webForumDet fria alternativet

MP3 Sönder

Mobiltelefoner

7 svar · 302 visningar · startad av stork

Medlem sedan juni 2001239 inlägg
Frågan#1

Hej!

Min Mp3 spelare som jag köpte för ett år och några dagar sedan har tyvärr gått sönder. Den spelar bara ljud på den ena hörluren eller öronsnäckan. Själva felet ligger i spelaren eftersom jag har testat flera olika hörlurar.

Frågan är nu, vad ska man göra? Går det att reparera?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Garanti?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Oh...tala gärna om vilken märke det är på din MP3-spelare eftersom jag är i köpartagen och försöker skilja på bra och dåliga spelare.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Gå tillbaks till affären där du köpt den.
Du har 2 års garanti på den.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

konsumentverket skrev:

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menas sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel orsakade av olyckshändelser, eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Medlem sedan juni 2001239 inlägg

Oh förlåt. Jag skrev att jag hade haft den i ett år och några dagar men glömde visst att säga att garantin hade gått ut då det bara var ett år.

Till annesophie: Spelaren var av märket Voigo https://www.voigo.com och jag köpte spelaren på datorbutiken.com. Den kostade typ över 1000 spänn bara. Nästa gång jag köper en mp3 spelare kommer det nog att bli en billig CD/MP3 spelare som jag ska tillämpa köp och slängprincipen på om den går sönder.

I alla fall. Tyvärr så har ju garantin gått ut och jag kan inte bevisa att det har funnits något fabrikationsfel på den.

Så vad ska man göra. Går det att reparera för en billig kostnad eller blir det billigare att slänga den och köpa nytt?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

stork skrev:

Till annesophie: Spelaren var av märket Voigo https://www.voigo.com och jag köpte spelaren på datorbutiken.com. Den kostade typ över 1000 spänn bara. Nästa gång jag köper en mp3 spelare kommer det nog att bli en billig CD/MP3 spelare som jag ska tillämpa köp och slängprincipen på om den går sönder.

En smartare tanke, enligt min åsikt, är att välja ett märke med gott rykte. En god början kan ju vara att man åtminstone har hört talas om märket. Det fel du har råkat ut för, är ju definitivt inget man ska behöva räkna med. Voigo tycks helt enkelt vara ett skräpföretag.

Medlem sedan apr. 2004298 inlägg

Borde gå att laga:

Öppna upp den och kolla fästet vid 3,5 mm stereo jacket.

Jag tror inte det är nåt allvarligt fel eftersom den ändå kodar av musiken.

Mvh Pär

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)