webForumDet fria alternativet

MP3 Spelare

Program & appar

13 svar · 392 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Har kollat lite på några olika modeller.. vad säger ni om dessa?

Creative Rhomba
MPIO FL100

Bra eller dåliga? Finns det bättre?

Är det bra med inbyggda batterier? Lite krångligare att ladda när batteriet är slut..

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Fördelen med inbyggda batterier är väl den att de kan anpassas till spelarens format på ett bra sätt till skillnad från ex AAA baterier som har ett ganska klumpigt format.

Men sen när det inbyggda batteriet är slut så tror jag det är svårt om änns möjligt att byta ut det. När tiden väl är inne och om det fortfarande finns kvar att köpa den typen av batteri kommer det troligen att kosta mer än en ny mp3 spelare.

Vad prioriterar du? FM radio? Stort minne? Litet format eller bra pris? Själv har jag bra erfarenheter av Appel iPod. Men där är både priset och kapaciteten större än det du funderar på.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jens of Sweden? Jag har haft min MP110 (256MB) sedan i julas och jag gillar verkligen lösningen. Liten, smidig, bra ljud och vettiga funktioner. I helgen testade jag den dessutom lite mer ordentligt då jag på min långresa hade med ett par riktiga lurar (Sennheiser HD200). Klockrent! FM-radio, diktafon och ett Li-on-batteri räcker gott och väl för mina ändamål. I deras nyaste variant har du också FM-sändare, och nu återstår bara att se om PTS godkänner det.

Men åker man på längre sträckor med ett inbyggt så kan man ju inte ladda det vart man vill?
Förresten, någon om vet något om MPIO FL200? Den finns inte med på MPIOs hemsida men är till salu på Technikdirekt.de

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag skulle inte välja någon av spelarna. Jag är iRiver-frälst sen några månader tillbaka, och iRiver-spelarna vinner så gott som varenda test just nu. Senast i M3 vann iRiver iFP-590T.
Creatives Rhomba-spelare har inte fått så överväldigande bra kritik. iRiver-spelaren kostar strax över 2000 kr exkl. frakt hos Pixmania.com (som är helt okej, skickar varor snabbt). Pricerunner-länk iFP-590T. Creative Rhomba kostar strax över 1600 kr exkl frakt. Pricerunner-länk Rhomba.

Dessutom: Rhomba-spelaren fick 6/10 och MPIO-spelaren 7/10 i senaste M3-numret, medan iRivern jag nämnt fick 9/10. Se lista på recensioner hos M3 här: Testat i M3 - digitala musik/mediaspelare.

Jag skulle råda dig att ta en titt på denna lista hos Pricerunner - en lista som hyfsat rättvist visar vad folk tycker om olika MP3-spelare. Jag har sorterat bort spelare som är på 128 mb, eftersom det är ganska lite. Pricerunner-lista sorterad på betyg.

Slutligen vill jag slå ett slag för iRivernordic.com - där kan du läsa mer om iRivers spelare.

Lycka till!

Hur säkert är Pixmania? Garanti och sådana grejer?

bymarie skrev:

Hur säkert är Pixmania? Garanti och sådana grejer?

För dem som i en framtid läser denna tråd och också undrar om Pixmanias garanti och dylikt, läs mitt svar här.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

bymarie skrev:

Men åker man på längre sträckor med ett inbyggt så kan man ju inte ladda det vart man vill?

Hur långa resor snackar vi? Den resan jag var på i helgen, och som upprepas med en returresa i morgon, varar i ungefär 12 timmar. Laddar jag upp batteriet på min JOS så bör jag klara mig hela vägen (lyssnar inte konstant hela resan och har lagom volym i lurarna). Spelaren laddar jag förövrigt via USB-porten, samtidigt som jag tankar filerna. Till JOS:en finns det också (vad jag förstått) en separat reseladdare som går att köpa som tillbehör.

Apples iPod mini kanske vore ett annat alternativ för dig, bymarie?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Dryden skrev:

Apples iPod mini kanske vore ett annat alternativ för dig, bymarie?

Kommer i Juli.

Nja.. den e nog lite dyr för mig.

Nu väljer jag mellan två.. den vita modellen av JOS och Iriver 90 någonting..
Vilken e bäst? Blir inte en vit spelare smutsig?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Blir inte en vit spelare smutsig?

När jag köpte min JOS 110, köpte jag faktiskt till ett litet fodral till denna för att den inte skulle bli så smutsig. Fungerar utmärkt!

Nu kan man ha den när man tränar osv. utan att behöva oroa sig för fukt och smuts. Finns säker samma sak till 300-modellen.

Sen har jag uppfattat det som att kampen mellan iRiver och JOS mest bara går ut på att man säger att sin egen spelare är bra. Det är alltså två bra spelare som inte att för många är missnöjda med.

bymarie skrev:

...och Iriver 90 någonting..
Vilken e bäst? Blir inte en vit spelare smutsig?

iRiver iFP-590T?

Jag skulle köpa den, men en JOS är ju inte heller så fel. Annars så har iAudio 4 fått bra recensioner. Läs test här (pdf-fil).

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)