webForumDet fria alternativet

Den eviga frågan: Intel eller AMD?

Datorhårdvara

29 svar · 1 035 visningar · startad av Skarre · sida 2 av 2

Frågan, av Skarre

Jag har börjat rekognoscera inför köp av ny dator och behöver hjälp av er som kan mer om sådant här än jag, med att välja system. Datorn kommer ju att se ganska annorlunda ut beroende på om jag väljer Intel eller AMD så jag vill gärna bestämma det först och främst. Jag har funderat på en av följande: Intel: Pentium 4 2.5 GHz (\2150 kr) AMD: Athlon XP 2700+ (\2050 kr) Är jag helt ute och cykl

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200322 inlägg

Jag köper nog hellre Intel, fast det beror på vad man tänker använda datorn till.

Om du vill spela, då är helt klart AMD det bästa du kan köpa, men gör du mycket annat än att spelar, då är det Intel som gäller, åtminstone för mig.

Enda nackdelen med Intel är att dom är dyrare och även gått med på att i framtiden införa det dära lilla på CPUn som hindrar piratkopiering.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... gör du mycket annat än att spelar, då är det Intel som gäller ...

Har i.o.f.s. för mig att det framför allt är på t.ex. "kontorsprogram" som AMD utmärker sig i de tester man ser?

Medlem sedan apr. 200322 inlägg

Robban skrev:

... gör du mycket annat än att spelar, då är det Intel som gäller ...

Har i.o.f.s. för mig att det framför allt är på t.ex. "kontorsprogram" som AMD utmärker sig i de tester man ser?

Vet inte riktigt, jag tycker mest att Intel är bättre när vi pratar om kontorsprogram

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

muskot skrev:

Gamla kärnan, Thoroughbred, finns bara upp till 2800+. Och eftersom "ingen" köper T-bred 2800+ nuförtiden blir priset därefter.

Jag hajar inte. Om ingen köper den borde man väl sänka priserna? Men enligt Buggy är den vanliga 2800+ ett par hundra dyrare än en 3000+ Barton. :q

Medlem sedan apr. 2002184 inlägg

Tobias Schelin skrev:

Vet inte riktigt, jag tycker mest att Intel är bättre när vi pratar om kontorsprogram

Får jag fråga om du bara antar det eller har en referens? Det är ofta den första i såna här diskussioner. ;)

diskoren skrev:

Får jag fråga om du bara antar det eller har en referens? Det är ofta den första i såna här diskussioner. ;)

Enligt AnandTech verkar han vara inne på rätt spår: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1783&p=10

Medlem sedan apr. 2002184 inlägg

Skarre skrev:

Enligt AnandTech verkar han vara inne på rätt spår: http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1783&p=10

Där är ju AMD snabbare i kontorsapplikationerna? Det kan väl inte direkt styrka hans påsående att Intel är bättre där?

Helt korrekt. Jag läste uppenbarligen Tobias inlägg väldigt slarvigt. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Skarre skrev:

muskot skrev:

Gamla kärnan, Thoroughbred, finns bara upp till 2800+. Och eftersom "ingen" köper T-bred 2800+ nuförtiden blir priset därefter.

Jag hajar inte. Om ingen köper den borde man väl sänka priserna? Men enligt Buggy är den vanliga 2800+ ett par hundra dyrare än en 3000+ Barton. :q

Ja, man tycker det, men så är det sällan i datorbranschen.

Man kanske kan tänka sig att T-bred 2800+, när den var AMDs toppmodell, var ganska dyr. De som fortfarande har den processorn i lager köpte förmodligen in den vid ett tillfälle då prisläget var ett helt annat än i dag. Eftersom det, för de flesta, bär emot att sälja under inköpspriset, drar de sig från att sänka priserna.

Tack för klarifikationen muskot! Jag har läst recensioner och artiklar i flera dagar nu och blir bara mer velig för varje artikel jag läser. Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ha och vet inte var det här slutar någonstans. :x Jag återkommer kanske om några dagar med en helt annan konfiguration. ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)