webForumDet fria alternativet

iPod

Mobiltelefoner

15 svar · 490 visningar · startad av PersianBulldog

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har på senare tid börjat tröttna på att bränna ner alla låtar för att lyssna på min gamla Sony-spelare.
Efter att ha kikat runt på olika tester och recensioner har jag fattat tycke för Apples iPod. Mina frågor följer:

1. Hur förs låtar över till spelaren från en PC?
  2. Fungerar spelaren som en hårddisk eller är det bara musik som kan lagras?
  3. Kan man ha svenskt språk på menyerna?
  4. Är original-lurarna sköna eller bör man köpa till andra?
  5. Rymmer den verkligen så många låtar, eller är det ett PR-trick? ;)
  6. En sak jag har saknat på de övriga spelarna jag tittat på är .OGG stöd. Har iPod det?
  7. På cd-spelare gäller det ha ha bra skakminne. Vad finns det för term inom den här kategorin; går det bra att ta med den till träningen eller joggingrundan?
  8. Det finns en annan variant av iPod och det är mini-versionen. Jag har läst lite om den med och efter att ha räknat så märker jag att det inte är stor prisskillnad. Finns det något annat man ska ta hänsyn till när man väljer mellan mini och standard? Det kan vara rätt skönt att ha lite extra minne (om det fungerar som lagringsutrymme)

Tack för era svar och övriga åsikter.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har haft hårddiskbaserad musikspelare sedan 2001, men aldrig just ipod dock.

4. Generellt brukar det inte vara världens bästa hörlurar som medföljer, så jag skulle inte använda dem. Jag har för övrigt AKG K55 som kostade 250 kronor och ger väldigt bra ljud för de pengarna.

5. Det beror på hur mycket du komprimerar. Jag har runt 4000 låtar på min 20-gigare och då kör jag relativt hög kvalitet (vbr 128-256).

7. Den läser säkerligen in hela låten i minnet, eftersom det inte är så stora mängder. Men du bör ju undvika att skaka på den när den läser från hårddisken. Jag skulle inte använda den för att jogga, men å andra sidan joggar jag inte heller så det är nog mer därför. Jag går däremot mycket och lyssnar på musik och det har aldrig varit några problem.

Medlem sedan apr. 200378 inlägg

Re: iPod

1. Det beror på vilken version du väljer. Den nyaste för över via USB 2.0 och den äldre varianten kör eldsnöre (firewire).
  2. På mina kan jag änvända det som en hårddisk oxå, men det går ju inte att se på tex film i iPoden :)
  3. Självklart
  4. Tycker personligen iPoden har med riktigt bra lurar, men givetvis så är ett par riktiga bättre.
  5. Rymmer så många låtar hmm. Den rymmer så många gig som dom säger. Låtarnas storlek spelar ju givetvis roll! Du kan ha 10 en gigs låtar eller 10000 en megs låtar på en 10 gb iPod.
  6. Jag är ganska säker på att iPoden inte stödjer ogg, men jag är osäker. Kolla på deras hemsida
  7. Har aldrig varit med om att iPod stannar pga skakningar. Jogga mm ska inte vara ngra problem.

Ett stort tack för era svar.

@Sparven

Det jag menade på fråga 1 var om det krävs speciell programvara för själva överföringen eller om spelaren visas som en flyttbar disk i Den här datorn. :)

Medlem sedan apr. 200378 inlägg

PersianBulldog skrev:

Ett stort tack för era svar.

@Sparven

Det jag menade på fråga 1 var om det krävs speciell programvara för själva överföringen eller om spelaren visas som en flyttbar disk i Den här datorn. :)

Aha, den visas som en flyttbar disk. Kommer inte ihåg om man behövde ställa in i Apples programvara att den skulle göra det eller om det var så från början. Hur som helst var det väldigt enkelt.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

iPod fungerar bäst med iTunes om jag har förstått det rätt. Sen det med att man itne bör skaka den, var lugn. iPod är en av de mp3-spelare som klarar det utan problem. Många som har den när de är ute och joggar, sportar osv.
Ipod har inte stöd för Ogg, inte än iaf. :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Qimen skrev:

Ipod har inte stöd för Ogg, inte än iaf. :)

Därför ska du köra Linux på den! ;)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Re: iPod

1. Hur förs låtar över till spelaren från en PC?

- Via firewire (om du har firewirekort) eller usb. usb 2.0 är snabbare än firewire 400. tyvärr finns inga iPods med firewire 800 (än).

