webForumDet fria alternativet

Hjälp basses polare att ställa in bilsteropaket

Ljud & bild

13 svar · 704 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Min polare har köpt en baslåda 125, ett 4-kanaligt slutsteg och en ny bilstero (kenwood). prisklass 7500 enligt butiken, men han fick de för 6500.

allt är inkopplat och draget, nu är bara frågan hur man ska ställa nivåerna? så det låter bra, javisst, men jag frågar åt min polare då jag är orolig att han ska smälla ut baslådan det första han gör. hört en del säga att det inte spelar nån roll, baslådan klarar nästan hur mycket som helst. hmm...

bilens fronthögtalare och baslådan går in på enskilda stereokanaler på slutsteget. bilens bakhögtalare går bara från stereon.

min fundering är nu hur man ska ställa filtren och nivåerna? ska man ställa så mycket som möjligt på slutsteget och sedan ta sparsamt på stereon eller ska man max dra på 50% på slutsteget till exempel? det finns ett val där man kan välja 0, 6 eller 12. där ökar basen markant. nu är den på 6. ska man öka den till 12 och dra ner på gainen eller tvärt om? vad är bäst? på rearkanalerna (baslådan här) finns det både högpass och lågpass. ska man ta bort nästan allt med högpasset och låta låga frekvenser strömma förbi fritt? och tvärt om på fronthögtalarna. ta bort bas och låta diskant strömma fritt?

hur är det på nya bilsteros. kan man ställa EQ enskilt för front och rear eller är det bara en master-EQ? jag hittar nämligen inga separata...

Tack för alla tips.. :)

Medlem sedan jan. 2002241 inlägg

Det är väl som det är på hemmastärjon ( =P ).
Lite volym ut från själva sterion och sedan får du höja på slutsteget.
Annars belastar du sterion i onödan.

Annars är det ju bara att testa sig fram, se till så att du har säkringar i sterion och slutsteget först bara =)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detaljerna men min korta erfarenhet som ljudassistent säger: se till att utsignalen från källan är så hög som möjligt utan att dista. D.v.s. rakt emot vad Dwarfen påstår. :)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Sänk först stegen max, sedan höjer du stereon till 75-100% (huvudenheten har "egendistortion") sedan reglerar du nivån på stegen tills det börjar dista och backar lite.
Ang filter, det är ingen ide att mata dom små högtalarna med bassignal och tvärt om, se bara till att frekvänsglappet inte blir för stort mellan bass och mellanregister.
EQ; skall du inte tävla, tycke och smak. kan du reglera separat, gör det.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

FULLT -1 "knäpp" på ALLA slutsteg. 1 2 3 4: Klart.

Dwarfen skrev:

Tyst nu, du är en nöt.

r) SterEo, inte sterio...

Bire skrev:

Dwarfen skrev:

Tyst nu, du är en nöt.

:L :L

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Bire skrev:

Dwarfen skrev:

Tyst nu, du är en nöt.

:e

hehe de står på fullt birpen :birp

men när jag satte mig i bilen och han brassade på (så höll jag först på att bli döv och få hjärtat uthoppat), sedan lät det som att basen tog för låga frekvenser bara. det lät bara som ett djupt "tjupp, tjupp, tjupp" ( :e ). som en magnifik baskagge med avkapad frekvenstopp. visst håret reste sig när det spelade, men det lät som på krogen. bara superlåg bas och superhög diskant. att effekten sen är 70 gånger högre i baslådan mot bilens högtalare spelade också in i ljudbilden :) men jag tycker ändå att det borde gå att få bra ändå med grejorna som finns. jag funderar fortfarande på om man kan justera filtrena. jag tror det är rätt avkapat där.

Men alltså.. Ska det behöva va så jävla svårt? :e

Du har väl faderkontroller i stereon? Använd dom!

Du har väl Eq-kontroller i stereon? Använd dom!

Du har väl delningsfilter nånstans i biljäveln? Använd dom!

Sen är det upp till dig, ditt tycke & smak, om det låter bra.. Huvudsaken är att du har alla slutsteg på fullt.

Får du inte bra ljud ändå:

1: Du har kopplat fel.
2: Du har köpt skitgrejer & är grundlurad.
3: Du är grovt hjärnskadad & ska inte ha bilstereo. :P
4: Grannens hund har rabies.

(Skit in, skit ut sa hiphopparen!)

frankof skrev:

se bara till att frekvänsglappet inte blir för stort mellan bass och mellanregister.

