webForumDet fria alternativet

Ny Sony miniDV kamera med miffo programvara

Ljud & bild

14 svar · 352 visningar · startad av hopparn

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg
Frågan#1

Hej Kloka människor
Jag har skaffat en dvkamera till klubben. Den är kanon, en Sony DCR-HC16E

Nu har jag filmat lite från träningen och skulle vilja få över dessa filmsnuttar till datorn. Döm om min förvåning när jag upptäcker att jag inte kan det.
Programvaran tillåter tydligen inte att bara hämta över dvbandet till hårddisken utan envisas med ungefär följande valmöjligheter: Gör en musikvideo (blir astöntigt - en massa klipp den fixar själv, med övertoningar och musik...)

skapa ett bildspel av BILDER .. va f-n det är ju en dv kamera.

Bränn inhämtad film på vcd (men då har jag ju ingen nytta av det, jag vill ju ha ett program att editera t ex mpegfiler i och SJÄLV bestämma hur jag skall bränna skiten)

visa filemr och bilder på datorn (men.... hallå sony... jag har ju inget sätt att få över dem, och de som finns på datorn vet jag redan var de finns tack ändå)

jag har hört att moviemaker kunde vara bra för mig, men jag har windows 2000 och det finns vad jag förstår bara på XP...

jag kopplar kameran via USB och att hitta bild och kamera är inga problem.

Hjääääälp snälla =)

mvh
Patrick

ingen?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Grejen är väl att kameran bara kan streama film i dålig kvalitet genom USB, för att få över ordentlig film behöver du Firewire (eller i.Link som Sony kallar det).

men, den klarar ju av att plocka över film från dvbandet och sedan klippa ihop det till en "smarrig" musikvideo.... då kan man ju undra =)

skall prova med ulead video studio i kväll

Blir musikvideon stor?
Vad har den för mått?

hmm, i 22 mb i filstorlek, 352 X 288 i bildstrl, kvalitet bra tycker jag. oavsett om det skall vara ilink eller usb 1 eller 2 borde det ju finnas möjlighet att lägga över på datorn tycker jag...

Det är för litet, om man drar över video genom Firewire så blir den runt 700x500 (kommer inte ihåg exakt) och tar runt hundra MB per minut. Firewire är ju snabbare än USB och man behöver de höga hastigheterna för att hinna pressa in allt genom sladden medan bandet rullar.

aha, så det är att köpa en ilink kabel då? men då måste jag ha något annat än usb på burken va?

Ja, du behöver ett firewirekort om du inte har det, då följer det oftast med en sladd och kanske någon enklare form av videoredigeringsprogram.
Du behöver inte köpa en specifik i.Link-kabel, det är bara Sonys benämning på Firewire eller IEEE1394.

aha...
men jag lånade för ett tag sedan en digital konverterare med usb koppling (från DAZZLE), som jag bl a använde för att köra in vhs till mpg... den klarade även att ta in från en canon dv kamera jag använde, får kanske testa den på detta oxå (det är dyyyyyyyyyyyyrt med nya kort till laptops... =)

det var ju inte så farligt =) tack för hjälpen =)

om jag skulle vilja ha ett sådant kort till en stationär, kan du rekomenndera något billigt då (det är en slimmad databurk) finns det extern mojäng att använda?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Du måste in på bussen då den levererar i 400 mbit per sek. .Dvs du kan inte köra USB -> Firewire eller så..
Finns billiga firewire PCI kort från 200 kr och uppåt.

tackar, det är ju lite strul då det är jobbdatorer och hemintressen som spökar men jag får väl komma på nåt smart =)

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)