2. Fungerar spelaren som en hårddisk eller är det bara musik som kan lagras?

- På mac dyker den upp som en vanlig hårddisk, samt som en egen kategori i itunes. troligen funkar det samma på pc. troligen funkar det också direkt, annars följer det säkerligen med någon form av mjukvara.

3. Kan man ha svenskt språk på menyerna?

- Du kan ha holländska om du så vill. tror det finns även 4 asiatspråk så det är bara att välja och vraka ;)

4. Är original-lurarna sköna eller bör man köpa till andra?

- Sköna är de inte. Som vilka hårdplastlurar som helst. De är stilrena och är hyfsat bra för att vara snäckor, men jag rekommenderar hett att du spanar in KOSS the plug om du vill ha bra snäckor. De fungerar som gula öronproppar med hörlur i ;) lite bökiga i början, men när man väl har dem på så är ljudet makalöst för att komma från snäckor. dämpar ljudet från omgivningen och ger då renare ljud och du sparar på batteriet då du inte behöver lika hög volym, samtidigt som det ger en extrem bas (nog för att jag brukar använda iPodens EQ för att sänka ned basen). det beror på vad man gillar. KOSS-pluggen finns för 250-400 spänn beroende på var du hittar den. absolut värt det.

5. Rymmer den verkligen så många låtar, eller är det ett PR-trick? ;)

- Det är lite fult egentligen. du får lugnt in så många låtar om alla är på 3-5 minuter och med en bithastighet på 128kbit. Jag kör dock mest på 256-320 trots att folk hävdar att 160-192 räcker. Mina 5200 spår på 30GB:aren räcker ganska bra ändå ;) Att tänka på är att om du köper en på 30GB så blir det faktiska utrymmet "bara" runt 28GB.

6. En sak jag har saknat på de övriga spelarna jag tittat på är .OGG stöd. Har iPod det?

- Svar nej. Men "aac" och apples "lossless" ger utmärkt ljudkvalitet och tillräckligt små filstorlekar. Jag kör som sagt med högsta bithastighet på det mesta jag har på iPoden.

7. På cd-spelare gäller det ha ha bra skakminne. Vad finns det för term inom den här kategorin; går det bra att ta med den till träningen eller joggingrundan?

- Spelaren funkar utmärkt vid träning. Finns till och med tillbehör att köpa för att fästa den på armen eller midjan. ja till och med har det tagits fram ryggsäckar med fjärkontroll inbyggd i väskremmen :e (spanat in integreringen med bmw-bilarna förresten?). I macworlds test stod de och hoppade med den i 15 minuter innan de gav upp. Enligt apple är minnet på 30 om jag inte minns fel.

8. Det finns en annan variant av iPod och det är mini-versionen. Jag har läst lite om den med och efter att ha räknat så märker jag att det inte är stor prisskillnad. Finns det något annat man ska ta hänsyn till när man väljer mellan mini och standard? Det kan vara rätt skönt att ha lite extra minne (om det fungerar som lagringsutrymme)

- Jag skulle inte gå på mini-versionen. Den är visserligen mindre, lättare och färgglad, men det är mycket mindre lagringsutrymme, sen är den vita glansiga fett snyggare än en färgad matt, tycker jag.

Andra spekulationer om iPoden är att det är så dyrt att byta batteri. Jag har haft min i 1,5 år snart och den håller nästan lika länge som när jag köpte den och jag spelar 2 timmar om dagen minst, samt har den ofta inkopplad som en extern hårddisk. Ett nytt batteri går på ungefär 700 kronor på macoteket om jag inte minst fel. Det som kostar är om du ska skicka iväg den och låta någon byta åt dig. Jag vet inte hur jag ska göra än. Gör man det själv ryker garantin, å andra sidan lär jag köpa nästa version som kommer innan den jag har nu har säckat ihop.

Ska jag nämna nåt som jag saknar så är det dock längre speltid på den. 8 timmar sägs det. Omöjligt! då spelar de en spellista rekt igenom utan att knappa nånting och tända backlight, samtidigt som de har på halva volymen. Jag skulle säga att 6 timmar är mer realistiskt med knappande i menyerna och så. ska du spela spel också så får du dra ner nån timme till haha. du kan ju stänga av backlighten också. eftersom jag har den som en extern hd och ofta mixtrar med spelaren så blir jag nästan aldrig utan ström ändå. vill du köpa till en iTrip så du kan sända över radio så drar den ännu mer, trots att de säger att den inte ska ta så mycket ström. dessutom får du långt ifrån brusfritt på itripen (såvida det inte är nåt fel på min). Dock en extremt kul pryl att ha :e

