Inom några veckor så kommer vi att få ännu en TV-apparat och tanken är att vi ska kunna kolla på varsin kanal samtidigt. Apparaterna ska stå i olika rum. Till detta har vi också en Sagem digitalbox med abonnemang från ComHem.
Min tanke är att vi alltså skall kunna sitta vid varsin TV och kolla på varsin kanal. Att dela på den analoga anslutningen bör väl inte vara några problem, det räcker väl med en Antennadapter T-kontakt för TV? Värre verkar det dock vara med att dela på digitalboxen, som enligt ryktet inte går att dela på såvida man inte skaffar sig ett programkort till.
Så, ni får fria händer. Vilken lösning är bäst? Går mina tankar att lösa? Prioritera i huvudsak att jag vill se olika analoga kanaler samtidigt, men det allra bästa är om jag kan zappa fritt mellan digitalt och analogt på båda apparaterna.
Problemen är precis sådana som du tror. Den analoga antennsignalen går klockrent att dela på. Det är ju dessutom det man gör när man spelar in ett program på video medan man tittar på ett annat. Digital-tv är problemet. Såvitt jag vet, kan man klara det med två boxar. Men då måste man ha två abbonemangskort, om det är betal-kanaler det handlar om. Boxer tar ut en extra avgift för extra abbonemangskort. Jag vet inte hur ComHem gör, men det skulle inte förvåna mig om de gör likadant. Tyvärr ligger digitaltv-tekniken ännu i sin linda. Bilden är visserligen bra, men funktioner som man sedan länge har lärt sig att ta för givna, lyser med sin frånvaro.
Hur är det med trådlöst i det här fallet? Går det att dela på den analoga anslutningen med en trådlös anordning? Det vore ju guld att slippa de där tråkiga antennkablarna över golvet. Från antennuttaget till apparaterna är det kabelvägen cirka 3,5 meter respektive cirka 4,5-5 meter, inklusive lite väggar men de borde inte störa ut nämnvärt eftersom dörrarna mellan rummen är placerade så att man från vardagsrummet har fri sikt in i sovrummet, via köket.
Tror det ska finnas ett speciellt abonemang för två tv apparater, Det gör så att du kan kolla på två olika program på två olika Tv aparater, Men detta kostar dom några kronor extra, Kommer inte ihåg hur mycket, Men billigare än att ha två abonemang var det iallafall :)
Jag vet inte hur det fungerar med digitalbox (har ingen sådan), men med den analoga dekoder jag hade tidigare gick det med lite antennkabelstrixande att skicka signalen till flera tv-apparater. Använder man sedan en trådlös bild- och ljudöverföringsprodukt brukar man även kunna vidarebefodra fjärrkontrollssignaler. Visserligen kan man fortfarande bara se på en kodad kanal åt gången, men det underlättar ändå ganska mycket att man kan styra dekodern oavsett vilken tv man sitter framför.
Personligen kommer jag att hålla mig borta från digital-tv så länge de inte presenterar en lösning där, om man så vill, kan se på utbudets alla digitalkanaler samtidigt, utan att behöva betala för multipla uppsättningar programkort och digitalboxar. Dagens lösningar är löjliga.
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2