JjsundinMedlem sedan aug. 200086 inlägg Bara för diskussionens skull, jag gillar att misshandla mina installationer, och Linux klarar min misshandel betydligt bättre än Windows.. :) Då kommer juh frågan upp - ska ett OS klara misshandel?
(Sen använder jag hammare för att skruva ihop datorer lika ofta som jag använder Linux för att designa reklamblad)
GGunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
Då kommer juh frågan upp - ska ett OS klara misshandel?
Ja, det tycker jag!
Ett OS skall klara av att användas av en normal användare med deras fel och brister OCH av "experter" som vill "tweaka" sin installation.
Man skall inte behöva vara certifierad användare av MS för att köra deras OS. Eller vara en användare som inte får göra någonting annat än att köra dom installerade programmen, och av MS godkända, som en "expert" har installerat.
------------------
If you can't convince them, confuse them.
[Redigerat av GunnarD den 22 nov 2001]
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggDen hårda integrationen med GUI och kärnan i NT system (och andra microkärnor) är mer eller mindre en nödvändighet med dagens grafiska gränssnitt. Tanken är snabb respons, och mindre systemresurser.
Fast då kan man ju fråga sig varför X på min 233 MHz:are känns precis lika snabbt som GUI:t på Win2K-burken jag använder nu, som har en processor som är drygt fyra gånger snabbare och 224 fler MB i RAM... ;)
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inläggHur definierar du snabbheten i GUI? Det jag först och främst menar är något som en vanlig användare knappt kan märka (förutom DirectX och dess Directdraw rutiner)
Mej lurar du inte :) muspekaren laggar garanterat på ditt X-system när hårda processer körs!!!
Ett trivialt exempel kanske, men muspekaren är en bra visualisering på hur systemnära grafikrutiner kan användas.
Till och med när Windows krashat fullständigt, så är det inte ovanligt att muspekaren flyter perfekt :)
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
SSweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Muspekaren har alltid fungerat perfekt. Men så fort jag ska göra någonting låser sig hela fönstret tills det är klart. Om jag har tur kan jag klicka på Avbryt innan det är klart, men för det mesta är det bara att sitta snällt och vänta.
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggDet jag först och främst menar är något som en vanlig användare knappt kan märka
Då är det väl inte särskilt menfullt att göra jämförelsen? :)
GGunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
Till och med när Windows krashat fullständigt, så är det inte ovanligt att muspekaren flyter perfekt.
Då har inte Windows krashat fullständigt, eftersom det är OS'et som kör alla program i maskinen!
------------------
If you can't convince them, confuse them.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inläggNjaa, petitesser :) När Windows krashar så är det väl alltid "mer eller mindre" helt och hållet, speciellt 95/98/Me som fortfarande har 16 bitars kod... av någon anledning lever muspekaren och kärnan...
Men jag tycker fortfarande muspekaren är ett bar exempel. Installera NT4 på en 133Mhz/32Mbram, och QNX på en exakt likadan dator (jag har det hemma), man märker skillnaden i interfacet. Nu är iof. dessa datorer för klena för båda OP systemen.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 24 nov 2001]