Jag klarar mig ganska så duktigt bra utan den och dess överdimensionerade kylfläns
------------------
Sluta köra huvudet i väggen och använd dörren!
34 svar · 778 visningar · startad av XoroX
http://www.nordichardware.com/index.shtml#newsitem983397384,66451,
Intels nya 0.13 micron Cu P4 Xeon i dual config med massor av RAMBUS ... mums...
ack. priset .... :(
------------------
-Carpe Diem -
Jag klarar mig ganska så duktigt bra utan den och dess överdimensionerade kylfläns
------------------
wow...det måste bli snygga streck när man steker sina tyska hamburgare på den skönheten ;)
p4 xeon...hmm....lär man inte ha råd att skaffa...ännu mindre dual eller quadro system...suck
------------------
weeee!
och om man nu vill sluta glo på flänsen finns ju en bild på själva cpu:n här ;)
http://www.viahardware.com/images/p4xeon1.gif
------------------
weeee!
Kan informera om att strömförbrukningen är lägre än Thunderbirds ...
------------------
-Carpe Diem -
såklart den är energisnålare iochmed sin 13u tech i coren...
men att jämföra så dessa två olika cpu typer med varandra är lite orätvist...
som att jämföra tbird med intel mmx ;)
menmen, man komme rju knappast ha råd med dessa quadro system med p4 xeon, skrämmande, fett skrämmande system asså...
hmm...moderkortschipset till dual p4 xeon moderkortet är fullt jämförbart med en cpu core, det är skrämmande ;)
skall man kunna köra p4:an (asså nästa version av vanliga p4:an) med sdram? skulle det komma chipset från intel som stödjer det?
------------------
weeee!
Schysst. Den här kanske blir lika snabb som en enkel Athlon 1GHz vid kompilering av program eller 3D-rendering. Tänk, är det inte underligt att det krävs P4 2 * 1.5GHz för att komma upp i samma hastighet som min engigahertzare?
------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?
Schysst. Den här kanske blir lika snabb som en enkel Athlon 1GHz vid kompilering av program eller 3D-rendering. Tänk, är det inte underligt att det krävs P4 2 * 1.5GHz för att komma upp i samma hastighet som min engigahertzare?
Vad bygger Du detta på?
------------------
- Razofish a.k.a. Per
Vad bygger Du detta på?
Förmodligen P4ans FPU, fast det skulle ta så lång tid så ;) §e :h
------------------
det jag sen inte förstår är varför folk skaffar sig dessa p4 system som kommer nu, bara de som är skit desperata och måste ha det senaste för att sedan slänga bort det innom nån månad? :(
jag menar, p4:an bygger juh på helt ny arkitektur vilket gör att man borde avvakta tills det gått ett tag och eventuella problem fixats osv...
nästa p4:a kommer ju kräva annan kretsuppsättning på moderkortet, samt ny sockel och rambus kommer troligen vara skrotat eftersom folk inte är så pigga på att själv skaffa och kompletera med sånna svindyra R-moduler.
om vi skall snacka saker som folk med rätt normal ekonomi kan skaffa så är ju dagens p4 helt utesluten, dyr och osäker framtid när det gäller den nuvarande standrarden för p4:an...
hoppas på att amd täcker av sin nya cpu på 1.5 ghz och som fördligen inte skall behöva aktiv kylning för att kunna köras...vore juh skönt...speciellt om den följer prisnivån som amd:cpu:erna nu den senaste tiden varit på.
vi får se vad som händer under månaden, hoppas nåt händer ;)
------------------
weeee!
Vad som händer? ...AMD rular, det är vad som händer :e
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Alla grymma dataföretag kommer från Santa Clara .... både Intel och nVidia ...
däremot suger två dataföretag som konkurrerar med de två åvanstående och har namn som börjar på A och innehåller tre tecken vardera ...
P4 är modernare än Athlon och Rambus kostar inte så mycket ... köper man CPU + 128 Mb rdram i samma paket från Intel så kostar minnet nästan inget ...
Ska man grilla ska man köpa en Athlon som snart bräcker 70W-gränsen ...
en 1500mhz P4 WillAMette är snabbare än en 1600mhz Athlon på att koda film ... båda CPUerna använder då optimerad kod Intel SSE2 och AMD enh. 3dnow ...
