På grund av/tack vare komikern, juristen, människan så har jag gått och blivit lite småsugen på en Motorola A925. Efter en stund med Magnus exemplar ikväll med lite kelande, lekande och klämmande så blev jag faktiskt rätt imponerad. Den verkar ha det jag det jag behöver vad gäller handdatorfunktionalitet (inklusive den viktiga pennan såklart) och telefonimöjligheter.
Jag är alltså ute efter en handdator som ska synkas med Outlook och en telefon som ska fungera när jag som bäst behöver den.
Så, vad har ni för erfarenheter av...
» ...A925:an som handdator och telefon (batteritid, kvalitet, skärm, finesser, mjukvara, synkning osv)?
» ...Tre som operatör (täckning i verkligheten, service mind, prisvärde på tjänster osv)?
Angående 3G och citykärnor är det en myt. Det fungerar hur bra som helst även utanför dom tre största städerna kan jag informera om. Sen har A925 saker som inte P900 har, eller vad sägs om GPS (även om det är agps)?
Angående A925 så skulle jag hellre se på en A920 som faktiskt är i princip lika stor fysisk och har samma funktioner i och med uppdateringen (som är A925s "mjukvara", det står alltså A925 när man ansluter till den med datorn).
Varför skulle man då se på A920? Den är mycket billigare. Ta Fri60 på ett år för 200 kr i månaden, ring 60 min gratis varje månad och du får alltså telefonen för 2400 kr. Billigt. Tycker jag.
Angående Tre.
Lite krångliga är dom allt, och visst, jag är första att erkänna att deras support inte är den bästa. Men jag ringde till dom för typ 30 min sen och jag blev riktigt förvånad, jag kom fram inom 10 min. Människan i supporten var jäkligt trevlig (även om hon kom med lite dåliga nyheter) och kunnig. Håller detta sig så har Tre gått från sämsta kundtjänst till bästa.
Det verkar som att 3G nu även har tagit sig ut på landet. Igår testade jag lite lätt uppe i Dalsland och det verkade fungera helt okej (i ett landskap där knappt vanliga GSM-nätet fungerar... ;) ). Jag gjorde även en täckningssökning på trakterna där jag bor och jobbar och även där ska tjänsterna fungera fullt ut.
Jag har spanat på just P900 och 3G är för mig inget krav. Gillar P900:ans funktioner, utseende och finesser. Dessutom har den det jag behöver. Men, då A92x verkar vara både billigare och mer funktionsspäckad så känns den mer prisvärd. En av huvudfrågorna är dock batteritiden som känns som ett osäkert kort. Någon?
Jymdis: A920 är alltså exakt samma lur, funktionsmässigt/innehållsmässigt som A925? Intressant i så fall.
Dryden:
exakt samma innehåll om man har uppdaterat mjukvara i den (jag behövde inte uppdatera manuellt när jag fick den för några veckor sen utan det var uppdaterat och klar när jag fick den).
Angående batteritid. Den tar batteri. Jag har inte hunnit testa så mycket men jag körde med mp3 spelning i 2-3 timmar nu och då försvann halva. Är man inte fullt så aktiv (och t.ex stänger av bluetooth och GPS när man inte använder det) så kanske man kan få upp tiden mer. Man får även 2 batterier och 2 laddare med. Ett plus är att den laddas fort.
exakt samma innehåll om man har uppdaterat mjukvara i den (jag behövde inte uppdatera manuellt när jag fick den för några veckor sen utan det var uppdaterat och klar när jag fick den).
Klart intressant!
Jymdis skrev:
Angående batteritid. Den tar batteri. Jag har inte hunnit testa så mycket men jag körde med mp3 spelning i 2-3 timmar nu och då försvann halva. Är man inte fullt så aktiv (och t.ex stänger av bluetooth och GPS när man inte använder det) så kanske man kan få upp tiden mer. Man får även 2 batterier och 2 laddare med. Ett plus är att den laddas fort.
Så det är bara till att glömma en 12 timmars tågresa och samtidigt leka med den, som exempelvis att surfa, SMS:a, ringa några minuter (glöm mp3-spelningen, det har jag andra prylar som sköter ;) )?
Och på tal om resa ja. Har A92x, likt P800/900, ett flygsäkert läge så man kan använda delar av luren i luften? Edit: Ja, den har ett flygsäkert läge.
