webForumDet fria alternativet

XP är otroligt dåligt

Datorhårdvara

73 svar · 2 743 visningar · startad av kajus

Medlem sedan sep. 2000221 inlägg
Frågan#1

Jag har haft XP ett tag och måste säga att det är ruskigt dåligt och instabilt. Mitt senaste problem är att Internet Explorer och Outlook Express inte kan visa webbsidor och ta emot mail. Uppkopplingen är det inget fel på. Det måste vara något med programvaran. Någon som har haft något liknande problem som skulle kunna komma med något förslag?

En annan fråga jag har är hur man gör startdisketter i XP. Om man inte gör det, hur formaterar man hårddisken och lägger in ett OS?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag har haft XP ett tag och måste säga att det är ruskigt dåligt och instabilt. Mitt senaste problem är att Internet Explorer och Outlook Express inte kan visa webbsidor och ta emot mail. Uppkopplingen är det inget fel på. Det måste vara något med programvaran. Någon som har haft något liknande problem som skulle kunna komma med något förslag?

Pröva med att installera Internet Explorer ServicePack, om du inte redan gjort det.

En annan fråga jag har är hur man gör startdisketter i XP. Om man inte gör det, hur formaterar man hårdisken och lägger in ett OS?

Genom att boota från CD-skiva och i installationsprogrammet formatera partitionen ( XP ). Eller skapa Win98-startdisketter, och boota från dem.

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Konstigt, jag har aldrig haft ett OS som funkat bättre än XP.

För att installera bootar du från CD:n, du får möjlighet att under installationen formatera och partitionera. Vill du rensa innan kan du använda en startdiskett från win98 el liknande.

// det var visst någon som hann före //

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

jag tycker XP är helt okej

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad har du mer för program i din dator?
Något av dem ligger troligtvis och stör de andra på något sätt.
Har du kört alla updates och servicepack?

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

hp skrev:

Konstigt, jag har aldrig haft ett OS som funkat bättre än XP.

Samma här. Klockrent OS! :)

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

XP är det stabilaste jag använt.

Har inte använt Win2k tyvärr...

Medlem sedan sep. 2000221 inlägg

Jo, det kan jag hålla med om att det funkar hyfsat efter man har installerat servicepack. Men från början funkar det jättedåligt, i alla fall för mig. Jag hade inte hunnit ladda hem servicepack förrän detta hände, och nu kan jag inte gå in på internet och ladda hem det. Men tror ni mitt problem skulle lösas om jag lade in servicepacket? För då kan jag ladda hem det från en annan dator...

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Min IE var rätt skum ända till jag installerad IE SP1, nu funkar den kalas. Det är värt ett försök. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Inte bara servicepack utan även alla andra patchar och uppdateringar som finns på windows update gör susen skulle jag tro.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Är inte 98 bättre? Mer bugg-fritt.. ?

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

PersianBulldog skrev:

Är inte 98 bättre? Mer bugg-fritt.. ?

Win 98 är garanterat sämre. Har man bara kompatibel hårdvara, installerar patcharna och avstår från diverse mindre bra program så funkar en dator med Win XP oerhört bra. Samma sak gäller för Windows 2000.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: XP är otroligt dåligt

kajus skrev:

Jag har haft XP ett tag och måste säga att det är ruskigt dåligt och instabilt. Mitt senaste problem är att Internet Explorer och Outlook Express inte kan visa webbsidor och ta emot mail.

Det är inte så att det är någon brandvägg aktiverad?
XP är, IMHO, MS bästa OS hitintills.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Att ens jämföra Windows XP med Windows 98 är lika illa som att hyra in ett reaggeband på ett KKK-möte.

Xp regerar som OS!

Medlem sedan apr. 2000137 inlägg

Windows

Allvarligt talat, om man skall köra windows så är ju faktiskt win2k bäst va? XP innehåller inte direkt nåt man kan behöva som inte finns i 2k, eller?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

mer än större stöd för spel, fler drivrutiner, bättre skal osv osv

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

bättre skal? aja, tolkningsfråga

Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

xp är det sämsta som Microsoft gjort!
det är så buggigt och dligt går ju knappt att starta datorn!
tycker windows 98 är mycket bättre.... x(

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

anledningen till att microsoft släpte winxp va väll att de ville få ut NT kärna till de vanliga användarna...och då får man nog tåla det gosigosiga skalet...blä...

arbete = win2k
nöje = winxp enligt mina värderingar

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Folk som säger att XP är buggit hit och dit har oftast inte koll på OS överhuvudtaget. Precis som Fv02 skriver så är XP byggt på en NT kärna och alltså bevisligen det stabilaste alternativet (tillsammans med w2k). NT versionerna kräver oftast en mer noggran och kunnande användare för att funka så klockrent som det kan. Installerar man saker som inte hör hemma i t.ex. XP så blir det ostabilt.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)