webForumDet fria alternativet

Ljud system

Ljud & bild

5 svar · 260 visningar · startad av Jaker

Medlem sedan jan. 200329 inlägg
Frågan#1

Vill köpa nytt ljudsystem till mi dator. Spelar bara musik nästan men vill ha ordentligt bra ljud eftersom jag har musik på i princip hela tiden och det är ett stor intresse. Har just nu ett creative ljud kort.."SB Live" som är ca 4,5år gammalt.

Har tittat lite på logitechs z2200 högtalare... Verkar prisvärt och bra? Finns det andra liknande? Vad ska jag ha för ljudkort (om det behövs?) isf?

Vill betala max 2000:- och har förstått att 2.1 räcker bra om man bara ska lyssna på musik...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Kan starkt rekomendera Altec-Lansings högtalare

ligger nästan snäppet över Logitech samt e billigare

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Annars är det ju bara att slå till på en begagnad förstärkare+begagnade högtalare. Allt givetvis gjort för en vanlig hemmastereo. Då får du bättre ljud än med vilka datorhögtalare som helst. Den enda fördelen med datorhögtalare, är att de inte tar upp så mycket plats. Prioriterar man ljudkvalitet, ska man se till de kvaliteter som är värdefulla för ett njutningsfyllt musiklyssnande. För 2000 kan man hitta mycket på loppmarknader och myrorna. Blir inte 2.1 då, men det gör inget om högtalarna är tillräckligt stora för att själva klara av en bra basåtergivning.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Om du kör på UlfTs linje, placera inte högtalrna för nära skärmen, "hemma" högtalare är inte magnetiskt skärmade som datorhögtalere i regel är (samt dom flesta "bio-center-högtalare")

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Frankof, det har du givetvis rätt i. En intressant fråga är om man behöver ta denna hänsyn om man har en tft-skärm.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

UlfT> inte en susning, men gissningsvis inte, tekniken skiljer ju en del(tända/släcka "glödlampa" vs. bestråla fosfor, om jag inte missuppfattat något(jävligt förenklat :e ))

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)