Precis som rubriken lyder så är jag på jakt efter en ny TV. Jag funderar på att köpa en TV med en ganska stor skärm. Jag har tänkt att TV:n ska kosta någonstans mellan 5-8.000 kr. Har ni något tips på en bra TV så blir jag väldigt tacksam. Om ni rekommenderar en TV, bifoga helst en URL så jag kan läsa mer om produkten, tack på förhand! :)
Köpa ny TV
24 svar · 506 visningar · startad av BlueSaint
4:3 eller 16:9?
Själv blev jag rätt sugen på Sony KV-29CL11, som fanns för 3990 kr i dagens reklamblaska från OnOff, men den kanske inte motsvarar dina krav och behov?
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveProd/27943?Opendocument&doc=tvtvtv
Köp inte TV online, vad kostar en trasig att TV frakta? :)
depeo skrev:
Köp inte TV online, vad kostar en trasig att TV frakta? :)
Spelar ingen roll för konsumenten.
Vad tittar du mest på? filmer på dvd, eller bara tvsändningar
muskot skrev:
Själv blev jag rätt sugen på Sony KV-29CL11, som fanns för 3990 kr i dagens reklamblaska från OnOff, men den kanske inte motsvarar dina krav och behov?
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveProd/27943?Opendocument&doc=tvtvtv
Den såg ganska intressant ut. Vad är det för skillnad på 4:3 och 16:9?
erka: Jag tittar mest på vanliga tvsändningar. :)
BlueSaint skrev:
muskot skrev:
Den såg ganska intressant ut. Vad är det för skillnad på 4:3 och 16:9?
Det är bildformaten som skiljer. I det ena fallet förhåller sig bredden till höjden som 4:3, och i det andra fallet 16:9. 16:9 är alltså en widescreen-tv.
BlueSaint skrev:
Jag tittar mest på vanliga tvsändningar. :)
Då lutar det åt 4:3. Men en del sändningar är i 16:9, så du ska inte utesluta det alternativet. Har du 16:9, kommer bilder i det formatet utnyttja hela skärmen. Men 4:3-bilder kommer bli små och omges av svarta fält på sidorna. Alltså är frågan, ser du mest på 4:3- eller 16:9-material? Sedan får man inte glömma att 4:3-apparater oftast är relativt billiga.
BlueSaint skrev:
Vad är det för skillnad på 4:3 och 16:9?
Siffrorna står för bredd- och höjdförhållandet. 4:3 är det klassiska format som tv-apparater haft sedan länge och det format som de flesta tv-program sänds i. 16:9 är widescreen.
/r
Långsam
Är det "nödvändigt" att ha en widescreen-tv? Det skulle vara ganska tufft att ha det. :)
Nej, men det blir dyrare. Ser du mer på 4:3 än 16:9 blir det dessutom sämre. Själv kommer jag (förmodligen) att köpa 4:3 av kostnadsskäl, de billigare widescreen-apparaterna håller i mitt tycke inte måttet.
BlueSaint skrev:
Är det "nödvändigt" att ha en widescreen-tv? Det skulle vara ganska tufft att ha det. :)
Det är inte nödvändigt. Däremot är det trevligt om man ser mycket på filmer i widescreen-format, som de flesta dvd-filmerna. Men det går givetvis bra att se dem på en 4:3-tv också. Då får man svarta fält över och under bilden, samt att bilden blir lite mindre.
Jag tittar mest på sportsändningar, så det vore roligt med en stor bildskärm. :)
BlueSaint skrev:
Jag tittar mest på sportsändningar, så det vore roligt med en stor bildskärm. :)
Stor ja, men vilket format är sportsändningarna i? Om de är i 4:3, får du en större bild med en 4:3-tv än med en 16:9-tv med samma antal tum.
Jag vet faktiskt inte i vilket format sportsändningarna sänds i, men det kanske vore bäst med en 4:3 skärm som muskot föreslog.
Jag skulle köpt en 4:3 tv om jag var du, billigare och verkar passa ändamålet bättre här :)
erka skrev:
Jag skulle köpt en 4:3 tv om jag var du, billigare och verkar passa ändamålet bättre här :)
Okej, har du något tips på en läcker och bra TV då? ;)
LG brukar ju kunna göra fina TV-apparater. Har jag bara fått för mig att det är billigare att köpa TV över Internet eller ligger det någon sanning i det?
BlueSaint skrev:
erka skrev:
Okej, har du något tips på en läcker och bra TV då? ;)
Muskot tipsade om en 29-tummare från Sony lite längre upp. Den har jag hört ska vara bra.