webForumDet fria alternativet

CanoScan FS 2710

Program & appar

5 svar · 426 visningar · startad av UlfT

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg
Frågan#1

Jag var på en auktion igår, och köpte en låda med diverse datorutrustning för 300 kr. Däribland en dia/negativscanner, CanoScan FS 2710. Enligt uppgifter jag har hittat på internet, har den en upplösning på 2720 dpi. Enligt en pdf jag har laddat ner från Canon, kan man få så mycket som 5400 dpi, men jag misstänker att det i så fall är någon form av interpolering inblandad. Jag har sedan tidigare en flatbäddscanner, Epson Perfection 3200 Photo. Den har ju med all sannolikhet högre upplösning (om nu uppgifterna på internet som jag nämnde, stämmer). Men eftersom jag tror att en dedikerad negativscanner i alla fall kan ge ett bättre resultat när man scannar just negativ, misstänker jag att mitt auktionsfynd i alla fall skulle kunna ge ett bättre slutresultat, trots sämre upplösning. Har jag rätt? Är det värt att jaga rätt på ett SCSI-kort för att använda denna scanner (som jag egentligen inte ens vet om den är hel och fungerande)? Finns det i så fall något billigt SCSI-kort som fungerar med scannern? Jag är inte ute efter några topprestanda, utan bara att kunna använda scannern.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Råkar du ha en dator med ISA-kortplats(er) bör du kunna få tag i ett gammalt SCSI-kort så gott som gratis. Kika på Blocket eller motsvarande.

/R
Sökte lite:
Adaptec AHA-1510 SCSI-kort (ISA) 5:-/styck.
http://www2.blocket.se/view/2988077.htm

Tyvärr har jag inga ISA-platser. Jag sökte lite bland SCSI-kort för PCI på blocket. Det verkar som de ofta begär priser någonstans i nivå med de billigare SCSI-korten för PCI som man kan köpa nya.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

UlfT skrev:

Det verkar som de ofta begär priser någonstans i nivå med de billigare SCSI-korten för PCI som man kan köpa nya.

Det är tyvärr regel snarare än undantag. Blocket borde helt klart utöka sin sökmotor med bland annat prisintervall, så att man slipper se ockrarnas annonser.

För att hitta billiga nya prylar kan du ta en titt på Buggy, om du inte redan känner till den.

Jag letade lite på jobbet, och hittade faktiskt både ett SCSI-kort samt en kabel, som båda två hade ersatts av modernare saker. Kortet visade sig fungera direkt. Drivrutinen fanns redan i systemet. Scannern var det svårare med, men efter en del googlande, hittade jag DriverGuide.com, där de hade en ASPI-driver som tydligen behövdes för att man skulle kunna installera scannerprogramvaran. Innan dess hade jag stökat en massa med windows automatiska installationshjälp, vilken snarare stjälpte än hjälpte. Men nu har jag kunnat scanna, och därmed få bekräftat att scannern verkligen funkar. Resultatet ser helt ok ut. Den verkar kunna utnyttja sin fulla upplösning på riktigt (2700 dpi). Det ser faktiskt så pass bra ut att det verkar inte vara några mekaniska eller optiska brister som sätter gränsen, utan det är verkligen den upplösningen jag har på den inscannade bilden med avseende på detaljnivå. Om den nu ger bättre resultat än epson-scanner, återstår att pröva när jag får tid till det. Men för 300 kr, måste jag säga att det var ett riktigt bra köp. :)

Nu har jag gjort en jämförelse mellan min Epson Perfection 3200 Photo och mitt auktionsfynd, CanoScan FS 2710. Trots att CanoScan har något sämre upplösning, ger den ett uppenbart bättre resultat, som synes på min bifogade bild. Visst hade jag anat att det skulle göra en viss skillnad att använda en dedikerad diascanner framför en flatbäddscanner. Men att skillnaden skulle vara så otroligt stor, övergick faktiskt mina förväntningar. Båda bilderna är maximalt inzoomade, så man ser bara precis de pixlar som faktiskt ryms i den bifogade bilden. Och den mest detaljerade halvan har jag alltså scannat in med en scanner för bara 300 kr. Jag måste bara konstatera att jag är helnöjd med mitt auktionsfynd. :)

canoscanvsepson.png
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)