webForumDet fria alternativet

Brus samt kopplingshjälp.

Program & appar

2 svar · 480 visningar · startad av Selle

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg
Frågan#1

Tjosan ni smarta! :)

Jo nu är det såhär att jag har tillgång till en teve ganska stor sådan (inte överdrivet) och ett 2.1 ljudsystem som jag kört med vid datorn, men kör nu istället med hörlurar (skönt som attan).
Jag provade tidigare idag att koppla in 2.1-systemet till teveapparaten i hörlursuttaget, enda jag hitta som skickade ut ljud.
Sätter på subwoofern och det börjar brusa mycket (jobbigt för öronen), så jag stängde av och funderar nu på hur ja ska göra för att få ett utmärkt teveljud!

Jag har även tillgång till ett underbart ljudkortstillbehör som jag köpte till nya burken, ett SB Audigy2 Platinum Pro som är inkluderat med en extern enhet och kontroll.

Samt ibland kör jag tv-out och kollar även där på teven, men då kommer ljudet ut ifrån ljudkortet istället.

Detta funderar jag på något viss kunde om jag kan använda ihop med teven. Men hur jag ska koppla om det går vet jag inte, därför frågar jag här..

Alltså:
Ett 2.1 Ljudsystem.
Ett SB Audigy2 extern ljudenhet.
En tv-out koppling.
En teve med högtalaringång.

Skulle uppskatta mycket om jag fick god hjälp. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Brus samt kopplingshjälp.

Selle skrev:

Jo nu är det såhär att jag har tillgång till en teve ganska stor sådan (inte överdrivet) och ett 2.1 ljudsystem som jag kört med vid datorn, men kör nu istället med hörlurar (skönt som attan).
Jag provade tidigare idag att koppla in 2.1-systemet till teveapparaten i hörlursuttaget, enda jag hitta som skickade ut ljud.
Sätter på subwoofern och det börjar brusa mycket (jobbigt för öronen), så jag stängde av och funderar nu på hur ja ska göra för att få ett utmärkt teveljud!

Inte lär du få något bra tv-ljud med några datorhögtalare inkopplade på en hörlursutgång i alla fall. Har du ingen stereo att koppla in tv-n till? Hur som helst brukar det finnas ljudutgångar i scartkontakterna, men kolla bruxet till tv-n i alla fall för säkerhets skull.

Nu skriver du inte hur mycket det brusar. Tyvärr kan du nog räkna med kraftigt brus hur du än gör så länge som du går via hörlursutgång till usla datorhögtalare. Men det kan vara ännu värre om du har kopplat in högtalarna via en högnivåanslutning, som man ibland hittar på en del datorhögtalare. En högnivåanslutning förutsätter att signalen redan är förstärkt, och inte behöver förstärkas mer. Du utnyttjar alltså inte datorhögtalarens inbyggda förstärkare. För att få en normal lyssningsvolym, har du då skruvat upp volymen något rent vansinnigt på tv-n. Eftersom hörlursteget i tv-n är av usel kvalitet (så är det på i princip alla tv-apparater) har du redan där ett brus som från början är väldigt kraftigt, och nu bara hörs ännu mer. Då är det inte konstigt att det blir brus. Om du istället hade kopplat från hörlursuttaget till datorhögtalarnas lågnivåingång, hade du kunnat mata dem med en svagare signal och låtit deras inbyggda förstärkare förstärka signalen. Då hade du fått ett betydligt mindre brus, även om det fortfarande hade funnits där.

Selle skrev:

Samt ibland kör jag tv-out och kollar även där på teven, men då kommer ljudet ut ifrån ljudkortet istället.

Naturligtvis. Tv-out leder bilden till tv-n, inte ljudet. Datorns ljud kommer alltid från ljudkortet.

Selle skrev:

Detta funderar jag på något viss kunde om jag kan använda ihop med teven. Men hur jag ska koppla om det går vet jag inte, därför frågar jag här..

Koppla ljudkortet till stereon, och lyssna på ljudet från den när du ska se på en divx-film. Jag har för mig att ditt ljudkort har digitala utgångar. Det passar ju utmärkt att koppla in i stereons digitalingång. Då slipper du en massa signalförluster på vägen från datorn till stereon. Har du ingen digitalingång i stereon, funkar det ok med vanliga, analoga signalkablar. Det blir inte lika bra, men ljusår bättre än den lösning du tycks vara inne på.

Selle skrev:

En teve med högtalaringång.

Det tror jag inte på. Vissa äldre tv-apparater har högtalarutgångar, men det är sällsynt numera. Högtalaringångar har jag aldrig hört talas om på en tv. Det närmsta jag kan komma på, är mina föräldrars BeO-receiver. Men den har de haft sedan 60-talet. Och det var ju ingen tv.

Alltså:
Dator-tv-out ---> tv
Dator-ljudkort ---> stereo
tv-ljud ---> stereo
plastiga datorhögtalare ---> Myrorna ;)

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Det ska jag prova med stereon, tackar! :)

Jag skrev fel när jag sammanfatta det där med högtalaringång, ska naturligtvis vara hörlursutgång!

Ännu en gång tack så hjärtligt, ska prova dessa förslag!! :D

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)