webForumDet fria alternativet

Trådlös styrning av relä

Program & appar

3 svar · 609 visningar · startad av IceBear

Medlem sedan juli 20042 inlägg
Frågan#1

Jag söker en byggsats eller färdig lösning där ett relä sluter eller bryter när sändaren (eller mottagaren) är inom räckvidden, och sluter/bryter när avståndet är för långt.

Användningsområden kan vara:
Att datorn eller valdri elektronikpryl stängs av när jag kommer för långt bort.
Tex att TV'n stängs av när jag går hemifrån.

Att bilen inte går att starta om jag inte finns i närheten, resp att den stängs av om den körs iväg (längre än ett visst avstånd) av nån annan än mig.

Den enhet man bär på sig ska vara så liten och strömsnål som möjligt.

Maila gärna svar till ice.bear@home.se

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Att bilen inte får köras längre än en viss sträcka löses enklast med en timerkrets plus ett relä, dvs det är tiden som avgör när strömmen ska brytas :)
Det blir lite knepigare (i mitt tycke) med att slå av/på saker och ting när du befinner dig utanför/innanför ett visst begränsat område.

Men det finns säkert någon där ute som gjort det tidigare börja att kolla på https://www.epanorama.net :)

Medlem sedan juli 20042 inlägg

Jo, en timerkrets är ju en lösning.
Men den måste man aktivera manuellt på nåt sätt.
Man kanske inte inte hinner tänka på sånt om nån sätter en kniv mot halsen och tar bilnycklarna , eller om man blir rånad på bilen när den är igång.

Vill nog hellere ha en lösning som fungerar automatiskt.
Typ känner av när avständet mellan sändare mottagare blir för långt = signalen blir för svag.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

För att deta skall fungera måste du nog köra ut en bärvåg (förbjudet) eller använda dig av passiva komponenter som sändare.
Om du har RFID där du har ström kan du klara dig med en transponder. Kan det vara lösningen?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)