webForumDet fria alternativet

Laserskrivare

Datorhårdvara

5 svar · 343 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Hej!

Ska köpa en laserskrivare, får bli en svartvitt (även om det finns en billig Minolta färg som fått bra betyg för 4000 kr).

Men, jag har följande önskemål:

1. Billig
2. Billig i drift
3. Relativt bra upplösning
4. Helst nätverksanslutning
5. Allmänt bra annars

Några råd? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Är ingen exepert på skrivare, men har själv forskat runt lite och kommit fram till att punkt 1 och 2 sällan går att kombinera. De billigare skrivarnas förbruknings- och slitdelar (toner och trumma, exempelvis) verkar dels stå pall för färre antal utskrifer och dels vara dyrare än motsvarande till de mer profesionella varianterna.

Kikade först på Brothers lovordade skrivare HL-1430 (~2000 kr), men när jag insåg att en ny trumma kostade nästan lika mycket som skrivaren svalnade intresset något. När jag dessutom lade till mina tidigare erfarenheter av billiga laserskrivares hållbarhet och driftskostnader bestämde jag mig för att titta på annat håll, nämligen begagnat. Den skrivare som jag just nu är mest sugen på är HP Laserjet 4050N (17 sidor/minut, nätverksanslutning).

Jo, begagnat hade ju kunnat vara nåt. Men jag är alltid skeptiskt mot att köpa begagnat, tror jag ska bli lurad ;)

Men visst 4050N och dom har man ju sett ute på skolor och andra ställen och dom håller ju väldigt länge (vad jag märkt) och är dessutom snabba i uppstarten.

Hade där varit nätverksanslutning på Minoltan så vetifan om man inte köpt den ändå!

Är inte nya trummor/toners allmänt dyra till alla laserskrivare?

Jymdis skrev:

Jo, begagnat hade ju kunnat vara nåt. Men jag är alltid skeptiskt mot att köpa begagnat, tror jag ska bli lurad ;)

Kollar man bara upp skrivaren borde man klara sig rätt bra. Hur många utskrifter är gjorda? Service? Gör ett 50-tal utskrifter och kontrollera resultatet. Lyssna efter missljud.

Jymdis skrev:

Är inte nya trummor/toners allmänt dyra till alla laserskrivare?

På många skrivare (bland annat LJ 4050N, om jag förstått rätt) sitter trumman inkluderad med tonerkasetten, vilket gör att du byter båda på en gång. En originalkassett (C4127X), som ger cirka 10000 utskrifter, kostar 1051 kr på Print IT. Jag har inte sett någon budgetlaser som ger lägre driftskostnader på trumma/toner.

Vad tycker du om LJ4000N för 700 kr? Är det ett bra pris? Ifs utan toner, vilken kostar 700 kr till.

Det är föregångaren till 4050N och vad jag vet är det inga större skillnader dem emellan. Båda är slitvargar och personligen tycker jag att 700 spänn låter som ett fynd (förutsatt att den är i bra skick).

Ska även tillägga att jag är långt ifrån någon skrivarexpert.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)