Själv har jag redan hunnit testa en dator utrustad med 1GHz T-Bird (133/266 varianten) och 128Mb PC-2100 minne :D
------------------
lazy by nature
You can run, and you can hide, and I wont even look for ya
11 svar · 433 visningar · startad av XoroX
Läste följande på www.ANANDTECH.com
Tråkiga nyheter för alla som tänkt byta till DDR athlon .... men problemen verkar ju ha löst sig synd bara att det kommer att ta så lång tid innan vi får några chipset ... 760 gör ju athlon mer konkurrenskraftig mot P4 och driver ned priserna hos båda företagen ..
AMD 760 being modified
An AMD spokesperson in Germany has stated that Micron PC will delay shipment of its 760-based DDR systems with a 266MHz FSB. The problem "stems from noise" that can be fixed with "very minor" motherboard modifications.
The Register reports that MicronPC.com in the US has delayed shipment of the 255MHz FSB variant of its Millennia Max Xp PC models due to the same problem. Moreover, Micron has stopped production of the 760 chipset and increased delivery time from 56 to 98 days. Gigabyte, that discovered the problem, has added hardware filters to reduce the noise and Micron is testing the modified motherboard. A US Micron spokesman said the "worst-case scenario was that shipments wouldn't start before February 12."
------------------
-Carpe Diem -
Själv har jag redan hunnit testa en dator utrustad med 1GHz T-Bird (133/266 varianten) och 128Mb PC-2100 minne :D
------------------
lazy by nature
Det finns ju andra tillverkare av chipset... Jag väntar gärna och ser vad som kommer istället för att lägga 16.000 på endast processorn.
Idag är väl knappast P4 något att räkna med överhuvudtaget, vem betalar det priset när en 1 GHz Athlon kostar under 4.000 och ger fullt tillräcklig prestanda?
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."
[Redigerat av Bengan den 05 dec 2000]
ALI och VIA kommer också att tillverka DDR Athlon troligast är att AMD är först ut och tester visar att 760 piskar ALI Magik 1 chipsetet
16 000 :- för CPU nja ... http://www.tech-review.com/review.pl?id=195
visar att P4 ligger på 760/915 USD för 1.4/1.5 ghz som billigast ..
Tbird 1200 ligger på samma site på 483 USD
Som en tummregel kan sägas att de mestprisvärda CPUerna ligger runt 2000 strecket ...
T.ex. P III 866 EB eller Athlon 950 båda runt 220 USD ...
Svenska siter har ännu inte satt pris på P4 ....
Har nån sett en sv. butik sälja P4 så meddela gärna detta på forumet ..
------------------
-Carpe Diem -
Skribofont har som sagt sålt den ett tag nu:
Intel P4 1500/100 FCPGA 256Kb on-die-cache, 2x64MB PC-800 RDRAM medföljer, Inkl fläkt. Retail
Normalpris: 16688:-
Jag gissade alltså inte på priset...
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Your mouse has moved. Windows will now restart to accept the changes."
OK !
Tack för upplysningen inget ställe jag brukar handla på precis ...
man är garanterad 5% rabatt på P4:an eftersom den kostar minst 15000:-
Men frågan är vad kostar Athlon 1.2 Ghz + 128 Mb DDR ???
6687:- för prollen (Skribo)
1695 :- för 128 mb Muskin PC-133 ram
(hittade ingen DDR ...) men högprestanda Pc-133 är det enda som man rättvist kan sätta mot RDRAM - PC 800
279:- för en SuperOrb(AMD skickar inte med fläkt)
=8661 :- vs 15854:- för P4 med garanterade 5% rabatt ...
13297:- för P4 1.4 Ghz med garanterade 3% rabatt ....
sen kan man ju disk. AMDs 1 år garanti mot intels 3 år ...
Intel kommer förmodligen snart med on a tray P4:or utan minne ... de kommer att bli billigare ...
------------------
-Carpe Diem -
Chansen är väldigt liten att jag hostar upp 15854:- för en processor, 128MB minne och fläkt. Särskilt inte som prestanda är bra endast vid ett tillfälle (Quake 3, som jag inte ens spelar) och socket-modellen som används för nuvarande P4 kommer att ersättas helt till sommaren.
Inte för mig. Dessutom har jag inte råd med en ny dator nu, så jag väntar tills AMD 760MP-chipset kommer ut och köper två billiga, överklockvänliga, toksnabba Durons.
------------------
Programmerare är verktyg för att omvandla koffein till källkod
XoroX: så du betalar heldre 15000 pix istället för 4000 för att få 2 års mer garanti, oavsett om prollen suger eller inte???
intel §jr
------------------
lazy by nature
8000-9000 kr isf
nej men det är så att P4 råkar ha lite högre klockfrekvens ....
nej jag ska inte köpa nån p4 och ingen athlon heller just nu är det P III som gäller ....
Köpte 2 st för ett par månader sedan 700E går hur fint som helst i 966 mhz
kör dual och krossar p4 och Tbird av den enkla anledningen ... så att köpa en p4 skulle vara att byta ner sig ...
------------------
-Carpe Diem -
Klockfrekvens är inte allt, det har Athlon och Duron bevisat gång på gång på gång
------------------
lazy by nature
P III @ 1,0 Ghz är ju snabbare än T-Bird @ 1,0 Ghz t.ex. men Intel kan inte få upp P III i 1,2 Ghz
------------------
-Carpe Diem -
XoroX: jo ja tjenare, möjligvis i Q3, men vem spelar det hela tiden???
------------------
lazy by nature