webForumDet fria alternativet

Ljud ut från scartkontakt?

Ljud & bild

17 svar · 1 423 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Sitter med en Samsung WS-28W65V och skulle gärna vilja få ut ljudet ur TV:n till min förstärkare. Har för tillfället inte tillgång till någon manual så jag vänder mej hit. Det finns inga vanliga ljudutgångskontakter av RCA-typ men däremot så finns det en symbol bredvid scart-kontakterna som tyder på att man kan få ut ljud/bild...? Det är en rektangel med rundade kanter och en pil som går in/ut genom rektangeln på höger sida.

Någon som, på rak arm, vet om det först och främst går att få ut ljudet denna väg, och isåfall hur man går tillväga. På Samsungs hemsida hittar jag inte ens denna modell. Jag har provat att koppla en scartkontakt från TVn till förstärkaren men hör ingenting.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Du har ingen video som du kan använda? Har du fler kontakter på tv:n och hur ser i så fall dessa ut?

Nej, jag har ingen video tyvärr. Jag har två scart-kontakter, en vanlig antenn VHF/UHF på baksidan. På framsidan finns video/ljud-ut och troligtvis bara ut eftersom ikonen här enbart visar en pil in i rektangeln. Här finns också mic-kontakt.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Den scart-kontakt jag har ser ut sådär fast har även en S-VHS-kontakt i änden där ljudet finns. Den borde väl fungera lika bra?

Gein skrev:

Den scart-kontakt jag har ser ut sådär fast har även en S-VHS-kontakt i änden där ljudet finns. Den borde väl fungera lika bra?

Troligen, testa så märker du ;)

Re: Ljud ut från scartkontakt?

Gein skrev:

Jag har provat att koppla en scartkontakt från TVn till förstärkaren men hör ingenting.

Re: Re: Ljud ut från scartkontakt?

Gein skrev:

Gein skrev:

Jag har provat att koppla en scartkontakt från TVn till förstärkaren men hör ingenting.

Som det är RCA-kabel på?

Scart <-> S-VHS/RCA, ja.

Ah ok, tippar på att det bara går in inte ut.

Tycker isåfall ikonen bakpå tv:n är lite missvisande isåfall. Där ser det onekligen ut som att ljudet kan gå i båda riktningarna. Får väl prova ringa Samsung på måndag då.

Syftar på kabeln ;)

Gein skrev:

Scart <-> S-VHS/RCA, ja.

Aha, jag trodde du hade SCART på förstärkaren (brorsan har det på sin). Då blir ju saken en annan. SCART har ju separata stift för in och ut, så har du bara en uppsättning RCA kanske den bara är inkopplad på den ena. Har du en voltmeter (resistans) så testa hur det är kopplat:
http://www.kjell.com/kjellfakta/scart/

Tengblad skrev:

Syftar på kabeln ;)

Aha ;) Trodde en sådan kabel var riktoberoende.

tydal skrev:

Gein skrev:

Scart <-> S-VHS/RCA, ja.

Aha, jag trodde du hade SCART på förstärkaren (brorsan har det på sin). Då blir ju saken en annan. SCART har ju separata stift för in och ut, så har du bara en uppsättning RCA kanske den bara är inkopplad på den ena. Har du en voltmeter (resistans) så testa hur det är kopplat:
http://www.kjell.com/kjellfakta/scart/

Tyvärr ingen multimeter så jag kan inte prova men förhoppningsvis är det som du och Tengblad antyder, att min kabel endast för ljud i den ena riktningen.
Å andra sidan så har scart-kontakten alla stift inkopplade men dom kanske inte nödvändigtvis används iaf? Men om jag sätter fingrarna på stiften så låter det i högtalarna...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag har en scartsladd med ljudsladdar ut från ena änden... det är ganska bra faktiskt, om man inte har just ljudutgångar på sin enhet... men iaf... det går att få både ljud ut eller in:

pinne 1 & 3 är för ljud ut
pinne 2 & 6 är för ljud in
pinne 4 är jorden för ljudet

Danny skrev:

jag har en scartsladd med ljudsladdar ut från ena änden... det är ganska bra faktiskt, om man inte har just ljudutgångar på sin enhet... men iaf... det går att få både ljud ut eller in:

pinne 1 & 3 är för ljud ut
pinne 2 & 6 är för ljud in
pinne 4 är jorden för ljudet

Om jag rör på stift 1 och 3 så låter det i högtalarna så det verkar ju som om kabeln fungerar i den riktningen.

Kollade lite fel, det låter på de stift som skickar in ljud så det bekräftar att scarten endast skickar ljud in i tvn och inte tvärtom. Får köpa en scart-kontakt imorn! Tack för hjälpen.

Annars om du är lite fingerfärdig så skulle du ju kunna ta och öppna scartkontakten på din sladd (om du ändå ska köpa en ny gör det ju inget om den går sönder). I alla fall på min scartkontakt är det så att man kan ta loss stiften (med en pincett eller nåt, sitter en liten spärr på sidan) och byta plats på dem (nu har jag i och för sig köpt den lös, så jag vet inte om det är så på färdiga också). I så fall skulle du ju kunna sätta dem rätt så dina RCA-kablar hamnar på ljud ut.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)