webForumDet fria alternativet

Plasma som vanlig skärm?

Ljud & bild

8 svar · 335 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

Hej!

Tänkt köpa mig en plasma, går det bra att använda dem som en vanlig dator skärm med?
Eller blir det lika dålig bild som när man har på typ teve outen på en "vanlig" teve?

/ Johan

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det hänger en hel del på vilken upplösning skärmen har. Många skärmar anpassad för TV har en upplösning runt 800 x 400 (om jag inte missminner mig), om så är fallet kommer du troligen att bli besviken.

hmm okej, finns med 1280 x 768 med..
Men kör jag min skärm i typ 640x480 så blir det ju ändå skarp bild. Vad är det som gör att det inte blir det på en teve?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Sjodahl skrev:

Vad är det som gör att det inte blir det på en teve?

En TV har inte pixlar som en vanlig CRT-skärm.

Nej det är sant, men vad krävs då för att det skall bli en bra bild på skärmen ?
Är det bara upplösningen som spelar ngn roll?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

OveRRidE skrev:

Sjodahl skrev:

En tv är oftast en vanlig crt-skärm (bortsett från plasma, lcd, mm). På tv-n byggs bilden upp av linjer som sveper över ytan. Jag tror faktiskt det funkar likadant för crt-skärmar avsedda för datorbruk också. I vilket fall brukar de vilja ha analoga bildsignaler. Det är nog snarare en kostnadsfråga som avgör att tv-skärmar inte lämpar sig som datorskärmar. Man har ju alltid fått "mer tum" för pengarna när man har köpt tv än när man har köpt datorskärm.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

UlfT skrev:

OveRRidE skrev:

Sjodahl skrev:

En tv är oftast en vanlig crt-skärm (bortsett från plasma, lcd, mm). På tv-n byggs bilden upp av linjer som sveper över ytan. Jag tror faktiskt det funkar likadant för crt-skärmar avsedda för datorbruk också. I vilket fall brukar de vilja ha analoga bildsignaler. Det är nog snarare en kostnadsfråga som avgör att tv-skärmar inte lämpar sig som datorskärmar. Man har ju alltid fått "mer tum" för pengarna när man har köpt tv än när man har köpt datorskärm.

En TV-skärm har väl ändå inte bildpunkter? TV:n har ju typ som små figurer som innehåller olika blandningar RGB? En skärm fungerar väl inte så?

OveRRidE skrev:

En TV-skärm har väl ändå inte bildpunkter? TV:n har ju typ som små figurer som innehåller olika blandningar RGB? En skärm fungerar väl inte så?

Det har jag inte sagt något om. Jag skrev bara att en tv-skärm också är en helt vanlig crt-skärm. Vad man kan diskutera, är om crt-skärmar för datorbruk verkligen fungerar som du skriver. Såvitt jag vet, har du en svepande elektronstråle även i datorskärmen (crt-fallet). Jag tror faktiskt inte det är någon radikal skillnad mellan crt för tv-bruk och crt för datorbruk, annat än priset och därmed kvalitén.

Nu hittade jag en förklaring till kvalitetsskillnaderna mellan crt för tv respektive datorbruk: http://www.pctechguide.com/06crt2.htm#LightFrame_technology

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
143 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)