Om du är sugen på iPod är frågan hur länge du orkar vänta. Apple är de jävligaste som finns. Inga som helst rykten om när saker släpps läcker ut. Man blir enligt min erfarenhet dock minst blåst om man köper en sak direkt efter den släppts. Folk hoppas ju på att en ny iPod med färgskärm och möjlighet för små videospelningar ska komma snart. Apple har ju satsat mycket på iPoden och säljer nu fler spelare än datorer. Därav har de avsatt en egen del av företaget åt bara iPod. De måste dessutom komma med en ny version snart för att hålla ifrån konkurrenterna. Enligt mig är iPod det bästa valet av mp3-spelare. Vad jag inte kan avgöra är om nu är rätta läget att köpa den :OO

Tack för ett mycket utförligt svar Basse.
Jag är numera (stolt) ägare till en 15GB iPod.

Dock blev jag mäkta besviken när jag var tvungen att köpa till en USB-kabel för att kunna föra över filer från PC. 300 spänn! :x

En annan sak som jag; på de bilder jag sett, ser man låtens namn i displayen när den spelas.
Är det mp3:ans ID3-tag som hamnar där, eller måste man sitta och döpa om alla filer?

Det är mp3:ans ID3-tagg. Använder du iTunes till att lägga taggarna så blir allt garanterat snyggt både på podden och på datorn.

15GB:aren är nog ett bra val. jag tog det mesta som fanns för stunden, 30GB bara för att jag ville ha det värsta, samt för att jag bara hade 13GB HD på datorn =/. trots att 30GB är extremt mycket musik så har jag fyllt den till max. å andra sidan så har jag nog bara lyssnat på 10% :e som sagt. lagring också. Nu har jag dock en extern firewire-disk på 250GB också. bara en ny dator som fattas. bärbart är på väg. iBook ligger närmast till hands ;)

Medlem sedan aug. 20021 975 inlägg

bassebhu skrev:

Det är mp3:ans ID3-tagg. Använder du iTunes till att lägga taggarna så blir allt garanterat snyggt både på podden och på datorn.

15GB:aren är nog ett bra val. jag tog det mesta som fanns för stunden, 30GB bara för att jag ville ha det värsta, samt för att jag bara hade 13GB HD på datorn =/. trots att 30GB är extremt mycket musik så har jag fyllt den till max. å andra sidan så har jag nog bara lyssnat på 10% :e som sagt. lagring också. Nu har jag dock en extern firewire-disk på 250GB också. bara en ny dator som fattas. bärbart är på väg. iBook ligger närmast till hands ;)

iBook är en mäktig pryl! ;)

Tack för ditt svar, Basse.

Låter bra att man kan ha den som extern hårddisk också; kommer förmodligen användas mest.
Btw, batteriet laddas endast om man har anslutit med Firewire va?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Re: Re: iPod

bassebhu skrev:

usb 2.0 är snabbare än firewire 400.

Nja, USB2.0 är i praktiken både långsammare och mer resurskrävande än Firewire 400, i alla fall i Windows.

PersianBulldog skrev:

Tack för ditt svar, Basse.

Låter bra att man kan ha den som extern hårddisk också; kommer förmodligen användas mest.
Btw, batteriet laddas endast om man har anslutit med Firewire va?

Nej det laddas nog med usb också. Jag har inte testat usb. Du får ju även med en adapter så du kan plugga in och ladda i vilket vägguttag som helst såklart. Sen finns även batteripack att köpa till med 15-18 timmars speltid eller vad det var. Dock får du då en ryggsäck på ipoden ;) Kan vara värt om man ska iväg på tripp och inte kan ladda. Jag har dock inte införskaffat en än.

Muskot skrev:

basseman skrev:

usb 2.0 är snabbare än firewire 400.

Nja, USB2.0 är i praktiken både långsammare och mer resurskrävande än Firewire 400, i alla fall i Windows.

Hur det är på en pc-burk vet jag inte, men jag vet att många kör via usb 2 i stället på macen då det sägs gå snabbare än med firewiren. Som sagt så vore det kung med firewire 800 i ipoden :e

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Låter knepigt i och med att det generellt är så att Apple-världen vurmar för Firewire och Wintel-världen för USB. Gissningsvis är det många som tror att de upplever USB2.0 som snabbare i och med att tekniken faktiskt är snabbare än Firewire 400 på pappret.

Tjaa, enligt http://www.barefeats.com/usb2.html verkar du ha rätt. (Gick bara ut och sökte lite).

Det är som sagt bara vad jag hört en del säga. Att de valt usb 2 före firewire. Det kanske är pc-världen. Jag har som sagt själv aldrig testat usb 2.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)