webForumDet fria alternativet

Bilhögtalare till hemmastereon?

Ljud & bild

7 svar · 501 visningar · startad av Danny

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har ett litet problem. Har en Denon stereo med A/B väljare för högtalarpar. Ena paret (A) är mina vanliga burkar. Men på B tänkte jag ansluta en (1) extra högtalare, just nu en bilhögtalare som jag har liggandes. Jag kör inte A och B samtidigt...

Den extra högtalaren ska vara i köket, för att lyssna på nyheter och sånt när man sitter och käkar frukost eller nåt. Så det är inga höga volymer vi pratar om. Jag har byglat ihop plusanslutningarna resp minusanslutningarna, och kopplat in den där. Stärkarn blir ganska varm efter ett tag bara... känns inte riktigt bra, har ju automatiskt skydd, men onormal värmeutveckling brukar inte vara bra för elektronik.

Så... kan man kanske koppla annorlunda så det blir bättre? Skulle jag kanske rentav lägga ett 4 Ohms motstånd i serie med högtalarn för att få mina 8 Ohm... kanske jag rentav måste hitta på något för att kompensera att jag bara har en högtalare ansluten.

Iofs är ju ett motstånd rent resistivt och skulle inte ge rätt fasvridning som en 4 Ohms impedans väl... jaja... ska kolla runt lite på nätet...

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ta då bara ena kanalen på b-utgången

Funderade på det också... är nog bäst... men blir det bättre eller sämre då impedansmässigt? Ska prova sedan och se om det blir varmare eller som vanligt :)

Spelar ingen större roll, det är ju inte "party-nivå" du skall upp i ;)

...nä... iofs... det går säkert bra... men jag är lite nyfiken på problemet i allmänhet... såhär står det t ex på Denons FAQ:

"In general, you’ll find that Denon products are designed to function with a wide variety of loudspeakers and have power supplies and output circuitry more than able to meet the current demands of low impedance loads."

:)

...förresten... tack för svaret... nu kan jag sova gott inatt med :)

Danny skrev:

...nä... iofs... det går säkert bra... men jag är lite nyfiken på problemet i allmänhet... såhär står det t ex på Denons FAQ:

"In general, you’ll find that Denon products are designed to function with a wide variety of loudspeakers and have power supplies and output circuitry more than able to meet the current demands of low impedance loads."

: :)

Läs nu meninge en gång till ;) det står att denon har strömförsörjning nog till att driva lågimpendans-högtalare.
8 eller 4 ohm kvittar i verkligheten, teoretiskt är det rätt så intressant. (inga 8ohm högtalera är 8ohm hela tiden vid alla frekvenser, det kan variera rätt duktigt, från 10ohm till 2ohm i samma högtalare!)

...jo, fast i den frågan i FAQ'en var det just 4 Ohms dom menade.

Jo det är frekvensberoende... men... som bra högtalartillverkare tar man hänsyn till det... och har man samma impedans i högtalarna som utimpedansen i stereon blir det väl optimal effektanpassning vid lägst strömförbrukning...

Det är mkt med det där... huga... är inte så insatt i ämnet, men jag har pluggat analog elektronik och sånt och där snackar man om effektanpassning och prylar...

Det där med motstånd för att kompensera som jag skrev först är nog ingen hit heller... det funkar ju som nåt sorts filter då kom jag på... isf måste man ha rätt kondensator för att det ska funka bra... kanske man kunde filtrera bort lite bas så inte min stackars bilhögtalare (som iofs är ganska bra) storknar... :) ...men... så långt orkar jag inte dra det där... det får duga med den lösning vi hade klubbat tidigare :)

...jag gjorde som du föreslog, och tog bort byglingarna och körde på bara ena kanalen, blev skitbra det... stärkarn blir inte alls ovanligt varm...

Jag stoppade in en gammal strumpa i högtalarlådan jag hade, så det inte skulle låta så burkigt... nu är det faktiskt helt ok... provlyssnade på senaste kaffepausen :)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)