P4 är byggd för mycket högre klockfrekvenser än athlon och är dessutom ett mycket mer smärtfritt köp .. AMD 760 är ju t.ex. en ganska instabilkrets[den har blivit försenad för att det är extremt svår att göra ett stabilt moderkort baserat på den ..
och till slut skippa skitsnacket om den nya ATX-standarden för P4 ...
När Athlon kom var man tvungen att leta upp en athlon-godkänd nätdel och en överdimensionerad kylfläns till P3 och modda lite för att kunna få ett hyggligt stabilt system ... sen var man tvungen att sitta och vänta på att AMD och VIA skulle göra sina chipset stabila efter det ... ännu har VIAchipseten en hel del buggar ... t.ex. har de problem med hårddiskkontroller i win2000pro ...
sen får vi se vilken CPU som är snabbast på att köra Doom 3 motorn från Id software ... hehehe ... förhandstips det är inte troligt att AMDn är den snabbare ... men jag vet ju förstås inte det ännu ... eftersom spelet bara visats till mac med GF3 ....
------------------
-Carpe Diem -
Intel som tagit ut överpriser dom senaste 10 åren och nVidia som inte klarar av att göra en skarp 2D del till sina gfx kort?
Visst, tillsammans med processorn är minnet billigare, men vad händer när man vill uppgradera, slänga ut över 2000kr för 128Mb till, neeeeee
en 1500mhz P4 WillAMette är snabbare än en 1600mhz Athlon på att koda film ... båda CPUerna använder då optimerad kod Intel SSE2 och AMD enh. 3dnow ...
aaah, du måste mena dom där testerna där det stog "Sponsored by Intel" på
P4 är byggd för mycket högre klockfrekvenser än athlon och är dessutom ett mycket mer smärtfritt köp
Hmm, jaaaaa, om ett < halvår kommer ny socket standard för P4orna vilket gör dagens version ouppgraderbar
Alla nätagg som gav över 20A på 5V gick att använda med Athlon, 300W var bara rekomenderat!
Det är inte bara ny ATX "standard" som följer med P4, utan man måste även fixa hål i chassit för att kunna montera kylaren
t.ex. har de problem med hårddiskkontroller i win2000pro ...
Åfan, det har jag juh sett sååååååååååå mkt av det senaste halvåret jag haft mitt KT7
Sen att iD software även dom verkar vara helsponsrade av Intel gör juh inte saken bättre
------------------
oj, fick lite retro minnen nu, ahh....intel 1.13 ghz...secc2, slot 1...
specialkonstruerade system som skickades till en del tidningar/sajter för att testas från just intel...men det vill man väll hlömma? :D inte så stabilt ;)
eller intels 820 chipset som tvingade folk att skaffa rambus baserade system för att inte datorn skulle bli mordbelägen...
men nu skall vi inte smutskasta företagen och dess produkter för att de typ råkar ligga geografiskt fel osv ;)
vart har du xorox fått dina erfarenheter om amd:s 760 chipset?, verkar nästan ha en hemma själv låter det som :)
hmm, och angående instabilitet med amd>>
när mmx och k5/k6:orna rådde på marknaden var det ju dessa som vanliga konsumenter skaffade, ppro system va lite för dyra för de vanliga dödliga osv...
dessa system brukar vara mycket stabila. jag kör ett moderkort från denna tid + en amd k6 266 mhz, har inga poblem alls, hur stabilt som helst.
när nu däremot p2:an kom med sina aningen dyrare cpu:er så kunde amd tillhandahålla aningen billigare cpu:er som passade in på en billig hemdators kostnadsprofil. det är nu som via såg sin lilla chans och pressade ut många kretsar för k6:orna, och dessa höll inte alls lika hög klass nu som de tidigare chipset, de ansåg att de kunde snåla lite, "det är ju trots allt till billiga datorer" tänkte de.
nu när slot a athlon började komma och folk fattade att dessa var prestandamässigt mycket konkurrenskraftiga mot intels cpu:er ändrades detta. via fick lite höge krav på sig och problemen började försvinna.
idag iochmed amd:s nya sockelstandard så har de flesta via relaterade problem försvunnit, kretsarna håller relativt hög klass...