:OO
Mycket bass och mycket diskant tyder på; avsaknad av mellanregister/feljusterade delninsfilter/vilda EQ-värden.
Testa att låta basen gå lite högre (upp mot 100Hz med lite mindre brant filter(6db/oct)), låt mellanregistret möta lite tidigare.
Sedan är det finjusteringer som gäller, och det är tycke och smak. (bil-ljud är inte som annat ljud, det är skitsvårt att få det att låta "hi-fi-bra", man får ofta nöja sig med häftigt ;) )

Rak kurva på 0db på eq är i mitt tycke det enda sättet att lyssna på musik som den är tänkat att låta eftersom man lagt ner åtskilliga hundra tusen på rätt sound i skivstudion...

Låter inte det bra:

1: Du hör fel.
2: Du har undermåliga lågbudgetprylar.
3: Du har en skiva som är inspelad av inkompetenta idioter.

Bire skrev:

Men alltså.. Ska det behöva va så jävla svårt? :e

Nej :e

Bire skrev:

Du har väl faderkontroller i stereon? Använd dom!

Japp! Gjort. Men den ställer ju bara volymen mellan front och rear.

Bire skrev:

Du har väl Eq-kontroller i stereon? Använd dom!

Japp! Gjort. Men jag jag undrade också om man brukar kunna ställa enskild EQ för front och rear eller om det är tänkt att det ska fixas på slutsteget.

Bire skrev:

Du har väl delningsfilter nånstans i biljäveln? Använd dom!

Japp! Om du tänker på det som finns på slutsteget. Det finns även på stereon jobbigt nog. Min undring var då här också om man ska dela upp front och rear-rekvenser på slutsteget eller på stereon :P

Bire skrev:

Sen är det upp till dig, ditt tycke & smak, om det låter bra.. Huvudsaken är att du har alla slutsteg på fullt.

Japp! FULL på front och rear. Sen finns det även en gain samt en trelägesknapp med 12 - 6 - 0. 12 Blir det jordbävningsbas. Där funderade jag på om man skulle ha den på max eller om det var ett val som finns som "om du vill spränga berg, annars använd inte" :e

Bire skrev:

Får du inte bra ljud ändå:

1: Du har kopplat fel.

Icke!

Bire skrev:

2: Du har köpt skitgrejer & är grundlurad.

Slutsteget, stereon och baslådan är riktigt schyssta. Bilens högtalare är 6:or tror jag. Men det går inte att sätta in så mycket grövre i de där dörrarna. Att slutsteget kom till i fronthögtalarna gjorde mycket också!

Bire skrev:

3: Du är grovt hjärnskadad & ska inte ha bilstereo. :P

:r äsch då ;) inte ens mina prylar så :P

Bire skrev:

4: Grannens hund har rabies.

Det kan jag faktiskt också tänka mig. Han är helt galen :birp

Bire skrev:

(Skit in, skit ut sa hiphopparen!)

Instämmer! :L

Bire skrev:

Låter inte det bra:

1: Du hör fel.

Icke!

Bire skrev:

2: Du har undermåliga lågbudgetprylar.

Inte så farligt.

Bire skrev:

3: Du har en skiva som är inspelad av inkompetenta idioter.

Vi kör bara mp3 på 56kbit/s :P skämt och sido så är detta alternativ uteslutet :P

Jag tackar ödmjukast för de konstruktiva och välformulerade svaren och ska nog gå i linje med att ratta så lite som möjligt :birp

Gör hur du vill, men gör rätt!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Bire skrev:

Rak kurva på 0db på eq är i mitt tycke det enda sättet att lyssna på musik som den är tänkat att låta eftersom man lagt ner åtskilliga hundra tusen på rätt sound i skivstudion...

Nja, poängen med en equalizer är att man ska kunna korrigera frekvensgången, då lyssningsrummet introducerar avvikelser från en rak frekvensgång. Det är en stor fördel om man har en mikrofon kopplad till equalizern, så att man kan avgöra när det är rätt. Annars får man göra det på känn. Sedan är det en annan sak att många använder equalizern fel, och därmed får en hängmatteliknande frekvensgång. Vore lyssningsrummet perfekt, då skulle man kunna göra som du rekommenderar. Men vad ska man då ha en equalizer till (frågar jag som inte själv använder någon equalizer, och för övrigt struntar i att använda bas- och diskantkontrollerna ;) )?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)