Har precis riggat upp förstärkaren tillsammans med surround-högtalare, DVD och TV och nu när jag kopplar in en koaxialkabel mellan datorn och förstärkaren så hör jag ett dovt brummande i bakgrunden ur alla högtalare. Det spelar ingen roll vilken input jag väljer på förstärkaren, det dova ljudet kommer ut ändå. Kopplar jag ur någon ände av koxialkabeln så upphör brummandet. Vidare spelar det ingen roll om datorn är på eller inte.
Vad kan detta ljud komma ifrån? Det är väldigt störande.
Läste i en annan tråd med liknande problem och då pratades det om jordfel. Uttaget som används är jordat. Datorn är kopplad till detta uttag via en fördelardosa. Förstärkaren är kopplad till samma uttag via ytterliggare en fördelardosa som är kopplad till samma dosa som datorn. Hur som helst så använder inte förstärkaren jord då den bara har en smal elkontakt.
Några idéer?
Om det nu visar sig vara min kabel som störs av fält (den går tillsammans med flertalet nätkablar till sitt mål) spelar det någon roll vilken koaxialkabel jag köper för ändamålet. Den ska gå från S/PDIF på datorn till förstärkaren. Kollar jag dustin finns det en kabel som heter:
dustin skrev:
KABEL S/PDIF(RCA) HA-HA 75 OHM MINI COAXIAL 1.0M
Vilken känns rätt men den är dock för kort och det står inget om den är skärmad. Men sen finns även
dustin skrev:
KABEL HQ 1 RCA TILL 1 RCA 2.0M
som påstås vara dubbelt skärmad samt är tillräckligt lång. Går den lika bra att använda eller måste jag just ha en "HA HA 75 Ohm"-kabel?
Jag tycker du ska börja med att söka felen någon annanstans än hos digitalkabeln. Det är ytterst osannolikt att du skulle få in något brum i en digital överföring. Jag skulle rentav vilja kalla det omöjligt.
Ja, det kanske du har rätt i ja... Kan det då fortfarande bero på ett jordfel? Det spelar som sagt ingen roll om jag har nätkabeln inkopplad för datorn eller inte. Så länge kontakten finns mellan förstärkare och dator så uppstår brummandet.
Ja, det kanske du har rätt i ja... Kan det då fortfarande bero på ett jordfel? Det spelar som sagt ingen roll om jag har nätkabeln inkopplad för datorn eller inte. Så länge kontakten finns mellan förstärkare och dator så uppstår brummandet.
Har du testat att koppla både dator och förstärkare till samma vägguttag? Om det slutar brumma så är det "jordfel".....
Har du testat att koppla både dator och förstärkare till samma vägguttag? Om det slutar brumma så är det "jordfel".....
Som jag skrev så är dom redan under samma uttag och förstärkaren utnyttjar ju inte ens jorden. Farsgubben får komma över igen och se så till att det blev rätt när han kopplade in jord i uttagen (det var nämligen inte jordat från början).
Jag har nu kommit fram till att det har något med TV:n att göra. Så länge ljudkablarna som går från TV:n till förstärkaren (scart->2xRCA) är inkopplade samtidigt som S/PDIF-kabeln mellan dator och förstärkare så hörs brummandet. Dessa stör alltså varandra på något sätt. Om jag drar ut nätkabeln för TV:n så försvinner brummandet.
Några tips?
seems like my problem... jag kan inte heller ha kopplat ihop... dator-stereo-tv samtidigt... för du blir det cp-ljud ibland... :( ...men jag har gjort som så att jag har RCA förlängningskablar... så kan jag koppla enkelt på framsidan... för jag behöver nämligen inte ha det inkopplat för jämnan... :)
nä precis... dålig jord ;) ...jag gjorde lite special på en skivspelare en gång... jordade tallriken (på ovan beskrivna sätt)... då blev det mkt bättre ljud :)
Jag använder inbyggt NVIDIA nForce Soundstorm på moderkortet. Öppnade idag upp kontrollpanelen för ljudet och körde testet "Testton" som ska läsa upp alla högtalare och här är verkligen inte allt som det ska. Allting som läses upp kommer antingen ur vänster- eller högerhögtalaren. 'Left', 'Center' och 'Left surround' läses ur vänsterhögtalaren och i högerhögtalaren läses 'Right', 'Center' och 'Right surround'. Surround i dessa fall ska alltså motsvara bakhögtalarna. Jag har valt 6 högtalare i kontrollpanelen. Har faktiskt inte ens rört inställningarna sen jag flyttade och då fungerade det bra. Förstärkarens eget test fungerar bra.
Kan det vara så att kabeln är trasig eller har det hänt något med moderkortet?
red/ Nu testade jag kontrollpanelenes test igen och för Left surround och Right surround så läses texten dessutom upp hackigt och väldigt slött.
red2/ Det verkar onekligen vara kabeln som felar i denna fråga. Kopplar jag DVD -> Förstärkare med denna kabel så får jag inget surround och bara ljud ut ur vänster- och högerhögtalarna. Om denna kabel är felet i brummandet återstår att se.
red3/ Eller det e nog förstärkaren som felar :x
Det är fan skit bakom styret. Hade inte förstärkaren inställd på stereo för ljudintagningen från datorn. :r
Är lite osäker med brummandet. När jag ställde in den på Pro Logic så började subwoofern att brumma lite. Bytte input till TV och tillbaka till datorn och så var det borta.
Sätter jag på en låt så kommer brummandet tillbaka och det försvinner inte även fast jag stänger av låten. Däremot försvinner det efter ~30 sekunder om inget ljud körs ut till förstärkaren .
349 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849