webForumDet fria alternativet

Scart + Grafikkort = Svartvitt??

Datorhårdvara

6 svar · 435 visningar · startad av znyder

Medlem sedan dec. 2002172 inlägg
Frågan#1

Hallå!
Har mött på ett stort problem...
Jag har ett ATI Radeon 9200 grafikkort. Så jag tänkte att det skulle va bra att köpa en scart med en extra sladd för ljud. men ett problem kan jag inte bli av med!!!

Bilden på tv'n blir svartvit!!! Har försökt det mesta men inget funkar ju :'(

Kan någon hjälpa mig? Snälla..

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

använd inte SVHS kabel utan composit/Phono/RCA

många ati kort känner av vilken kabel du kör automatiskt därför du antagligen får sv

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

I en s-videokabel, om du använder en sådan, separeras färg och ljus i två signaler. Har man fel inställningar eller en tv-apparat som inte stödjer s-video blir bilden därför svarvit.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

fan vill ha en TV som klarar RGB

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

mayday, de flesta nyare klarar RGB genom SCART.. vad har du för tv?

Medlem sedan sep. 200285 inlägg

Ehhh... Kan du köra en S-videokabel skall du alltid göra det då det blir bättre bild med en sådan. Äkta RGB-SCART är ännu bättre men det är inte alla grafikkort eller TV-apparater som stöder dessa.

Vad kan du ställa in i drivrutinerna för kortet? Kör du NTSC ut och din TV inte klarar av detta så blir det S/V.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Har du bara ett scartuttag på tv:n? Ibland om man har flera är det bara ett av dom som fixar RGB. Alt. om man kan ställa om i tv:n vad uttaget/intaget ska ta emot.
(På min Thompson-tv är det bara ett uttag (av tre) som fixar RGB och det måste man till och med ställa in i tv:ns menyer.)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)