webForumDet fria alternativet

novell & windows

Linux & BSD

3 svar · 319 visningar · startad av da97enla

Medlem sedan dec. 2001343 inlägg
Frågan#1

Hej
Vi kör novell med windows. Jag försöker förstå följande:
I novell sätter man ju upp användare med rättigheter. I windows så måste man skapa en lokal användare på varje maskin. Om jag nu vill installera program på denna dator, hur ska jag vara inloggad då? Ska jag logga in som administratör och sedan som användaren när windowsinloggningen kommer upp?

Hoppas någon kan förklara för mig...
Enla

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

I windows så måste man skapa en lokal användare på varje maskin.

Nej, finns Novel klient till Windows så man kan sköta autentiseringen mot servern.

Om jag nu vill installera program på denna dator, hur ska jag vara inloggad då? Ska jag logga in som administratör och sedan som användaren när windowsinloggningen kommer upp?

Ja, det är nog det smartaste, de flesta program behövs det adminrättigheter för att installera.

Medlem sedan dec. 2001343 inlägg

Nej, finns Novel klient till Windows så man kan sköta autentiseringen mot servern.

Jo, men vi skapar ändå en lokal användare och lämnar lösenordet blankt - menar du att det inte behövs?

Ja, det är nog det smartaste, de flesta program behövs det adminrättigheter för att installera.

Menar du att jag loggar in som admin i novell och när windowsinloggningen kommer upp som den lokala användaren?

Jag hade nämligen skapat en lokal användare (admin och workstation) och installerat ett program, (jag tror att jag var inloggad som admin, och lokalt som användaren) men när jag tog bort den lokala användaren försvann programmet!

Jag förstår inte detta...

mvh
enla

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

da97enla skrev:

Jo, men vi skapar ändå en lokal användare och lämnar lösenordet blankt - menar du att det inte behövs?

Med hjälp av ZENworks så kan Du aktivera Dynamic Local User, det innebär att det dynamiskt skapas ett användarkonto på den datorn där användaren loggar in.

Jag hade nämligen skapat en lokal användare (admin och workstation) och installerat ett program, (jag tror att jag var inloggad som admin, och lokalt som användaren) men när jag tog bort den lokala användaren försvann programmet!

Det smidigaste i mina ögon är att använda applikationsobjekt i ZENworks för att lösa det, givetvis försvinner programmet om det är knutet till användarprofilen.... Med ZENworks kan Du distribuera applikationsobjektet till antingen datorn eller användaren.

/M

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)