webForumDet fria alternativet

Mobiler med modem?

Mobiltelefoner

12 svar · 539 visningar · startad av amino.II

Medlem sedan juli 20046 inlägg
Frågan#1

Jag har en bärbar dator och skulle vilja kunna använda internet när jag åker tåg osv. Jag vet att det finns mobiler med modem. Men vad ska man ha för abonemang för att de ska fungera?
Jag undrar även vilken/vilka kabel/kablar och andra tillbehör som behövs?

Tacksam för svar. :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

De telefoner jag sett på senare tid som kan användas som modem använder GPRS för dataöverföringen. Det går bra med vilket mobilabonnemang som helst om du har GPRS som (tilläggs-)tjänst. Du kan ansluta telefonen till datorn via USB, IR eller bluetooth. Det beror såklart på vilken telefon du har, och vilka anslutningsmöjligheter din dator har.

Har du någon telefon idag, eller ska du köpa ny?

Och du; välkommen till webForum! :bire

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Bestälde en ny Mobil igår och den kan du koppla till datan och med den kan du koppla upp dig mot internet med din bärbara...

Mobilen heter Z1010 och med ett 3G abonemang så kan man komma upp i ca 340Kb/s...

Den har inbyggModem...

@nders skrev:

De telefoner jag sett på senare tid som kan användas som modem använder GPRS för dataöverföringen. Det går bra med vilket mobilabonnemang som helst om du har GPRS som (tilläggs-)tjänst. Du kan ansluta telefonen till datorn via USB, IR eller bluetooth. Det beror såklart på vilken telefon du har, och vilka anslutningsmöjligheter din dator har.

Har du någon telefon idag, eller ska du köpa ny?

Måste väl vara inbyggd modem i telefonen och det räcker väl inte med bara GPRS...

Telefonen måste vara utrustad med mjukvara som möjliggör att den kan användas som modem, och det måste finnas drivrutiner / kommunikationsprogramvara till datorn. Dock tror jag det snarare är regel än undantag att en telefon kan användas som modem om den stödjer datakommunikation via GPRS.

Och; givetvis kan man använda 3G-näten för att ta sig ut på Internet mobilt. Nackdelen är att det är så infernaliskt dyrt att surfa mobilt, både via GPRS och 3G.

Mobiloperatören Tre tar exempelvis 18:- / Mb för dataöverföring. Comviq tar 15:- / Mb för GPRS.

Mvh

@nders skrev:

Telefonen måste vara utrustad med mjukvara som möjliggör att den kan användas som modem, och det måste finnas drivrutiner / kommunikationsprogramvara till datorn. Dock tror jag det snarare är regel än undantag att en telefon kan användas som modem om den stödjer datakommunikation via GPRS.

Och; givetvis kan man använda 3G-näten för att ta sig ut på Internet mobilt. Nackdelen är att det är så infernaliskt dyrt att surfa mobilt, både via GPRS och 3G.

Mobiloperatören Tre tar exempelvis 18:- / Mb för dataöverföring. Comviq tar 15:- / Mb för GPRS.

Mvh

Okey, och Telia tar 20:- / MB

Tack för alla svar. :)

Några följdfrågor:
Kan man ha kontantkort när man surfar med en telefon?
Vad skulle de ungefärliga kostnaderna bli om jag går in på 5-6 olika hemsidor?

Säg att jag nu har mobilen och alla tillbehör, hur gör man sedan för att koppla upp sig, ska man ringa några nummer osv?

Tack, tack. :birp

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

amino.II skrev:

15-20 kr per MB har nämnts. Om då en hemsida har några bilder som är några hundratal KB stora vardera, då kan du dra dina egna slutsatser om var kostnaderna lär hamna. Det blir nog ett rätt dyrbart surfande med andra ord.

amino.II skrev:

Kan man ha kontantkort när man surfar med en telefon?

Ja, jag tror de flesta operatörer idag erbjuder GPRS till kontantkortsanvändare.

amino.II skrev:

Det beror, som UlfT skrev, på hur stora hemsidorna är. Avgifterna för GPRS är inte anpassade för normal surfning, utan för WAP, där det handlar om mycket mindre data. Ett tips när du surfar via GPRS är att stänga av bildvisningen i din webbläsare, för att få ner datamängden.

amino.II skrev:

Säg att jag nu har mobilen och alla tillbehör, hur gör man sedan för att koppla upp sig, ska man ringa några nummer osv?

GPRS är inte uppringt, så det ska räcka med de inställningar / uppgifter du får av din mobiloperatör.

Mvh

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Modem är väldigt vanligt, men då endast 9.6kbit. på lite "dyrare" telefoner finns oftast även HSCSD("high speed data") då kan du komma upp i 28.8kbit. (svenska operatörer brukar bara tillåta upp till 19.6). det kan du använda utan något specila abonemang från din operatör, bara att fixa ett internet konto på home.se tex.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Esen skrev:

Det beror väl ändå vädligt mycket på vilket abonnemang du har hos Telia?
Jag betalar:

<5 MB	12:80
5–25 MB 10:40
>25 MB	 8:80

Rikard skrev:

Esen skrev:

Det beror väl ändå vädligt mycket på vilket abonnemang du har hos Telia?
Jag betalar:

<5 MB	12:80
5–25 MB 10:40
>25 MB	 8:80

Antar det...

20 kr / Mb med 3G abonemang...

Men som sak var så beror det nog på vad man använder för abonemang...

tack för alla svar :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)