ett via baserat p3 kort brukar ju inte vara allt för stabilt åxå, det är väll då inte rättvist att jag säger att p3:an är inkompitabel med windows ooch att den "suger"? nej just det, det är moderkortet...
en cpu kan inte vara bra med skitsaker runt omkring, många komponenter är beroende av varandra för att kunna fungera stabilt ihop och snålar man med en länk i kedjan så brakar det mesta ihop eller skallrar mycket instabilt tills det faller. så att skylla instabilitetsproblem på en cpu är inte hållbart tycker jag, däremot kan de stå för hur hög prestanda man får osv, men instabilitetsproblem kan endast skyllas på en dator som helt system med ihopgående komponenter.
när det sedan gäler rambus så kommer ju intels sakta men säkert ersätta det med ddram. även sdram kompitabla moderkort skall komma vilket jag nog tycker äraningen bättre då jag inte bill kasta bort mina snart 256 mb sdram som man surt sparat till.
------------------
weeee!
RAMBUS... :e
Tyvärr verkar många ha missat en viktig sak med Rambus... De måste monteras parvis! Dessutom är det svårt att få tag i 64MB moduler, det minsta som säljs brukar vara 128MB.
Det betyder att de 2x64 MB minnen som medföljer en P4 är helt värdelösa om man vill uppgradera till 256 MB. Då får man alltså köpa 2x128 MB Rambus moduler, billigt o bra :e
En polare tänkte inte på detta och fick en smärre chock när han skulle ha mer minne ;)
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
som alltid gäller det att avvakta när nya prylar kommer ut, speciellt när det gäller en helt nytt system.
dagens p4 system ser jag som kortsiktliga lösningar.
intel vill nog redan nu fixa ddr chipsets...men deras avtal med rambus förbjuder det en tid framöver...surt...
------------------
weeee!
Intel tillverkar ju inte chipsets till Athlon eftersom AMD inte fick använda Intels GLT+ buss ...
Har själv ett Via moderkort (tyvärr) och installera VIA4in1 4.28A och testa därefter att bränna en cd i nero 5.0.2.2 då står det "IDE/SCSI error" det är inte stabilt ... 4.29beta fixade visserligen detta problemet ... men den har inte funnits ett halvår än ...
de flesta p4 mobos har 4 minnesplatser man köper nu 128 mb [2x64] + WillAMette sen uppgraderar man med 2x128 om några månader när rambus fallit ytterligare ..
kom ihåg att 128 mb rambus kostade 7000:- när p4 kom nu kostar det 2000:- priset har alltså fallit endel ...
Har någon har misslyckats med att köra windows på en Intel ... ?
Har någobn problem med 2d på nvidia ?
trodde inte det !
Har någon problem med 3d på ATI eller med stabiliteten ? antar det ...
Snabb??
Intel P3 1000 + BX133 + GF2U är snabbare än Athlon 1200 + KT133 + GF2U
Nvidia GF2 GTS 64MB är alltid snabbare än radeon 64 MB DDR 183 mhz ... dessutom är nvidia lika snabbt i windows me som i 2000 ATI är i många applikationer nästan 50% långsammare i win 2000 ...
AMD har bytt socket för athlon också då kom inga adaptrar trots att thunderbird funkar till AMD 750 t.ex. [de tillverkade en liten serie med Slot-A + thunderbirdkärnan] till coppermine finns det massor av adaptrar PLUS produktion av både SLOT 1 och FC-PGA ..
------------------
-Carpe Diem -
haha, jaja, om du tycker så ;)
orkar helt enkelt inte mot argumentera mer...lixom lite lönlöst.
kan du helt enkelt inte hålla med om att rambus prylarna inte är så bra?
att skaffa moduler parvis är ju en grad besvärligare...ialla fall för mig inte inte har råd att köpa nya moduler hela tiden osv.
------------------
weeee!
sen måste jag säga att nvidas kretsar (quadro som undantag då) inte är specielt bra för 2d om man jämför med voodoo, matrox, eller ati korten...
i låga 2d upplösningar kanske man inte märker något, men när man går upp i 1600x1200 som jag sitter med blir det en del skilnad...
så man skall ju skaffa kort efter behov och inte klaga på andra kort för att de inte håller måttet för något de inte är skapade för.
------------------
weeee!
[Redigerat av Fv02 den 04 mar 2001]