AE-500:an, 13000:- och en riktigt grym förstagångsprojektor, äkta widescreen. Den har Vertical och Horizontal Keystone adjustment, vilket inte heller Infcus LP600 har, samt att den är tystare. Varför måste du nödvändigtvis ha en DLP-projektor?

Fick en AE500 demad mot en LP600 och jag tyckte AE500 var överlag bättre.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

M3 nummer 8 har en test av DLP kanoner sid 62. Fortfarande för dyrt för hemmabruk kanske.

Lasp, vad menar du LP600 är ju DLP? Den är inte vidare dyr, men tycker det är smartare att sattsa på AE-500 istället :)

erka skrev:

Den stödjer inte äkta widescreen och jag tycker du istället ska sattsa på en Panasonic PT-AE700E eller en Panasonic PT-AE500E, jag hade köpt AE-500:an, 13000:- och en riktigt grym förstagångsprojektor, äkta widescreen. Den har Vertical och Horizontal Keystone adjustment, vilket inte heller Infcus LP600 har, samt att den är tystare. Varför måste du nödvändigtvis ha en DLP-projektor?

Fick en AE500 demad mot en LP600 och jag tyckte AE500 var överlag bättre.

Eftersom jag inte vet så mkt om projektorer så har jag bara gått på vad jag hört & läst och då verkar DLP tekniken bättre.
Men jag tar tacksamt emot råd, eftersom jag är "totaly lost" när det gäller detta. Och widescreen vill jag gärna ha när jag tittar på film, vilket händer rätt ofta. :q
Det enda riktiga kravet jag har på en projektor är:
Att fläkten är hyfsat tyst gående, att lampan är rimlig i pris
samt att "regnbågsefekten" inte syns.
*tusentack ännu en gång!*

Lampor är inte billiga, oavsett om det är DLP eller LCD. Mellan 2000 och 4000 kostar de nästan alltid oavsett modell och typ. Lamptillverkarna lämnar oftast endast 300 timmar i garanti, en lampa håller oftast mellan 2000 och 5000 timmar, lite beroende på hur du sköter den, snabba avkylningar, dam och annat förkortar livslängden.

En panasonic AE-500 är tystare och i mitt tycke mer prisvärd och högre prestanda än LP600, AE-500 är en utmärkt förstagångs projektor som levererar bra svärta och knivskarpbild utan regnbågsefekten, toppbetyg i de flesta tester. Till ett mycket slagkraftigt pris.

Tråd på dvdforum om AE-500
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=88865&forum=22#new

Ett råd, skaffar du projektor se till att skaffa en dvd som tar progressive scan.

Tack erka och alla ni andra nu kan jag sova lugnt och planera övervåningen på huset för projektorn istället.

:) Fråga på om du behöver mer hjälp, eller om du bara undrar något annat. Vad för övrigt system hade du tänkt införskaffa ?

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)