...Efter en stund med Magnus exemplar ikväll med lite kelande, lekande och klämmande så blev jag faktiskt rätt imponerad.
Vill bara påpeka att han pratar om telefonen, INGET ANNAT! :P
---
A920 har väl inte blåtand?
Är mycket nöjd med min A925. Visserligen är inte batteritiden den bästa: lyssnar väl nån timma på MP3-spelaren varje dag, plus nåt samtal plus PDA-grejs och då sätter jag in den i laddaren när jag kommer hem så är den good to go.
Angående Tre, så är de väldigt intressanta ur ett Intellectual Captital Management, eftersom det företaget gör ungefär allt som vi fått höra är smart taktik. De binder upp en stor mängd företag till sig och ger deras kunder tillgång till mycket skoj. De har haft en väldigt stor tillströmning kunder den senaste tiden och inte hunnit med att växa på supportsidan, men de förbättrar sig, så det är ett bra tecken.
Angående 3G, så gillar jag det. Visserligen kan det krångla lite här och där, men nätet byggs ut allt mer och blir allt bättre. Jag är optimist.
Så det är bara till att glömma en 12 timmars tågresa och samtidigt leka med den, som exempelvis att surfa, SMS:a, ringa några minuter (glöm mp3-spelningen, det har jag andra prylar som sköter )?
Dom flesta tåg har så man kan få ström om man vill ha det. Men 12 timmar på två batterier borde det nästan gå att klämma ur den (om man inte leker för mycket).
Japp, den har flygläge.
A920 har väl inte blåtand?
Jo, var avaktiverat i början när telefonen släpptes bara men aktiverades i och med patchen som gjorde att man även kunde installera vilka program man ville samt att IR funkande.
Landet ja, Norrland är sedan en helt annan sak. ;)
Nejdå, jag tror till och med att det sitter en fin liten mast bara 200 meter från lägenheten. Blir till att jobba hemma i höst då. ;)
Har spanat vidare lite hos operatörerna och av det jag sett så verkar Tre erbjuda trevligast abonnemang (tjänster, priser) och roligast telefoner.
Jag uppgraderade min A920 igår, så här ska installeras, blåtandas och IR:as! :)
Det enda som skiljer en uppgraderad A920 mot en A925:a skall enligt uppgift vara skärmen (lite bättre och mer ljusstark än A920) och själva designen på luren.
Det kan bli dyrt med 3G om man bor där jag bor, passar man inte sig går den över till den danska masten och vips får man betala en massa dollas. Annars är 3G täckningen här nere totalt värdelös. Men va fan, jag ska skaffa mig en ändå :)
Var inne i Tre:s butik vid Kungsportsplatsen i Göteborg och klämde lite på en dummie av A925 som låg framme. Lite besviken blev jag dock på butikens säljare eftersom jag och mitt sällskap, totalt tre personer, fick vandra alldeles ostörda i den stora folktomma lokalen. Jag gick tomhänt ur butiken och jag klurar fortfarande på om det är vettigt att satsa på 3G idag trots allt. Jag känner ju exempelvis bara en person som jag kan terrorisera med videosamtal. I skrivande stund alltså.
Även om SonyEricsson nu offentliggjort P910 samt att den får samma prislapp som P900:ans nuvarande så är den ändå dyrare och mig veterligen fattigare på funktioner än A925:an. Frågan allt kretsar kring är väl egentligen hur utbrett 3G är om ett-två år. Jag menar, ingen idé att skaffa 3G nu om jag ändå kanske hinner köpa ny apparat innan det har slagit igenom ordentligt.
Angående 3G är det ju lite hypat. Jag menar, det enda tillfället det behövs att nån annan har 3G är vid videosamtal. Jag var inte ute efter tekniken 3G när jag köpte min (även om det är sjysst med Internet med lite fart i), däremot telefonen med alla funktioner (fick in Picodrive igår, en megadrive emulator så jag sitter för fulla muggar å spelar Sonic).
Hm, det kanske är likabra att göra som du, Jymdis, tipsade om tidigt här i tråden - att plocka en A920. Den är ju faktiskt rätt mycket billigare och innehåller ju samma sak som den dubbelt så dyra A925. Då blir ju priset plötsligt försvarbart.